Vyjádření Nutricia a.s., člena skupiny Danone, k návrhu nového Nařízení EU o kojenecké výživě a jejím označování

Na půdě Evropského parlamentu je již delší čas diskutováno zjednodušení v současnosti platných právních norem, týkajících se takzvaných "Potravin pro zvláštní výživu". Důvodem je ulehčit zákazníkovi a i kontrolním orgánům rozlišování mezi potravinami pro běžnou potřebu (běžné potraviny a nápoje) a potravinami pro zvláštní výživu pro určité skupiny spotřebitelů. Mezi ně patří i kojenecká a dětská výživa (počáteční a pokračovací kojenecká mléka), která má již od nepaměti svoje legislativní požadavky co se týče složení, používaných surovin, zvýšených hygienických požadavků na výrobu, distribuci i prodej a kromě dalšího také na označování obalů a reklamu. Označování obalů zahrnuje celou grafickou úpravu obalů těchto výrobků včetně obrázků.

Nové nařízení sjednocuje již dřívější legislativní požadavky, a proto v oblasti označování těchto výrobků neočekáváme žádné větší změny. V dnešní době se naše společnost řídí jak právními předpisy platnými pro EU, tak zákony a vyhláškami pro Českou republiku. Znamená to, že při tvorbě obalu a reklamy se řídíme zákonem o potravinách, vyhláškou o potravinách pro zvláštní výživu, zákonem o regulaci reklamy a nařízením EU o výživových a zdravotních tvrzeních při označování potravin. Všechny tyto předpisy pamatují na kojeneckou a dětskou výživu a jsou zde pevně daná pravidla. Tady je, kromě jiného, také uvedeno - cituji: "Nesmí obsahovat vyobrazení kojence ani jiný obrázek nebo tvrzení, které by mohlo idealizovat náhradu mateřského mléka atd.…" "Reklama na počáteční kojeneckou výživu nesmí vést k závěru, že je rovnocenná mateřskému mléku nebo je lepší.“ "Reklama na počáteční a pokračovací kojeneckou výživu nesmí obsahovat pojem ´humanizované´, ´maternizované´ nebo podobný výraz, vyvolávající dojem, že se plně nahrazuje (je rovnocenná) přirozenému kojení." Naopak tyto předpisy stanovují další důležité informace, které musí obal kojenecké výživy dle platné legislativy obsahovat.

Existuje ještě další dokument, regulující reklamu náhrad mateřského mléka, takzvaný Mezinárodní kodex marketingu náhrad mateřského mléka, který byl přijat Světovou zdravotnickou organizací v roce 1981. Tímto kodexem se naše společnost, řadící se mezi přední výrobce kojenecké a dětské výživy, bezpodmínečně řídí. Znamená to, že přednost a nenahraditelnost kojení a mateřského mléka je zmiňována na každém obalu kojenecké výživy a v každém reklamním sdělení. Toto je pro ilustraci sdělení z našich webových stránek:

"Zavázali jsme se pomáhat Vám v kojení, protože věříme, že kojení je nejlepším způsob krmení Vašeho dítěte a poskytuje mnoho výhod. Pro schopnost kojení je důležité konzumovat zdravou a pestrou stravu. Pokud se rozhodnete ukončit kojení nebo začít dítě dokrmovat kojeneckým mlékem, může to snížit Vaši schopnost kojit a změnit později toto rozhodnutí může být nevratné. Před začátkem použití počáteční mléčné výživy Vám doporučujeme v této souvislosti přemýšlet o sociálním a finančním dopadu Vašeho rozhodnutí. Pro zdraví dítěte je důležité vždy dodržovat návod na přípravu, dávkování a skladování výrobku doporučené výrobcem. Pro nejlepší rozhodnutí jak krmit vaše dítě, požádejte o radu vašeho pediatra."

Zuzana Schwarzová

Quality and Regulatory Affairs Director

Nutricia, a.s.

Kontakt pro média:

Mahulena Poliaková

PR Director

Publicis Prague

Tel.: +420 234 711 133

Mobil: +420 602 355 910

e-mail: mahulena.poliakova@publicis.cz

Klíčová slova ČR-EU-potraviny-trh-zdraví-firmy-Nutricia

Oblast
Praha, Česká republika (ce)

Kategorie
Obchod, marketing
Potraviny, gastronomie
Politika, veřejná správa a soudy
Zdravotnictví

ZASÍLÁNÍ ZPRÁV
Přihlásit k odběru

Upozornění:
Materiály označené značkou Protext nejsou součástí zpravodajského servisu ČTK a nelze je publikovat pod její značkou. Jde o komerční sdělení zadavatele, který je ve zprávě označen a který za ně nese plnou odpovědnost.