AK potvrzuje, že se zabývá podnikatelskými aktivitami pana Karla Janečka z Nadačního fondu proti korupci. AK je přesvědčena, že investiční fondy pana Janečka se sídlem na Mauritiu jsou ve skutečnosti pouze prázdnými schránkami, sídelními adresami. Mají místo vedení v České republice a jsou z tohoto důvodu českým daňovými rezidenty; přitom zde však v rozporu se zákonem neplatí žádné daně ze svých miliardových příjmů. AK toto tvrzení podloží konkrétními důkazy (např. doklady o nefunkčnosti sídel, doklady o fyzickém řízení celé struktury z České republiky, doklady o registraci domén a nákupu internetových aplikací v ČR). AK potvrzuje, že důkazy našla i na Mauritiu samotném, kde její pracovníci zjistili, že tyto "fondy" tam nemají žádné zaměstnance ani místo vedení a se vším je třeba se obracet do ČR.
AK má rovněž k dispozici posudky renomovaných daňových poradců (mimo jiné i KPMG), které potvrzují její názor na daňovou rezidenturu předmětných fondů.
AK je přesvědčena, že u podnikání tohoto typu (výlučně obchodování za využití softwarových produktů) nelze společnost vést distančně a že i výroky samotného pana Janečka pro média potvrzují, že celá skupina RSJ je řízena z Prahy (fondy ovládají stejné osoby jako českou společnost RSJ a.s.).
K jednotlivým výrokům pana Janečka AK uvádí:
Informace o "řádné licenci ČNB", kterou pan Janeček opakuje médiím, není vůbec relevantní. Licenci obdržela česká společnost RSJ a.s., jejíž daňovou pozici AK nezpochybnila a která daně v ČR odvádí (v řádech jednotek milionů ročně). Problematické offshorové fondy licenci ČNB nemají.
Není pravdou, že pan Janeček nemohl založit strukturu jiným způsobem. Regulace na Mauritiu je podstatně slabší než regulace v ČR a v EU obecně. Pan Janeček mohl zvolit evropský typ fondu s mnohem silnější regulací např. v Lucembursku nebo Irsku. V České republice jsou investiční fondy různým způsobem upraveny již od devadesátých let. Od roku 2003 existuje i v české legislativě dokonce výhodné 5% zdanění investičních fondů. Musí však splnit řadu náročných podmínek zákona o kolektivním investování. Pan Janeček si však ze široké nabídky možností vybral k usídlení své struktury jednu z nejméně přehledných destinací, daňový ráj Mauritius.
Ten má mezi odbornou veřejností velice špatnou pověst, a to zejména právě z důvodu nízké regulace, nulové transparentnosti, nedohledatelnosti vlastníků společností a neexistence funkčního obchodního rejstříku evropského typu (více např. http://www.datatracker.org/tag/money-laundering.
AK je přesvědčena, že v důsledku jednání pana Janečka vznikla české daňové správě škoda ve výši nejméně 200 milionů Kč. Většina důkazů se přitom nachází v kanceláři RSJ, a.s. v Praze. Celou řadu jich však může předložit také AK - vždy se jedná o důkazy získané legální cestou a z veřejných zdrojů.
Další kroky AK:
AK sděluje, že po zkompletování nashromážděných dokladů podá na pana Janečka trestní oznámení pro důvodné podezření z trestného činu zkrácení daně, poplatku a podobné povinné platby podle § 240 odst. 4 TZ a nesplnění oznamovací povinnosti v daňovém řízení podle §243 odst. 2 TZ. Dále podá podnět k šetření příslušnému správci daně.
AK se nad rámec výše uvedeného bude zabývat také problematikou zdanění případných výplat z mauritijských fondů do rukou akcionářů a povahou obchodů, na kterých skupina dosahuje svých příjmů. Na základě komunikace s experty AK došla k přesvědčení, že prezentovaných kontinuálních hospodářských výsledků skupiny RSJ nelze dosáhnout pouze a jen algoritmickým obchodováním na základě pravděpodobnosti a bude se dále zabývat reálnou ekonomickou podstatou obchodů pana Janečka.
V Praze, dne 21.12.2011
Kontakt:
ŠACHTA&PARTNERS, v.o.s.
Blanka Kahánková