Pět dní před prezidentskými volbami nadále vede Miloš Zeman, o vítězích prvního kola rozhodnou dosud nerozhodnutí voliči.
Pět dní před prezidentskými volbami u voličů nadále vítězí Miloš Zeman (23,6%) před druhým Janem Fischerem (16,2%). Ukázal to exkluzivní průzkum společnosti SANEP, který rovněž poukázal na zajímavé chování voličů, kteří několik dní před prezidentskými volbami postavili do druhého, třetího a čtvrtého startovního pole tři téměř shodně vyrovnané osobnosti. Za druhým Janem Fischerem je totiž jen s mírným odstupem 1,9 procentního bodu sociálnědemokratický prezidentský kandidát Jiří Dienstbier se ziskem 14,3% hlasů, následován kandidátem a předsedou TOP 09 Karlem Schwarzenbergem, který má podporu 14,2% voličů. V tuto chvíli tak rozhodně není jisté, že do druhého kola postoupí Miloš Zeman s Janem Fischerem.
Zatímco Miloš Zeman se ze zadních pozic dostal během volební kampaně až na první místo a získává si tak na svoji stranu stále více voličů, u Jana Fischera je možné sledovat zcela opačný jev. Kampaň a veřejné výstupy Jana Fischera, který od samého počátku prezidentského klání stál v čele prezidentských kandidátů, postupně o část zprvu nadšených voličů připravily. To ostatně prokázal i bleskový průzkum společnosti SANEP, který monitoroval reakce diváků na prezidentský duel mezi Janem Fischerem a Milošem Zemanem vysílaným televizí Prima Family. V tomto duelu totiž Jan Fischer o část svých příznivců přišel ve prospěch Miloše Zemana. Voličské oslabení Jana Fischera tak dává šance dalším dvěma prezidentským kandidátům.
Jak však dále ukázal aktuální průzkum společnosti SANEP, karty budou v den voleb rozdávat zejména voliči, kteří jsou rozhodnuti jít k volbám, ale zatím nemají jasného kandidáta. Tato skupina 11,3% voličů z celkem 69,8% rozhodnutých voličů, tak bude rozhodovat o dvou postupujících kandidátech do druhého kola.
Z rozboru chování voličů během celé prezidentské volební kampaně je zjevné, že prvopočáteční nadšení pro konkrétní kandidáty se změnilo ve váhání a v některých případech několikanásobné změny názorů. Ty formovaly zejména veřejné výstupy prezidentských kandidátů, jejich volební kampaně a informace v médiích. Své role však nepochybně hrály a ještě budou hrát i diskuse v rámci rodin, přátel či sociálních sítí. Je však rovněž zjevné, že se voliči snaží být odpovědní a hledají skutečnou osobnost, na níž budou hrdí a s níž se dokáží identifikovat. To ovšem znamená, že do poslední chvíle nebude možné odhadnout konečný výsledek a tedy konečné rozhodnutí voličů.
Exkluzivní internetový on/off-line průzkum byl proveden ve dnech 2. - 6. ledna 2013 na vybrané skupině 6.720 dotázaných, kteří představují reprezentativní vzorek obyvatel ČR ve věku 18-69 let. Celkově se průzkumu společnosti SANEP zúčastnilo v rámci respondentního panelu více jak 220 tisíc registrovaných uživatelů 16.095 dotázaných. Reprezentativní vzorek byl vybrán metodou kvótního výběru a odpovídá sociodemografickému rozložení obyvatel ČR dle údajů Českého statistického úřadu. Statistická chyba u uvedené skupiny obyvatel se pohybuje v rozmezí +-1,5%. Kontrola daného vzorku byla provedena triangulační datovou metodou.
Více na http://www.sanep.cz
SANEP je exklusivním partnerem Vysoké školy ekonomické v Praze, Fakulty mezinárodních vztahů a výzkumného záměru Governance v kontextu globalizované společnosti a ekonomiky a dále je členem mezinárodní aliance výzkumných agentur AIMRI (Alliance of International Market Research Institutes).
Kontakt:
Oldřich Zajíc
ředitel a jednatel
tel.: 605 881 188
tel.: 222 231 560
e-mail: zajic@sanep.cz
ČTK ke zprávě vydává obrazovou přílohu s grafy, která je k dispozici na adrese http://www.protext.cz