První ročník Jihomoravského fotografického workshopu v Lednici je u konce

Jihomoravský fotografický workshop v Lednici má za sebou úspěšnou premiéru. Poslední z pěti výukových dílen vedená světově známým fotografem Antonínem Kratochvílem končí dnes. V neděli 9. srpna se veřejnost seznámila s těmi nejlepšími fotografiemi od čtyř desítek studentů a jejich lektorů na závěrečné prezentaci v rytířském sále Zámku v Lednici.

Předcházející čtyři dílny vedli další významní pedagogové a profesionální fotografové - Jindřich Štreit, Evžen Sobek, Jiří Turek a Jan Pohribný. Cenné zkušenosti a rady předávali svým prázdninovým studentům z domova i zahraničí (Švédsko, Rumunsko, Rakousko, Slovensko, Německo, USA).

Tři letní týdny prožili účastníci workshopu v Lednici. "Pod vedením lektorů zvučných jmen se učili objevovat krásu barevné i černobílé fotografie. K tomu jsme zvolili velmi zajímavé a pestré lokace, od zimoviště palem přes paprikové pole až po faru, hospodu nebo azylový dům a dětský domov. Jsme rádi, že studenti ocenili jak kvalitní výuku, tak hodně nabitý program. O zaujetí není pochyb, jinak by neseděli až do ranních hodin v učebně nad pořízenými fotografiemi. Jen těžko z tak hodnotného materiálu vybírali to nejlepší pro závěrečnou prezentaci na zámku a také pro řadu výstav, které jsou už k vidění a další se teprve připravují," uvedla k výstupu z fotoworkshopu fotografka a zakladatelka nového projektu Michaela Cibulková. Velké poděkování adresovala vstřícným partnerům Jihomoravského fotografického workshopu, s nimiž se snáze zakládala nová tradice spojená s krásou fotografií a atraktivností Lednicko-valtického areálu. „Díky partnerským smlouvám naši studenti pracovali s nejšpičkovější fotografickou technikou na světě, dostali se na zajímavá místa a s fotografiemi mají velké šance uspět v médiích. Samozřejmě jsme mysleli i na propagaci jižní Moravy, pro kterou naši studenti a jejich vytrvalí lektoři odvedli velký kus náročné práce.“ Díky vstřícnosti starosty Poysdorfu Karla Wilfinga se rozšířily možnosti o zajímavé lokality pro fotografování, ale také prostory pro výstavu také v rakouském Poysdorfu.

Občanské sdružení Jihomoravský fotografický workshop bylo založeno v roce 2008. Sdružení poskytuje vzdělávání v oboru užité i tvůrčí fotografie. Zakladateli sdružení jsou fotografka a podnikatelka Michaela Cibulková, Antonín Kratochvíl - světový válečný fotograf a fotožurnalista žijící v New Yorku, a uznávaný módní fotograf Jiří Turek, který také strávil několik let v USA a momentálně žije v Praze.

Předmětem činnosti sdružení je například také propagace regionu jižní Morava, a to přímo formou fotografií, které vzniknou v průběhu pořádání fotografických workshopů, ale i formou výstav, seminářů, veřejných fotografických projekcí, publikačních činností a pořádání kulturních akcí se zaměřením na udržování a rozvoj folkloru a tradic.

Termíny a místa výstav fotografií a veřejných prezentací:

do 4. září, Zámek Valtice:

FRAME 2008

úterý 1. září - středa 30. září (čas bude upřesněn), zámecký park Lednice:

THE BEST OF SMPW 2009

úterý 8. září - čtvrtek 8. října (čas bude upřesněn), Poysdorf, Rakousko:

FRAME 2007

JINDŘICH ŠTREIT

První impuls k fotografování dostal od otce. V roce 1964, v době studií, ho podnítil k fotografování prof. Jan Bukovjan. Štreit se účastnil fakultních výstav a studium zakončil první samostatnou výstavou (1967). Od roku 1972 se koncepčně věnoval zobrazování vesnického života. Soustředil se na portrét a na romskou tematiku. V letech 1974-1977 absolvoval Školu výtvarné fotografie, jeho závěrečnou prací byl soubor z divadelního zákulisí.

V roce 1982 se zúčastnil jako jediný fotograf nepovolené výstavy neoficiálních výtvarných umělců na tenisových kurtech v Praze, kde jeho fotografie vzbudily pozornost tajné policie. Byl odsouzen k trestu odnětí svobody v délce deseti měsíců s podmíněným odkladem na dva roky. Součástí trestu bylo zabavení části negativů a pozitivů a fotoaparátu (coby nástroje trestných skutků). Jindřich Štreit měl zakázáno pokračovat ve své trestné činnosti fotografování a byl sledován. V dějinách fotografie je tento případ pravděpodobně unikátní.

Po propuštění z vězení nesměl Štreit učit. Nejprve pracoval jeden rok v knihovně a po uzavření soudního jednání si musel najít zaměstnání jako dispečer Státního statku Ryžoviště. Ještě intenzivněji se věnoval kulturní činnosti a fotografování. Po státním převratu v listopadu 1989 se Štreitova situace změnila. V letech 1991-1994 byl zaměstnancem okresního úřadu a posléze muzea v Bruntále. Od roku 1994 je samostatný fotograf. Vyučuje na Institutu tvůrčí fotografie Filozoficko-přírodovědecké fakulty Slezské univerzity v Opavě. Na Filmové a televizní fakultě Akademie múzických umění v Praze v letech 1991-2003, kde pedagogicky působil, se v roce 2000 habilitoval a stal se docentem pro obor fotografie. Od roku 1991 pracuje na dokumentárních projektech ve Francii, Anglii, Rakousku, Německu, Japonsku, Číně, Maďarsku, Rusku, ale také v České republice. Jindřich Štreit připravil více než 750 autorských výstav a mnoha kolektivních se zúčastnil. Vydal 22 knih, je zastoupen v nejvýznamnějších sbírkách a bylo o něm natočeno několik filmů.

ANTONÍN KRATOCHVÍL

Antonín Kratochvíl je nezávislým fotografem. Učil se u Gerrita Rievelda v akademii výtvarného umění v Holandsku. V roce 1972 byl přijat do asociace fotografů BFA. Práce Antonína Kratochvíla je mezinárodně uznávaná a často se objevuje v "New York Times" a "The Los Angeles Times", časopisech "Newsweek", "Esquire", "Smithsonian", "Mother Jones", "Rolling Stones", "German Geo", "Conde Nast Traveler", "Granta", "American and French Photo", "Zoom", "Photographies", "Creative Camera" a "Camera Switzerland".

Jeho exponáty byly vystavovány v Milánu, Mnichově, Cologne, Praze, Houstonu, New Yorku, Perpignanu a dalších. Jeho práce je vystavena ve sbírce Bibliotheque Nationale v Paříži a v muzeu moderního umění v San Franciscu. V roce 1991 přijal A. Kratochvíl jedinečnou cenu pro novináře roku z mezinárodního střediska fotografie v New Yorku. Také obdržel medaili výtečnosti LEICA, za vynikající úspěch v dokumentární fotografii, stejně jako dar z fondu Mother Jones, obojí v roce 1994. V roce 1995 obdržel cenu centra dokumentární studie Duke University-Dorothea Lange-Paul Taylo. V minulých dvaceti pěti letech A. Kratochvíl publikoval příchod války - Afghánistán a Rwanda, ulice dětí v Guatemale a Mongolsku, uprchlíky z Tibetu, život na Havaně, portréty Beijing a Shanghai, těžbu v Bolívii, choleru v Equadoru, obrovskou dešťovou zkázu v Amazonce a lékařskou péči o domorodé Američany v rezervaci.

EVŽEN SOBEK

Evžen Sobek má ve spektru české dokumentární fotografie nepřehlédnutelné místo. Zaujal již v prvních ročnících Institutu tvůrčí fotografie Slezské univerzity v Opavě svým citlivým dokumentem o životě mnichů z premonstrátského kláštera v Želivě a projevil se jako jeden z nejvýraznějších účastníků rozsáhlého fotografického projektu Lidé Hlučínska 90. let 20. století, v němž prokázal, že už má svůj osobitý autorský rukopis. Jeho další cyklus ze života brněnských Rómů se značně liší od většiny dokumentárních souborů s romskou tematikou, které buď ukazují tradiční zvyky a osobitý životní styl této specifické skupiny našich spoluobčanů značně romantizujícím prizmatem nebo se naopak zaměřují jen na naturalistickou dokumentaci jejich společenské nepřizpůsobivosti. Sobkovi se podařilo, jistě i pod inspirativním vlivem Jindřicha Štreita, navázat s fotografovanými vztah plný vzájemné důvěry a mnohdy je zachytit i ve značně intimních situacích. Ve svém cyklu se snažil o co nejkomplexnější pohled, v němž vedle syrových snímků Rómů z okraje společnosti nebo mírně exotických záběrů z romských svateb a pohřbů mají své místo i fotografie úspěšných romských podnikatelů či momentky ze všedního života rodin, které se od většiny svých spoluobčanů odlišují jen tmavší barvou pleti. Stále silnější zobecňující charakter Sobkových fotografií je ostatně podtržen i skutečností, že mnohé snímky z cyklu Rómové ve městě Brně se staly součásti motivicky i tematicky volnějšího souboru Ecce homo, v němž se ještě výrazněji projevuje autorův subjektivní pohled.

JIŘÍ TUREK

Jiří Turek se soustřeďuje na žánr portrétu a módní fotografii. Jeho vnímání člověka jako osobnosti a schopnost odhalovat v portrétu zajímavé souvislosti mu vyneslo akreditaci na filmový festival Oskars v Los Angeles, filmový festival v Cannes, závody F1. V roce 1998 nastupuje na dráhu volného fotografa. Pro své portrétní cykly se stává vyhledávaným fotografem celebrit a osobností světa popmusic a módního návrhářství. Fotografuje mimo jiné Rolling Stones, Davida Bowieho, Luciana Pavarotiho, Lou Reeda, Stinga a řadu dalších.

Rozsáhlé vizuální kampaně vytváří pro magazíny Elle, Premierre, Maxim. Fotografuje titulní stránky, rozhovory s celebritami doplněné portrétními řadami a uvádění módních kolekcí. Neméně zajímavou a osobitou částí jeho tvorby jsou obálky CD, vytváří více než 30 přebalů pro Sony Music, Universal Music a EMI.

Mezi další klienty patří například Škoda Auto, Vodafone, T-Mobile, Finlandia Vodka, Warner Music, Armani, GM Opel, Allianz, Raiffaisen Bank, Jablonex a řada dalších.

V období 2002 až 2006 působí v New Yorku a dále spolupracuje s časopisy Elle, Oyster Magazine, ZINK magazine, Maxim a podobně. Zásadně se věnuje volné tvorbě, především reportážním pracím z New Yorku a celých USA. V současné době se kromě komerční práce intenzivně věnuje práci na souboru z evropských měst, jehož část vystavovala LEICA Gallery Prague od června do září 2008.

JAN POHRIBNÝ

Fotografuje od roku 1969, v počátcích byl ovlivněn hlavně rodiči (matka ilustrátorka, otec výtvarný teoretik). Vystudoval fotografii na Střední průmyslové škole grafické v Praze (1980) a na FAMU, roku 1986 absolvoval půlroční stáž na škole Taideteollinen korkeakoulu v Helsinkách. Od ukončení FAMU je fotografem ve svobodném povolání. Od roku 1998 je externím pedagogem Institutu tvůrčí fotografie FPF Slezské univerzity v Opavě, kde vyučuje krajinářskou fotografii, barevné skladebné postupy a předměty Objekt v prostoru a Ateliérová cvičení. Od roku 1990 je členem Asociace fotografů ČR a Pražského domu fotografie, kde v letech 1992-1997 byl lektorem a hlavním koordinátorem Letních dílen. Od roku 1995 je zakládajícím členem a prezidentem Spolku pro obnovu únětické kultury. Od roku 1990 vede v České republice i v zahraničí (pravidelně např. ve Finsku) fotografické dílny zaměřené na krajinářskou a intermediální tvorbu.

Ve volné tvorbě se dlouhodobě zaměřuje na aranžovanou a konceptuální fotografii v přírodě. Zajímá ho vztah předmětu a prostoru ať už ve formě stopy pohybu (cyklus Pigmenty 1983-85), předmětů letících vzduchem (Létavci 1985-86), nebo jejich podoba vytržená ze souvislosti na prázdné ploše oblohy (Nebe, modrý nebe 1983). Od roku 1988 vytváří reflexe na kultovní místa prehistorické Evropy (cyklus Nová doba kamenná), v němž invenčně využívá kresby světlem. Od roku 1993 vzniká cyklus JanČin, v němž konfrontuje výtvarné objekty z papíru od Jana Činčery s přírodním prostředím. Věnuje se i užité fotografii, nápaditě fotografuje např. design skupiny Olgoj Chorchoj, vytváří rozličné kalendáře (např. pro firmy Transgas či Škoda Auto), tvoří fotografické knižní ilustrace. Příležitostně se zabývá i grafickým designem a fotografickou.

Vážení přátelé!

Další informace o průběhu Jihomoravského fotografického workshopu včetně obsáhlé fotodokumentace najdete na http://www.smpw.cz. Na vyžádání vám zašleme fotografie dle vybraného tématu a v požadované kvalitě.

S pozdravem a poděkováním

BcA. Michaela Cibulková

předsedkyně správní rady SMPW

Kontakt:

BcA. Michaela Cibulková

předsedkyně správní rady SMPW

tel.: 602 255 925

SouthMoravian Photographic Workshop o. s.,

21. Dubna 657, 691 44 Lednice na Moravě

http://www.smpw.cz, e-mail: office@smpw.cz

ČTK ke zprávě vydává fotografie, které jsou k dispozici v databázi ČTK Protext - foto a na internetu na adrese http://www.protext.cz.

Klíčová slova ČR-výtvarné-fotografie-firmy-SouthMoravian Photographic Workshop

Oblast
Jihomoravský (bn)

Kategorie
Kultura

ZASÍLÁNÍ ZPRÁV
Přihlásit k odběru

Upozornění:
Materiály označené značkou Protext nejsou součástí zpravodajského servisu ČTK a nelze je publikovat pod její značkou. Jde o komerční sdělení zadavatele, který je ve zprávě označen a který za ně nese plnou odpovědnost.