Pokud proexportní politiku státu budou i nadále připravovat a realizovat teoretici bez praxe, kteří si hlavně hlídají své židle s prebendami (protože nikdy sami nic nedokázali a nikdy se ani jako OSVČ sami neuplatnili), tak se vůbec nic nezmění. Ze svých zkušeností z 44 návštěv Vietnamu vím, jak je někdy nízká kvalita státem placené práce těch, kteří mají našim exportérům pomáhat a to již trvá přes deset let. Například v roce 2002 při tiskové konferenci oficiální účasti ČR na průmyslovém veletrhu VIIF v Hanoji si před sebe dali zástupce ministerstva průmyslu a obchodu spolu s tehdejším obchodním radou velvyslanectví ČR v Hanoji stojánek s českou i vietnamskou vlaječkou. Vůbec jim nevadilo, že si nainstalovali před sebe před vietnamskými novináři i rozhlasovými a televizními reportéry českou vlaječku obráceně, s červeným polem nahoře a klidně spustili své projevy.
Při zahájení projektu zahraniční rozvojové pomoci ČR Vietnamu v objemu 26 milionů Kč očekávala vietnamská strana, že se slavnostního zahájení výstavby závodu na výrobu biohnojiv v Hai Duong dne 3.listopadu 2004 zúčastní velvyslanec ČR ze 40 km vzdálené Hanoje a proto vyrobili a nainstalovali uvítací poutače s jeho jménem, jenž zástupce našeho státu osobně pozdraví. Zbytečně. I když byl tehdejší pan velvyslanec ČR přítomen v Hanoji, tak nepřijel a poslal za sebe jen referenta.
Při oficiální účasti ČR na průmyslovém veletrhu VIIF v Hanoji, který se konal od 20. do 24.října 2008, se opět opakovaly hrubé nedostatky státem placených úředníků. Den před veletrhem při tiskové konferenci několikrát vyzýval obchodní rada velvyslanectví ČR v Hanoji vietnamské novináře, aby navštívili zejména stánek státní proexportní agentury CzechTrade, která si otevřela kancelář v Hočiminově Městě. Tak moc propagoval státem dotovaný CzechTrade, že vůbec nedal slovo 20 přítomným českým vystavovatelům. Při zahájení veletrhu vítala oficiální vládní delegaci VSR zástupkyně aranžérské firmy, protože zástupce MPO včas nepřiletěl. Po celou dobu veletrhu, který se konal v sobotu i v neděli, se vůbec nedostavil zástupce proexportní agentury CzechTrade z Hočiminova Města i když byl jeho stánek uveden v katalogu veletrhu i v doprovodné publikaci vydané MPO ČR. A to vyvolalo nejen u přítomných 20 českých vystavovatelů zklamání a rozhořčení. CzechTrade ve Vietnamu při této oficiální účasti ČR na tomto veletrhu prostě zklamal.
Již sedmkrát jsem na základě přání českých exportérů zorganizoval i realizoval účast na obchodním veletrhu VIETNAM EXPO v Hanoji, protože to ministerstvo průmyslu a obchodu, ani CzechTrade nebo Hospodářské komora neudělaly. Nahrazoval jsem stát, ale bez jakékoliv státní pomoci. Vždy byl náš pavilón odměněn zlatou medailí a byl umístěn v centru hlavního pavilónu. Dvakrát jej navštívil prezident VSR, jinak viceprezidentky VSR doprovázené ministrem obchodu, loni předseda Národního shromáždění VSR, který pak o několik měsíců později navštívil ČR.
I když je Vietnam usnesením vlády zařazen mezi prioritní proexportní země ČR, tak letos ministerstvo průmyslu a obchodu nezařadilo do svých oficiálních účastí ani jeden veletrh ve Vietnamu. Hospodářská komora ČR také letos nezařadila do svých proexportních aktivit ani jeden veletrh ve VSR, ale 21 veletrhů v Německu. Asi proto, aby Němci koupili levně naše výrobky a ty pak předražené prodali ve Vietnamu. Zřejmě mnozí ještě nevědí, že letos s příchodem Lunárního roku Draka přišlo i století Asie. Prostě někteří mají zájem jen se hlavně dostat na dobře placená místa v zahraničí ( i když o teritoriálním marketinku vůbec nic nevědí, nemají v něm praxi a neznají zahraniční stát ), nejlépe však s diplomatickými pasy! Budou mít protekční dětičky nebo kamarádíčkové opět zelenou? Zvítězí opět kvantita nad kvalitou? Využije už konečně náš stát lidi z praxe, kteří v daném teritoriu už něco pro naše exportéry dokázali a zahraniční stát si jich váží? Asi ne, protože u nás se úspěch neodpouští, zejména když jej dosáhnete bez jakékoliv státní pomoci, tedy i bez finanční dotace. Pokud v proexportní politice kvantitu nenahradíme kvalitou, pak jde jen o pokračování hry „škatule, škatule hýbejte se“, prostě o divadlo a nic se nezmění.
Kontakt:
Marcel Winter
Předseda Česko-vietnamské společnosti
Majitel marketingové firmy WMC
Člen Rady expertů České manažerské asociace
Nositel 16 zlatých medailí z mez.veletrhů v Hanoji
http://www.wmc-winter.cz ; http://www.cvs-praha.cz
ČTK ke zprávě vydává obrazovou přílohu, která je k dispozici na adrese http://www.protext.cz.