Společnost Johnson Controls Automotive Experience vyvinula inovativní postup, který umožňuje výrobu mimořádně lehkých sestav zadních sedadel. Rám zadních sedadel se zde vyrábí částečně z hliníku, zadní stěna je navíc vyhotovena z tenčího ocelového plechu. Umožňuje to kvalitativně vysoce vyvinutá technika lepení. Inženýři předního světového vývojáře a výrobce interiérových a elektronických řešení pro automobily dokázaly snížit hmotnost struktury zadních sedadel při stejných bezpečnostních požadavcích až o 34 procent.
"Náš hybridní rám pro sestavy zadních sedadel přichází v pravý čas," říká Dr.Andreas Eppinger, Vice President Technology Management v Johnson Controls Automotive Experience. "V konstrukci automobilů je úspora hmotnosti právě při sedadlových sestavách a zvláště v oblasti zadních sedadel stále aktuálním tématem. Při mnoha elektrických a hybridních vozidlech budoucnosti zde nakonec budeme muset umístit baterie a jejich dodatečnou hmotnost."
Hybridní konstrukci umožňuje vysoce vyvinutá technologie lepení
Dosud se rámy sestav zadních sedadel pro automobily vyráběly z oceli, protože tento materiál má potřebnou stabilitu a jednotlivé komponenty se dají bezpečně a hospodárně spojovat svařováním. Hliník, který má při stejné stabilitě menší masu a nižší hmotnost, se dosud nepoužíval, protože se tyto materiály nelze spolu svařovat. Vývojáři proto pracují na dvou řešeních, která spočívají v tom, že kromě hybridního způsobu konstrukce upravují pro toto použití jako alternativu ke svařování i technologii lepení.
Při snižování hmotnosti rámu zadních sedadel se inženýři z Johnson Controls Automotive Experience rozhodli při konstrukci horních i dolních prvků rámu pro hliník. Boční prvky, jakož i dodatečný vyztužující příčný nosník, jsou zhotoveny z oceli. Výsledek byl překvapující: oproti konvenčnímu způsobu konstrukce došlo již nyní ke snížení hmotnosti o 30 procent. Ve druhém kroku snižovaly vývojáři tloušťku materiálu ocelové stěny na zadní straně sedadel z 0,6 na 0,4 milimetru. "Takové tenké ocelové plechy se dosud nedaly bezpečně svařit se strukturou rámu, ale další čtyři procenta úspory hmotnosti byly samozřejmě dalším lákadlem a další výzvou pro využití technologie lepení pro tuto aplikaci," referuje o práci vývojářů Dr. Eppinger.
Kompatibilní s ostatními procesy spojování, otevřená pro nové materiály
Nová technologie spojování navržená společností Johnson Controls má takovou zatížitelnost, že v crash-testech byly splněny všechny standardy týkající se trvanlivosti, pevnosti struktury i stability. Navíc lepení umožňuje i použití plastů, přírodních vláken, jakož i dalších materiálů. Tato nová technologie je dále kompatibilní také s ostatními procesy spojování, jako je nýtování, roztepávání nebo svařování. "Náš hybridní způsob konstrukce navíc chápeme jako podnět pro další inovace v početných skupinách produktů v oblasti výroby automobilů," vysvětluje Dr.Eppinger: "Vytváříme tak výhody v těsnění a hmotnosti, které podporují naše zákazníky při vývoji ekonomičtějších a ekologičtějších vozidel."
Obrazový materiál je dostupný v digitální podobě na stránce http://www.johnsoncontrols.de/presse a http://www.johnsoncontrols.co.uk/press.
Obrazový materiál poskytuje epa european pressphoto agency a můžete si ho stáhnout zdarma na webové stránce:
http://www.presseportal.de/pm/19526 /?keygroup=bild
Další informace Vám rádi poskytnou:
Johnson Controls GmbH
Automotive Experience
Industriestraße 20-30
51399 Burscheid
Německo
Ulrich Andree
Tel.: +49 2174 65-4343
Fax: +49 2174 65-3219
E-mail: ulrich.andree@jci.com
Johnson Controls Automotive Experience je globálním lídrem v oblasti automobilových sedadel, střešních systémů, dveřních panelů, přístrojových desek a vnitřní elektroniky. Naše výrobky, technologie a pokročilé výrobní schopnosti, kterými podporujeme všech významných výrobců automobilů, jim umožňují odlišit svá vozidla od jiných. Že po světě máme více než 200 výrobních míst, nacházíme se tam, kde nás naši zákazníci potřebují. Spotřebitelé se mohou těšit pohodlí a stylu našich výrobků, od jednotlivých součástek až po celé interiéry. Díky našim celosvětovým výrobním kapacitám dodáváme komponenty pro více než 30 milionů vozidel ročně.