Vlády a bankovní sektor nyní mají možnost v následujících 10 letech rozšířit bankovní služby do rozvojových zemí.
Rostoucí obliba bezpobočkového bankovnictví, včetně mobilního bankovnictví, je ve většině zemí nevyhnutelná. Nicméně, je mnohem méně jisté, zda budou chudí lidé, kteří dnes bankovní služby nevyužívají, tyto alternativní kanály využívat také pro jiné finanční služby, než je provádění plateb (například spoření či získávání úvěrů). Toto je výsledkem nové zprávy organizace CGAP s názvem "Scénáře pro bezpobočkové bankovnictví v roce 2020". Organizace CGAP je skupina zkoumající finanční sektor, která působí pod záštitou Světové banky a britského Ministerstva pro mezinárodní rozvoj (DFID).
Britský ministr obchodu a rozvoje Gareth Thomas dnes řekl:
"Faktem je, že pokud většina z 2,7 miliardy lidí, kteří aktuálně nevyužívají služeb bank, získá do roku 2020 přístup ke službám bezpobočkového bankovnictví, jako je například mobilní či internetové bankovnictví, bude to velký krok v rozšiřování bankovních služeb do rozvojových zemí.
"Chudí lidé zůstanou chudí, pokud je nezapojíme do finančních služeb. To znamená, že jim chybí bezpečné místo, kde by mohli spořit a mít příležitost investovat do své budoucnosti a nemohou tak snížit riziko, že o své naspořené peníze přijdou při přírodních katastrofách.
"Jak ukazuje tato zpráva, vlády a privátní sektor se musí výrazným způsobem zasadit o investice do finančních technologií, které zlepší přístup miliard chudých lidí k finančním službám."
Zpráva uvádí 4 možné scénáře budoucnosti bezpobočkového bankovnictví. Všechny 4 scénáře očekávají, že četnost využívání a oblíbenost mobilních bankovních služeb bude v roce 2020 vyšší než dnes. Nicméně, ve dvou ze čtyř scénářů se počítá s tím, že rychlý nárůst obliby mobilních bankovních služeb, bude vystřídán obdobím mírného růstu nebo dokonce propadu.
"Průkopníci na poli mobilních bankovních služeb nám dávají naději, že miliony chudých lidí, zejména těch, kteří žijí v zemědělských oblastech, by konečně mohli získat přístup k bankovním službám. Pokud chceme, aby lidé mobilního bankovnictví využívali nejen pro odesílání plateb, ale také pro další základní bankovní služby, jako jsou například spoření, což je pro chudé lidi nejpotřebnější a nejdůležitější, budeme muset vytvořit nové modely a partnerství a dát bankovním institucím ty správné pobídky," řekla Elizabeth Littlefield, generální ředitelka CGAP.
Tato zpráva je výsledkem šestiměsíčního projektu, kterého se zúčastnilo téměř 200 předních institucí z oblasti technologií a financí, ve více než 30 zemích světa. Jejich cílem bylo připravit možné scénáře dalšího vývoje bezpobočkového bankovnictví.
Základní informace o dnešním stavu bezpobočkového bankovnictví
- Ve většině zemí dochází k růstu počtu lidí využívajících bankovní služby. To je často důsledkem rozšiřování standardních bankovních kanálů, jako například budování poboček a bankomatů
- Růst s pomocí budování nových poboček je limitován vysokými náklady. Bezpobočkové bankovnictví představuje levnější variantu, ovšem ve většině zemí zatím není plně využíváno
- U bezpobočkového bankovnictví hrají roli ještě některé další faktory, jako jsou: (i) důvěra sektoru v budoucí ziskovost; (ii) zavádění regulatorních změn; (iii) prudký pokles nákladů na konektivitu; (iv) vytváření kanceláří pro manipulaci s hotovostí s využitím stávající pobočkové sítě
- Stávající vlna optimismu ohledně potenciálu bezpobočkového bankovnictví se dostává tak trochu mimo realitu. Pro dosažení trvalého a výrazného úspěchu v zajištění přístupu chudých obyvatel k bankovním službám bude potřeba přesnější průzkum jejich potřeb a způsobů jaký bankovní služby využívají. A výsledky těchto průzkumů začínají být k dispozici až nyní.
Čtyři síly budou mít vliv na utváření bezpobočkového bankovnictví do roku 2020
- Demografické změny, včetně vyššího počtu mladších zákazníků, kteří přijdou na trh a vyšší mobility, alespoň v rámci jednotlivých států, pozitivně ovlivní oblíbenost bezpobočkového bankovnictví.
- Aktivita vlád bude hrát velkou roli. Vlády jako regulátoři finančního sektoru, poskytovatelé sociální sítě a podporovatelé snižování poplatků za vedení bankovních účtů a finanční služby. Větší aktivita vlád v této oblasti může finančním institucím pomoci.
- Obavy ze zneužití bankovních systémů a bankovní kriminalita porostou spolu s tím jak budou elektronické platební systémy zaváděny do praxe. To bude mít vliv na důvěru spotřebitelů. Pro bankovní ústavy se toto stane zkouškou kvality jejich systémů řízení rizik.
- Mobilní internet sníží náklady na finanční transakce a umožní novým hráčům nabízet finanční služby.
Podle odborníků z CGAP a GSMA se očekává, že v Africe, Latinské Americe a Asii stoupne do roku 2012 počet lidí, kteří nemají bankovní účet, ale mají mobilní telefon z dnešní 1 miliardy na 1,7 miliardy. Tito "nebankovní majitelé mobilních telefonů" tak představují pro poskytovatele finančních služeb velmi slibný trh.
Upozornění pro vydavatele
Tato zpráva bude dnes zveřejněna na DFID v Londýně. Na blogu technologického programu CGAP (CGAP Technology Program) bude k dispozici videozáznam z Washingtonu D.C., a to od 1. prosince. Více informací najdete na webových stránkách http://technology.cgap.org.
Technologický program organizace CGAP podporuje nadace Billa a Melindy Gatesových.
CGAP je politicky nezávislá výzkumná organizace, která se snaží zpřístupnit bankovní služby lidem z chudých zemí. Tato organizace se těší podpoře více než 30 agentur a soukromých nadací, které s ní sdílí společný cíl, a to boj proti chudobě. Organizace CGAP sídlí v budově Světové banky a nabízí průzkumy trhu, vytváření a podporu standardů a nových řešení. Kromě toho radí vládám, poskytovatelům mikrofinančních služeb, investorům a sponzorům ve finanční oblasti. Více informací najdete na webových stránkách http://www.cgap.org.
Britské Ministerstvo pro mezinárodní rozvoj (The Department for International Development - DFID) se stará o pomoc Velké Británie pro chudé země a snaží se o vymýcení extrémní chudoby. Více informací najdete na webových stránkách www.dfid.gov.uk/.
DFID nedávno představilo projekt FAST (Facilitating Access to Financial Services), jehož cílem je usnadnění přístupu chudých lidí k finančním službám. Tento projekt podporuje zavádění "bezpobočkového bankovnictví" do rozvojových zemí, jako jsou například Keňa, Tanzanie, Pákistán, Nigérie, Indie, Bangladéš a Ghana. Pilotní projekty budou vyhodnoceny týmy odborníků z oblasti financí a technologií a potřebným zemím bude poskytnuta patřičná pomoc při zavádění bezpobočkového bankovnictví.
Zdroj: CGAP
Kontakt: Jim Rosenberg, tel.: +1-202-473-1084, e-mail: jrosenberg@worldbank.org, CGAP; nebo tiskové oddělení DFID, tel.: +44(0)207-023-0600