Firma Greyhound Company se brání kolaudaci stavby křížení Pražského okruhu a D1 podáním žaloby, neboť stavebním povolením jsou zablokovány její vlastní pozemky, ke kterým stavebník Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nepředložil žádná vlastnická práva. Soud tuto žalobu zamítl. Úkon kolaudace se nekoná a jen tak asi konat nebude. Zamítnutí návrhu předběžného opatření proti kolaudaci nemá ale žádný praktický význam na uvedení této stavby do provozu. Firmě Greyhound však vzniknou další škody. Žalobu a předběžné opatření, kterými bylo napadeno předčasné užívání stavby, však soud dosud neprojednal.
Včera obdržela firma Greyhound Company a.s. Usnesení Městského soudu v Praze, který rozhodl o zamítnutí podaného návrhu na předběžné opatření proti kolaudaci části Pražského okruhu, konkrétně SOKP 512, křížení Pražského okruhu a D1. Je velmi zajímavé, že toto usnesení firmě bylo doručeno až dne 16.9.2010 v pozdních odpoledních hodinách poštovní cestou namísto rychlejší datovou schránkou, přičemž ŘSD o této skutečnosti bylo informováno již 2 dny dříve.
ŘSD však nemá vůbec v úmyslu tuto stavbu kolaudovat v nejbližších dvou letech, jak informovala sama tisková mluvčí ŘSD, Vápeníková. Stavebník ŘSD hodlá tuto stavbu uvést do provozu na základě titulu předčasného užívání stavby. Povolení však ŘSD dosáhlo díky pochybného postupu na stavebním úřadě Magistrátu hlavního města Praha (MHMP).
O změně stavby a úmyslu předčasného užívání stavby se firma Greyhound Company dozvěděla až z usnesení soudu, neboť Magistrát hlavního města ještě v srpnu 2010 písemně tvrdil, že k žádným změnám v projektu před dokončením stavby nedošlo, a to dopisem MHMP-DOP ze dne 6.8.2010, viz http://www.cgdf.cz, odkaz z menu hlavní strany těchto internetových stránek.
Zamítnutí zmíněné žaloby nemá žádný praktický význam na uvedení této stavby do provozu, není-li v úmyslu ŘSD stavbu kolaudovat. Společnost Greyhound Copany totiž podala žalobu a žádost o předběžné opatření nejen proti kolaudaci, ale tzv. z opatrnosti i proti předčasnému užívání stavby. A na tu soud dosud nereagoval.
Je však neuvěřitelné, že v režimu předčasného užívání stavby je i část 6 km dálnice D1 a to téměř 15 let! Důvodem jsou totiž dosud nevykoupené pozemky a bez těch se dálnice nedá zkolaudovat. To je typické obcházení zákona, které si úřady a soud vzájemně tolerují. Pokud by se takto choval občan, nedoplatil by se na pokutách, příp. by musel stavbu odstranit. Takže firmu Greyhound Copany asi čeká podobný osud, pokud soud v nejbližší době bude ve svém usnesení tolerovat obcházení zákona státními úředníky pod záštitou veřejné stavby.
V dalším si dovolujeme upozornit na to, že Magistrát hlavního města Prahy zástupcům firmy Greyhound Company vědomě tyto informace zatajoval (přímo zakázal úředníkům, aby dovolili nahlédnout do spisu), přičemž tvrdil, že k žádným změnám k dokončení stavby nedošlo. Zástupci firmy Greyhound Company však zjistili, že změny stavby byly provedeny jakýmsi zápisem ve stavebním deníku a to již v dubnu 2010. Firma Greyhound vlastní písemný dokument MHMP-DOP ze dne 6.8.2010, v něm sám vedoucí speciálního stavebního úřadu uvádí, že firma Greyhound Company není účastníkem řízení a že k žádným změnám stavby nedošlo!
Co se týče názoru, že firmě Greyhound nevznikla v souvislosti s touto změnou stavby před dokončením, tímto provizoriem původního projektu křížení Pražského okruhu a D1 vážná újma, považuje firma Greyhound Company za naprosto absurdní tvrzení. Uvedení křižovatky do provozu ve stavu po změnách, které provedlo ŘSD spolu se stavebním úřadem MHMP, dojde k odklonění vozidel směřujících ve směru Jesenice - Říčany (silnice číslo ll/101) a to ještě před nájezdem k ČSPH, takže zákazníci z této oblasti, kteří přijížděli k čerpací stanici Greyhound - Shell, jsou nuceni odbočit z dálnice D1 dříve, než zde mohou natankovat a zajistit si případně další nákup, protože stávající sjezd z D1 na Jesenici a Říčany byl uzavřen.
Pozemky firmy Greyhound Company včetně budovy čerpací stanice Greyhound - Shell jsou přitom stále zablokovány zmíněným stavebním povolením na stavbu křížení Pražského okruhu a dálnice D1, takže je firma nemůže prodat, nebo je např. užít jako předmět zástavy při čerpání úvěru, apod.. Firmě Greyhound Company toto nezákonné zablokování vlastnických práv, o kterém neměla zprvu ani tušení, způsobuje další a další škody.
Škody způsobuje i fakt, že v projektu stavby, na které bylo vydáno stavební povolení, je uvedeno, že čerpací stanice má být demolována. Lidé zde žijí v nejistotě, kdy bude činnost čerpací stanice Greyhound - Shell ukončena a zda-li vůbec, je těžké je motivovat k setrvání v takových podmínkách.
Místo řádné stavby dle projektu, kdy měla být zmíněná čerpací stanice již dávno zbourána a místo ní měly stát komunikace, jedna jako nájezd na kolektorový most a druhá jako propojení D1 s D5, však ŘSD projektuje a staví nákladná, nezákonná a nebezpečná provizoria. Tato provizoria však v samotném důsledku budou dražší, než to řešení, které ŘSD samo nabídlo firmě Greyhound Company poté, co její zástupci náhodně zjistili, že se pozemky a nemovitost ČSPH zcela bez jejich bez vědomí a souhlasu ocitly ve stavebním povolení na stavbu křížení Pražského okruhu a dálnice D1. ŘSD pak svou vlastní nabídku na koupi nemovitosti ČSPH a přilehlých pozemků firmy Greyhound Company nedodrželo.
Kontakt:
Michal Kašpar
ČTK ke zprávě vydává fotografie, které jsou k dispozici v databázi ČTK Protext - foto a na internetu na adrese http://www.protext.cz