Marks & Spencer ve Velké Británii nahradil z velké části kávu a čaj ve svém sortimentu tzv. „fairtrade“ produkty. Stal se tak jediným řetězcem, který tak učinil a současně svůj závazek rozšířil o prodej výrobků z fairtrade bavlny.
Zrnková a instantní káva fairtrade se začala ve všech prodejnách Marks &
Spencer prodávat 6. března 2006 a podíl “férové” kávy na britském trhu se
tak zvýšil na 18 procent. Čaje byly nahrazeny “férovými” počátkem dubna t.
r. a zvýšily tak svůj podíl na 30 %. Stejný den se v sortimentu 36
britských prodejen Marks & Spencer objevila trika a ponožky vyráběné z
bavlny, která taktéž získala fairtrade certifikát. Současně Marks & Spencer
oznámil, že nakoupil sedmkrát více fairtrade bavlny a bude tedy od podzimu
tohoto roku dále rozšiřovat sortiment fairtrade produktů ve svých
prodejnách. Vedle stávajících „férových” výrobků z bavlny Marks & Spencer
plánuje vyvinout pánské fairtrade formální košile a úplně nově také
oblečení pro novorozence z organic fairtrade bavlny. Nakupování fairtrade
bavlny umožnilo farmářům v Indii investovat do pitné vody pro místní školu,
zdravotního pojištění farmářů a zdravotní osvěty dětí.
Fairtrade není pro Marks & Spencer žádnou novinkou. Od srpna 2004 jsou
fairtrade káva a čaje servírovány ve více než 200 kavárnách Café Revive, a
to včetně tří českých (Melantrich, OC Chodov, OC Letňany). Od té doby bylo
v britském řetězci kaváren prodáno více než 35 milionů šálků „férové” kávy,
v českých kavárnách Café Revive se od otevření prodalo již 120 tisíc šálků.
Fairtrade káva a čaje prodávané v kavárnách Marks & Spencer Café Revive již
pomohly pěstitelům kávy vybudovat nové školy v zemích jako je Etiopie a
umožnily tisícům farmářům po celém světe zlepšit životní úroveň.
Dosavadní reakce zákazníků na prodej fairtrade produktů je velice
pozitivní, což jen dokazuje, že se stále více zákazníků zajímá o to, jak
jsou produkty Marks & Spencer vyráběny, a že nejen vysoká kvalita ovlivňuje
jejich nákupní zvyklosti. Nedávným výzkumem pro Marks & Spencer bylo
zjištěno, že se zákazníci stále více zajímají o etické kodexy. 78 procent
respondentů se vyjádřilo, že chtějí vědět více o způsobu výroby zboží
včetně pracovních podmínek v továrnách, 59 procent sdělilo, že již
fairtrade výrobky nakupují a 18 procent odpovědělo, že by fairtrade výrobky
nakupovali, kdyby byly více dostupné. (Zdroj: agentura YouGov provedla v
lednu 2006 pro Marks & Spencer dotazování 2300 respondentů ve Velké
Británii).
Stuart Rose, výkonný ředitel Marks & Spencer UK, vyjádřil své potěšení ze
závazku vyměnit celou nabídku kávy a čajů na fairtrade, k čemuž díky
100procentní kontrole značky Marks & Spencer má společnost ideální
podmínky. Tato změna významně ovlivní podíl fairtrade kávy a čaje na
britském trhu. Avizované velké závazky si Marks & Spencer může dovolit jen
díky vysokému etickému standardu v rámci svého zásobovacího řetězce a úzké
spolupráci s dodavateli a farmáři.
Marks & Spencer věří, že tento krok vstříc „férovým“ produktům budou následovat i další obchodníci, čímž se nejen změní celé kategorie produktů na fairtrade, ale i práce na vývoji dalších kategorií budou pokračovat a dojde k navázání úzké spolupráce s dodavateli. Zakoupením produktů nesoucích značku FAIRTRADE se můžeme všichni podílet na tom, aby se chudoba farmářů a dělníků stala historií.
Další informace:
The Fairtrade Foundation uděluje produktům značku FAIRTRADE. Zároveň pomocí inspekcí a auditů prověřuje dodržování standardů tam, kde jsou používány fairtrade příspěvky ke zlepšení společenských podmínek či rozvoj ekonomické infrastruktury.
Marks & Spencer odebírá kávu a čaj z mnoha zemí zapojených do projektu fairtrade, např. Etiopie, Indonésie a Tanzánie.
Marks & Spencer trvá na tom, aby všechny produkty byly vyráběny v co nejvyšší kvalitě a v souladu s etickými standardy. Je členem Ethical Trading Initiative (Iniciativa pro etický obchod) a vyvinul Global Sourcing Principles (Globální zásady pro získávání zdrojů). Marks & Spencer požaduje, aby všichni jeho dodavatelé dodržovali tyto zásady a pravidelně provádí audity v jejich provozovnách. Tyto aktivity jsou uznávány nezávislými organizacemi jako je RSPCA, Friends of Earth a Greenpeace.
Pro informace kontaktujte:
Renata Fišerová
Brand Manager
Tel.: 2 21 987 225 (200-1), 603 533 233
Fax: 2 21 987 202
e-mail: renata.fiserova@marks-and-spencer.cz
www.marks-and-spencer.cz
COMS a.s. Antala Staška 2027/79 140 00 Praha 4