Legendární ženy hudebního světa na Jezeří

Clorinda v Jeruzalémě, Dido v Kartágu, Európa na Krétě

V sobotu 29. července v 17 hod. zahájí festival Hudební léto v Jezeří svou šestou sezonu výběrem z kantát Ferdinanda Paera (1771-1839). Patronát nad festivalem již tradičně převzal doc. JUDr. Pavel Svoboda PhD., D. E. A., poslanec a předseda právního výboru Evropského parlamentu.

Program pěti sobot od 29.7. do 26.8. na zámku Jezeří předznamenává obnovu zdejšího unikátního zámeckého divadla. Do hry zde letos vstupuje nejen hudba ze slavných dob zámku, kterému současníci přezdívali sídlo múz, ale i samotný prostor. Jevištní skici, které jednotlivé programy doprovázejí, nechávají vystupovat z pološera postavy hudebních příběhů, tak jako se zámecké divadlo postupně probouzí k novému životu. Adaptace Gluckova Orfea a Eurydiky pro cembalo propojená s černým divadlem bude vyprávět příběh o lásce Orfeově v ultrafialovém světle, Monteverdiho madrigaly zase rozehrají svět ztraceného ráje Arkádie v různých prostorách zámku. Diváci se zde také setkají s legendárním kdysi velmi populárním nástrojem - skleněnou harmonikou - někdejším symbolem hudby z jiného světa opředeným esoterickými mýty. Příběh Jezeří v proměnách času rozezní Fantazijní kvartet Jiřího Sychy, zkomponovaný přímo pro festival. Osudy tří legendárních žen zhudebněných v Paerových kantátách zde budou konfrontovány s moderní Evropou.

Italský skladatel Paer, který se později proslavil v řadě evropských center především v Paříži, byl na počátku 19. století angažován u drážďanské opery a kníže Josef František Maxmilián Lobkowitz ho v létě pravidelně zval na Jezeří uvádět svá díla.

V jeho kantátách se letos na Jezeří dostanou do dramatické blízkosti tři ženy, které známe z historických a bájných dějů.

Clorinda, Saracénka z bojů o Jeruzalém v době křížové výpravy, kartáginská královna Dido a Európa, unesená Diem na Krétu. Tři ženy - tři lamentace nad nepříznivým osudem. A také tři milostné příběhy, plné vášně a tajemství.

"Ferdinando Paer určitě netušil, jak inspirující budou jeho kantáty ještě v 21. století. Že Jeruzalém bude i po tisíci letech stále stejně žhavou půdou jako kdysi a moře kolem Kréty budou nepochopitelně brázdit čluny v Diových stopách. Kam jsme se to dostali? Dnes jsme se stali i turisty, kteří se nebojí přesvědčit, že Jeruzalém je stále městem nekonečného konfliktu, nebo že Kartágo bylo zničeno, ale zachovalo si svou velkolepost v troskách," říká režisér představení Petr Koudelka.

"Zavedeme vás ke hrobu Clorindy, k ruinám Kartága a za těžce zkoušenou Európou," prozrazuje sopranistka Anna Hlavenková a dodává: "Paerova hudba je opravdu nádherná, není to ani klasicismus, ani romantismus, nejvíce mi připomíná Josefa Röslera, kterého jsme zde několikrát uváděli." Na Jezeří také poprvé zazní historická kopie kladívkového klavíru Walter z roku 1805.

"Postavila ji berlínská firma Ibach na konci 19. století ke svému 100. výročí. Díky rodinné tradici museli ještě ovládat výrobu těchto legendárních mechanik. Takovéto historické kopie jsou opravdovou raritou hudebních dějin," podotýká Alena Hönigová. "Je to úžasný zážitek, hrát na něj Paerovu hudbu."

Bližší informace na www.hudebniletovjezeri.cz.

Kontakt:

MgA. Alena Hönigová, ředitelka festivalu,

e-mail: honigova@hotmail.com,

Klíčová slova ČR-hudba-divadlo-památky-festival-Jezeří-Spolek pro zvelebení staré hudby

Oblast
Ústecký (ul)

Kategorie
Kultura

ZASÍLÁNÍ ZPRÁV
Přihlásit k odběru

Upozornění:
Materiály označené značkou Protext nejsou součástí zpravodajského servisu ČTK a nelze je publikovat pod její značkou. Jde o komerční sdělení zadavatele, který je ve zprávě označen a který za ně nese plnou odpovědnost.