Přezouvání pneumatik patří ke každoročnímu motoristickému folkloru a ani letos tomu není jinak. Řidiči musejí mít povinně v období od 1. 11. do 31. 3. za zhoršených povětrnostních podmínek zimní pneumatiky. Podmínkou je také minimální hloubka dezénu 4 mm. Pokud uvažujete o nákupu nových pneumatik, je dobré umět se orientovat v "energetických" štítcích pneumatik.
Povinnost přezouvání pneumatik vychází z legislativních požadavků, které stanoví, že v období od 1. 11. do 31. 3. musejí mít řidiči zimní pneumatiky, a to za zhoršených povětrnostních podmínek. Zhoršenými povětrnostními podmínkami je myšlena souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza. Striktně tedy neplatí povinnost mít přezuto ihned od 1. listopadu, a je na každém řidiči, aby si přezutí naplánoval i dle aktuálního vývoje počasí. Obecně platí, že je vhodné přezout, pokud teploty klesnou pod 7 st. C, kdy směs zimních pneumatik zajistí kvalitnější jízdní vlastnosti. V případě, že auto využíváte okrajově a během zimního období budete vyjíždět pouze, když budou silnice uklizené, pak vám ze strany policie nehrozí žádné postihy. Výjimkou jsou silnice označené dopravní značkou zimní výbava. Každý si však musí uvědomit, že v případě dopravní nehody se bude o stav pneumatik zajímat jak policie, tak i pojišťovna, která může přistoupit ke krácení pojistného plnění.
Jelikož jsou pneumatiky značně namáhány, dochází k jejich průběžnému opotřebení. Minimální hloubka dezénu je u letních pneumatik stanovena na 1,6 mm a u zimních na 4 mm. Výrobci obecně doporučují pro bezpečnou jízdu i za zhoršených adhezních podmínek hloubku minimálně 4 mm. Moderní pneumatiky obsahují směsi, které odolávají rychlému stárnutí a tak k výměně pneumatik motivují nejčastěji zhoršené vlastnosti pneumatiky, způsobené sníženou hloubkou dezénu.
Od 1. listopadu 2012 zavedlo nařízení Evropské komise povinnost štítkovat pneumatiky podobně jako je tomu u štítkování domácích spotřebičů. Při výběru nové pneumatiky je dobré umět se orientovat v těchto štítcích a neřídit se pouze cenou. Štítky obsahují tři hlavní parametry: valivý odpor (spotřeba paliva), přilnavost na mokru (brzdná dráha) a vnější hlučnost. Kategorie valivý odpor a přilnavost jsou rozděleny do tříd A - G, hlučnost je uváděna ve třech samostatných třídách. V případě valivého odporu může být rozdíl mezi třídami A - G až 10 % ve spotřebě paliva. U přilnavosti na mokru je rozdíl mezi třídami A - G 18 - 30 m. Hlučnost bude pro řadu řidičů okrajovou záležitostí, přesto obecně platí, že rozdíl mezi třídami může mít hodnotu až 3 dB.
Všechny uváděné parametry se vzájemně ovlivňují, a tak neexistuje ideální pneumatika pouze s nejlepšími parametry všech kategorií. Například zlepšení přilnavosti bude mít negativní dopad na spotřebu a hlučnost. V případě výběru zimních pneumatik se doporučuje sledovat především parametr přilnavosti, která je pro zimní období klíčová. Při výběru není dobré spoléhat se pouze na štítek, jelikož neobsahuje související důležité údaje například o přilnavosti na sněhu nebo ovladatelnosti na mokru. Proto se současně doporučuje řídit se nezávislými testy, které připravuje například automobilový klub ADAC.
Tipy na snížení spotřeby paliva, které jsou součástí balíku tipů zaměřených na úspory v domácnostech, realizovaných v rámci projektu "Hravě šetřím svou kapsu i přírodu":
- Podhuštěné pneumatiky zvyšují valivý odpor a dříve se opotřebovávají, ale také se zvyšuje spotřeba paliva až o 5 %.
- Střešní nosič zvyšuje spotřebu paliva až o 2 litry, nosič se třemi jízdními koly až o 4 litry na 100 kilometrů.
- Každých 100 kg zbytečné zátěže v autě může zvýšit spotřebu paliva až o půl litru na 100 kilometrů.
- Spotřebu paliva zvyšují i spotřebiče jako rozmrazovač zadního skla, autorádio, ventilace nebo klimatizace. Automatická klimatizace může zvýšit spotřebu až o 1,8 litrů na 100 kilometrů.
- Přestavbou automobilu na pohon na zemní plyn (CNG) se sníží provozní náklady oproti benzínu až o 50 % a naftě o 35 %
- Při jízdě konstantní rychlostí s předvídáním dopravní situace se dá ušetřit až 30 % paliva, přičemž se průměrná rychlost nesníží více, než o 5 %
- Vyvarujte se volnoběhu u studeného motoru, jelikož se spotřeba pohybuje kolem 0,15 litrů za 5 minut, u zahřátého motoru je spotřeba cca 0,05 litrů nižší.
Projekt "Hravě šetřím svou kapsu i přírodu“ je spolufinancován z prostředků Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. Projekt se zaměřuje na osvětu veřejnosti v otázkách úspor a odpovědného chování k životnímu prostředí. Projekt byl nominován na "Ekologického Oskara“ E.ON Energy Globe Award ČR 2013. Více o projektu na www.setrilkovi.cz.
Kontakt:
Vladimír Študent
Manažer projektu
tel.: 608 819 699