V celé Evropské unii, zejména pak v Německu, nastalo v roce 2010 ekonomické oživení. Rostoucí exportní výkonnost a obnovený růst české ekonomiky s sebou přinesly - se zpožděním několika měsíců - zvýšenou poptávku po pracovní síle. Ta však naráží na problém nedostatku kvalifikované pracovní síly. Tento trend se netýká pouze České republiky, ale prakticky všech členských zemích EU.
Současně ve světě zaznamenáváme pokračující boom online a mobilní komunikace, který přináší změny do našeho života. Tyto změny se samozřejmě týkají i chování lidí na pracovním trhu. Pro uchazeče o práci se otevírají mj. nové možnosti uplatnění v zahraničí, pro firmy se naopak stává nutností rozšířit hledání talentů i mimo domácí pracovní trh. Proto je pro zaměstnavatele důležité, aby rozuměli chování uchazečů na stále globalizovanějším pracovním trhu, zejména co se týká jejich mobility a schopnosti se relokovat.
V červenci t. r. jsme v 7 zemích CEE uskutečnili další rozsáhlý průzkum mezi uchazeči o zaměstnání, jehož se účastnilo více než 5500 respondentů, a který byl zaměřený na mezinárodní mobilitu.
Na tomto místě si dovolím zmínit alespoň několik vybraných zjištění mezi českými respondenty, která by neměla uniknout Vaší pozornosti:
1. Velká většina respondentů, pokud je ochotná pracovat v zahraničí, preferuje práci v západní Evropě, zejména v sousedních zemích (Rakousko, Německo). Potvrzuje se obliba anglicky hovořících, stabilních zemí (USA, Kanada a Austrálie), které v mimoevropských lokalitách hrají prim. Z dat lze také pozorovat nízkou reflexi vůči stávající ekonomické situaci jednotlivých evropských zemí - společensky stabilní a ekonomicky výkonné skandinávské státy (Finsko, Švédsko, Norsko, Dánsko) preferuje menší počet respondentů než těch, kteří chtějí pracovat v krizí zasažených státech (Španělsko, Portugalsko, Irsko, Řecko).
2. Celá polovina respondentů je schopna odcestovat za prací do jiné země do 1 měsíce.
3. Nejsilnější motivací pro práci v zahraničí je finanční ohodnocení a nabyté zkušenosti.
4. Překvapivě pouhá polovina respondentů jako překážku v relokaci udává silné vazby na své okolí a současný život.
5. Třetina respondentů využívá při hledání nového zaměstnání sociální sítě.
Více zde.
Martin Ježek
Country Manager
Grafton Recruitment
Kontakt:
Bc. Andrea Fialová | Marketing Coordinator
Grafton Recruitment s.r.o.,
Palladium, Na Poříčí 3a, Praha 1, 110 00
mob.: +420 724 698 018, tel.: +420 242 456 400, fax: +420 242 456 405