Češi stále šetří, budoucnost už ale vidí mírně optimisticky

Nákupní výdaje stále omezují přibližně dvě třetiny Čechů. Míra šetření se už ale stabilizovala a do nadcházejících měsíců spotřebitelé hledí s mírným optimismem. Ukazují to výsledky průzkumu nákupního chování komunikační skupiny Publicis Groupe.

Počet lidí, kteří v uplynulém čtvrtletí omezili své výdaje, se oproti předchozímu období téměř nezměnil. Šetření napříč nákupními kategoriemi deklarovalo 65 %, což je skoro stejně jako ve druhém pololetí loňského roku (64 %). Míra omezování výdajů tak možná dosáhla svého vrcholu.

Ve srovnání s dalšími zeměmi střední Evropy Češi šetří i nadále nejméně. Na Slovensku uvedlo snížení výdajů 69 %, v Polsku 75 % a v Maďarsku dokonce 80 % obyvatel. Polsko je také jedinou zemí, kde podíl spotřebitelů deklarujících omezení nákupních výdajů dál výrazně roste.

priloha

Detailní pohled na kategorie, ve kterých Češi šetří, ukazuje, že nejvíc spotřebitelů omezuje nadále výdaje v restauracích a barech (61 %), za sladkosti (58 %) a za módu (56 %). Více než polovina obyvatel (53 %) šetří rovněž na základních potravinách. Naopak nejméně lidé omezili výdaje za domácí mazlíčky (30 %), spoření (31 %) a hračky (35 %).

Odpovědi ukázaly, že lidé šetří v jednotlivých kategoriích produktů různým způsobem. Zatímco v případě základních potravin, drogerie, módy, sladkostí, kosmetiky či nealkoholických nápojů přešla značná část spotřebitelů na levnější značky, v dalších kategoriích lidé šetří formou úplného omezení výdajů (kultura, restaurace, dovolená) či snížení frekvence nákupů (vedle výše jmenovaných také například alkoholické nápoje).

priloha

Možný zlom situace ukázal výzkum v otázce zkoumající očekávané změny nákupního chování během nadcházejícího čtvrtletí. Zatímco dosud Češi počítali s tím, že své výdaje budou v budoucnu nadále omezovat, poslední data ukazují, že podíl spotřebitelů, kteří plánují šetřit, mírně klesá. Tento trend je patrný napříč sledovanými kategoriemi, nejvíce však v případě kultury, módy nebo návštěv restaurací a barů. Z odpovědí respondentů je tedy cítit opatrný optimismus.

priloha

"Pokud připustíme, že vlna šetření u Čechů již kulminovala, stojí za zamyšlení, kdo dosud na změnách spotřebitelského chování nejvíce vydělal a jaký bude další vývoj. Jedním z velkých vítězů jsou privátní značky, jejichž obliba v Česku dlouhodobě roste. Přesun k nim se odehrál zejména v kategoriích rychloobrátkového zboží (potraviny, drogerie, sladkosti, nápoje). Výrobci značkových produktů nyní nesmějí i přes klesající prodeje podrývat své marketingové investice, aby udrželi značku v povědomí zákazníků a podpořili jejich budoucí návrat k prémiovějším produktům. Lze totiž předpokládat, že stejně jako v případě odeznění covidových výkyvů se ani v tomto případě nebavíme o trvalém, novém normálu," komentuje výsledky výzkumu Tomáš Preněk, stratég komunikační skupiny Publicis Groupe.

O výzkumu

Výzkum pro Publicis Groupe realizovala výzkumná agentura Nielsen Admosphere. Sběr dat probíhal v?dubnu a září 2022 a únoru 2023 formou CAWI na vzorku 2850 respondentů ve věku 18-55 let z?České republiky, Polska, Maďarska a Slovenska.

Data z výzkumu ve formátu .xls ke stažení na TOMTO ODKAZU.

O Publicis Groupe – The Power of One

Publicis Groupe [Euronext Paris FR0000130577, CAC 40] je globální lídr v oblasti komunikace. Klientům nabízí komplexní služby v oblasti marketingové i byznysové transformace. Od poradenství po realizaci. Publicis Groupe je partnerem klientů při transformaci s cílem posílit personalizaci ve velkém rozsahu. Skupina se opírá o deset expertíz soustředěných do čtyř hlavních oblastí aktivit: komunikace, média, data a technologie. Díky jednotné a pružné organizační struktuře mají její klienti snadný přístup ke všem odborným znalostem na všech trzích. Publicis Groupe má zastoupení ve víc než 100 zemích a zaměstnává přibližně 96 000 profesionálů.

www.publicisgroupe.com | Twitter: @PublicisGroupe | Facebook | LinkedIn | YouTube | Viva la Difference!

Klíčová slova ČR-společnost-hospodářství-trh-Publicis Groupe-Lion Communications

Oblast
Praha, Česká republika (ce)

Kategorie
Média, společnost a životní styl
Finance, ekonomika
Obchod, marketing

ZASÍLÁNÍ ZPRÁV
Přihlásit k odběru

Upozornění:
Materiály označené značkou Protext nejsou součástí zpravodajského servisu ČTK a nelze je publikovat pod její značkou. Jde o komerční sdělení zadavatele, který je ve zprávě označen a který za ně nese plnou odpovědnost.