Značka Apple se stává nejhodnotnější značkou světa s neuvěřitelným nárůstem hodnoty o 84 % za poslední rok. V letošním šestém ročníku zveřejnění žebříčku Top 100 globálních značek tak z pomyslného trůnu po čtyřech letech vlády sesazuje Google.
Značka Apple zvýšila od roku 2006 podle výpočtu agentury Millward Brown Optimor svou hodnotu o 859 procent, nyní tedy čítá 153,3 miliardy amerických dolarů. Dalším důležitým zjištěním letošního výzkumu BrandZ je fakt, že během loňského "vyzdravení" z ekonomické krize zaznamenala celková hodnota všech značek v první stovce nárůst o 17 procent a dosáhla tak 2,4 bilionu dolarů. Z geografického hlediska se do první stovky dostalo 19 značek pocházejících z tzv. "BRIC" trhů (Brazílie, Rusko, Indie a Čína) oproti pouze dvěma v roce 2006.
"Důležitost značky pro globální úspěch společnosti je čím dál důležitější," říká David Roth z WPP. "V průběhu uplynulého roku došlo k velkému posunu světové ekonomiky, od vzpamatování se z krize k zásadnímu ekonomickému růstu. Důkazem toho je nárůst kumulované hodnoty značek v top 100 o 64 procent od roku 2006 na současnou hodnotu 2,4 bilionu dolarů. Silné značky, přestože nejsou zcela imunní proti výkyvům trhu, jsou proti nim daleko více chráněny a připraveny se jim přizpůsobit a tak eliminovat jejich negativní dopady."
Výzkum BrandZ Top 100 nejhodnotnějších světových značek, který zadává skupina WPP a zpracovává agentura Millward Brown Optimor, identifikuje a sestavuje pořadí prvních 100 značek dle jejich dolarové hodnoty, kterou zjišťuje kombinací analýz finančních údajů a síly značky z hlediska vztahu se zákazníky.
Nejhodnotnější globální značky pro rok 2011:
Pořadí | Značka | Hodnota v mil. dolarů | Změna hodnoty od roku 2010 |
---|---|---|---|
1 | Apple | 153,285 | +84% |
2 | 111,498 | -2% | |
3 | IBM | 100,849 | +17% |
4 | McDonald’s | 81,016 | +23% |
5 | Microsoft | 78,243 | +2% |
6 | Coca-Cola* | 73,752 | +8% |
7 | at&t | 69,916 | - |
8 | Marlboro | 67,522 | +18% |
9 | China Mobile | 57,326 | +9% |
10 | GE | 50,318 | +12% |
*Hodnota značky Coca-Cola zahrnuje také podznačky Lite, Diet a Zero
"Náš způsob měření hodnoty je schopen dodat údaj, který spolehlivě vyčísluje schopnost firmy vytvořit skutečnou a trvalou hodnotu pro své vlastníky.” říká Eileen Campbell, globální ředitelka výzkumné agentury Millward Brown. “Péčí o svou značku a soustavnou inovační aktivitou byl Apple schopen vydobýt si cenovou prémiovost a odolat ekonomickým turbulencím, a stává se tak skvělým příkladem pro ostatní značky."
"Vrcholní manažeři se soustředí na řízení značky jako na kritický moment v dlouhodobém budování finanční hodnoty," dodává. "V porovnání se 13ti procenty růstu na světových akciových trzích v roce 2010, nejlepší značky rostly o 30 % rychleji. Další klíčová zjištění obsažená v letošní výzkumné zprávě:
- Jedna z pěti značek je z BRIC zemí: Letos se do první stovky dostalo 19 značek z rozvíjejících se trhů v porovnání se dvěma v roce 2006 a 13 v roce 2010. Stále větší zastoupení značek z těchto zemí naznačuje zvyšující se kupní sílu lidí v zemích, které považujeme za rozvíjející se.
Přestože velké množství těchto značek těží z velké lokální zákaznické základny, většina dalších má nyní i mezinárodní ambice jako např. brazilský Petrobras (č. 61 v žebříčku s hodnotou 13.4 miliardy dolarů); ICICI Bank v Indii (č. 53 v hodnotě 14.9 miliardy dolarů) a největší čínský internetový vyhledávač Baidu. Ten je nyní také obchodovatelný na NASDAQ indexu, jeho hodnota dosáhla 22.5 miliardy dolarů a v žebříčku se posunul o 46 příček nahoru na 29. pozici. I přes všechny tyto úspěchy však zákazníci v BRIC regionech stále upřednostňují Západní značky. Louis Vuitton, (pro nějž je druhým největším trhem Brazílie) benefituje z energie a nabitého sebevědomí trhů v BRIC regionu. S 23 procenty nárůstu hodnoty na 24.3 miliardy dolarů dopomohl tomuto luxusnímu řetězci k dosažení 26. místa v pořadí, tedy o tři příčky výše než v loňském roce.
- Značky s dědictvím se drží i ve věku technologií: Coca-Cola (č. 6), GE (č. 10), IBM (č. 3) a McDonald’s (č. 4), vyčnívají v této studii globálních mocností jako značky, které přežily již více než 50 let. Strategické vedení a taktika, jak prostřednictvím značky zůstat stále relevantní pro své uživatele, jsou všem těmto značkám společným jmenovatelem a zaručují jim globální obchodní úspěch.
- Technologie a telekomunikace stojí na špici žebříčku: Značky představující technologie tvoří jednu třetinu všech značek zastoupených v nejsilnější stovce, čímž zároveň demonstrují svou relevanci v našich každodenních životech. První Apple je následován značkou Google na druhém místě, její hodnota je 111,5 miliardy dolarů, třetí IBM má cenu 100,9 miliardy dolarů. Facebook letos debutuje v Top 100 na 35. místě s vůbec největším nárůstem o 246 procent, jeho hodnota dosahuje 19,1 miliardy dolarů. Online prodejce Amazon překonal Walmart a stává se tak č. 1 ve značkách obchodníků, celkově zaujímá 14. místo se 37procentním nárůstem na hodnotu 37.6 miliardy dolarů.
- Fast food, luxusní a technologické značky rostou nejvíce: Každá ze 13 oblastí, kterou studie sledovala zaznamenala v loňském roce růst. Nejvíce rostl fast food s 22 procenty, následuje luxusní zboží, jehož značky vzrostly o 19 procent a třetí technologie o 18 procent. Nejpomalejší růst naopak zaznamenalo odvětví pohonných hmot a paliv, které vzrostlo o pouhé 1 procento.
- Technologie a konvergence mají za následek vzájemnou závislost značek: Značky jsou více než kdykoliv předtím závislé na vlastním využití technologií, chtějí-li bojovat o hlavy a srdce svých uživatelů. Hodnoty značek Burberry, Chanel, Louis Vuitton a Coca-Cola vděčí za svůj růst mimo jiné i efektivnímu využití technologií např. svou přítomností v sociálních sítích a nesčetných uživatelských aplikacích. Zároveň jsou tyto vzájemné závislosti viditelné v reálném světě, kde se značkové vazby tvoří mezi aplikacemi, přístroji a operačními platformami. Značky, které jsou si vědomy souvisejících rizik, mohou z těchto vazeb těžit ve prospěch růstu své hodnoty.
- Toyota získává zpět svou pozici nejhodnotnější značky mezi automobily, čímž dokazuje schopnost silných značek zotavit se i z těch nejvážnějších obtíží a znovu získat důvěru a dobré jméno. Toyota, která je zákazníky hodnocená jako značka se skvělou hodnotou si polepšila o 11 procent na 24,1 miliardy dolarů.
The BrandZ Top 100 nejhodnotnějších značek světa je jedinou studií, která uvažuje kromě rigorózních finančních analýz, tržních dat a analytických zpráva také to, jak lidé o značkách, které nakupují, smýšlejí.
Výzkumná zpráva, která je ke stažení online, zahrnuje také pořadí i analýzy Top 10 nejhodnotnějších značek v klíčových regionech světa a 13 odvětvích trhu. Stáhněte si kompletní zprávu BrandZ, včetně rozkladů dle regionů a kategorií. Žebříčky a spousta dalších informací je také ke stažení jako aplikace pro iPhone, iPad, Nokia, BlackBerry a Android na http://www.brandz.com/mobile
Kontakt: info@cz.millwardbrown.com