Společnost RAKURS a.s., provozovatel hotelu Starosedlský hrádek postupuje svou kauzu, spor s Československou obchodní bankou, a.s., Finančnímu arbitrovi ČR. Návrh na zahájení rozhodčího řízení vůči bankovnímu domu podala společnost v souvislosti s žádostí o náhradu škody ve výši 305.043,- Kč. Ta vznikla společnosti RAKURS a.s. v důsledku nestandardního postupu banky při peněžních transakcích prostřednictvím platebních karet.
Společnost RAKURS a.s. se na ČSOB, konkrétně na oddělení platebních karet banky, obrátila se žádostí o pomoc při realizaci platby prostřednictví platebních karet svého potencionálního zahraničního klienta. Kromě předplacení standardních služeb, které provozovatel hotelu nabízí, tj. ubytování, však požádal zahraniční klient zaměstnance hotelu o vrácení části převedené částky třetí osobě do Londýna prostřednictvím Western Union. ČSOB veškeré transakce autorizovala a na účet společnosti RAKURS a.s. byly požadované peníze připsány. Ta vyhověla požadavkům zahraničního klienta a většinu peněz převedla do Londýna. Společnost RAKURS a.s. byla následně bankou ujištěna, že celá operace proběhla v pořádku. Následně však navštívil hotel Starosedlský hrádek pracovník bankovního domu s informací, že veškeré platební transakce byly "reklamovány" skutečnými majiteli účtů/platebních karet. Z potencionálního zahraničního klienta se tedy stal neznámý pachatel, který manipuloval s podvodně získanými platebními kartami. Ze strany ČSOB, tedy bez příkazu společnosti RAKURS a.s, následně došlo k odepsání částky 305.043,- Kč z účtu této společnosti. Odepsání částky banka prezentovala jako náhradu údajné škody vzniklé v souvislosti s výše uvedenou finanční operací. Vznik škody na straně banky však nebyl společnosti RAKURS a.s. nijak doložen. "Kromě toho, že chceme získat své peníze zpět, jsme se rozhodli zveřejnit tuto kauzu s cílem informovat podnikatele i širokou veřejnost o přinejmenším divných praktikách i takto významného bankovního domu, jakým ČSOB bezesporu je," řekl reprezentant společnosti RAKURS a.s.
Právní zástupce společnosti RAKURS a.s., advokát Josef Aujezdský z advokátní kanceláře Mašek, Kočí, Aujezdský, který tuto kauzu řeší, se domnívá, že ČSOB z pohledu právního žádný nárok na náhradu škody vzniknout nemohl. "Transakce byly realizovány se souhlasem a v souladu s pokyny bankovního domu. V souladu se zásadami soukromého práva je protiprávnost a tedy i vznik škody vyloučen tam, kde se chování, jímž byla způsobena škoda, stalo se svolením postiženého," říká Josef Aujezdský. "Zajímavé také je, že banka v souvislosti s tímto případem odmítá poskytnout telefonické nahrávky, které byly v průběhu transakce pořízeny a které by mohly objasnit průběh celého případu," dodává advokát.
Kontaktní informace:
Karel Kovář, 61minut s.r.o., kovar@61minut.cz, GSM: +420 602 610 096
Josef Aujezdský, Advokátní kancelář Mašek, Kočí, Aujezdský; josef.aujezdsky@eadvokacie.cz, GSM: +420 776 100 993