Češi věrní výhodám: loajalitní programy stále více ovlivňují volbu obchodu

Obliba věrnostních programů mezi Čechy dlouhodobě roste. Zvýšil se počet programů, do nichž je spotřebitel zaregistrovaný, posiluje se vztah k nim, a také vliv, jaký má členství v programech na nákupní chování. Nejvyužívanějšími jsou programy rychloobrátkových řetězců a lékáren, růst zaznamenávají i další tržní segmenty.

Výroční výzkum agentury Incomind „Věrnostní programy a zákaznické portály 2025“ potvrdil vzestup různých forem loajalitních systémů. Průměrný Čech či Češka využívají v současnosti na dvě desítky různých věrnostních programů, přičemž nárůst jejich využívání je patrný. Do 15,6 z nich jsou zaregistrováni osobně (zatímco před dvěma lety to bylo v průměru 12,4), další využívají s využitím registrace svých rodinných příslušníků. Ženy jsou zaregistrovány ve více programech než muži (16,8 vs. 14,4), rozdíl se ovšem postupně zmenšuje. Počet zaregistrovaných programů je podobně vysoký napříč věkovými kategoriemi, klesá teprve po šedesátce. U rodin s více dětmi činí tato hodnota dokonce 18,3.

Posiluje se i vztah Čechů k těmto programům. Podíl těch, kteří si o nich sami aktivně vyhledávají informace, vzrostl ze 20 % v roce 2021 na aktuálních 30 %. Ve více než 3/4 případů pak členství v programu nějakým způsobem ovlivňuje výběr nákupního místa (výrazně u 23 %, vs. 16 % v roce 2021).

Hlavní motivací k účasti v programu jsou pro Čechy samozřejmě finanční benefity. U zboží přitom zákazníci preferují odměňování dle frekvence nákupů či objemu, u finančních služeb a utilit dle délky členství. Naopak brzdou většího využívání věrnostních programů je nejčastěji příliš vysoká hranice pro uplatnění bodů, dále skutečnost, že jsou slevy poskytovány na neatraktivní zboží, složitost a nepřehlednost aplikace, a také úroveň slevy. Tu vnímají zákazníci jako atraktivní v průměru mezi 18-24 %, a to v závislosti na konkrétním segmentu (nejvyšší slevy očekávají u potravin, nábytku a potřeb pro domácnost a u odívání, obuvi a sportovního sortimentu).

Nejznámějšími věrnostními programy v Česku zůstávají Tesco Clubcard a Lidl Plus, nicméně nejvyužívanější je Karta výhod Dr. Max, kterou používá již 82 % Čechů. Celkově najdeme v první desítce nejvyužívanějších věrnostních programů 6 potravinářských řetězců, dvě drogistické a dvě lékárenské sítě.

„S růstem počtu zaregistrovaných a využívaných programů se samozřejmě zostřuje i konkurence mezi programy i zákaznickými portály, což motivuje zřizovatele ke kontinuálnímu monitoringu potřeb svých zákazníků, zvyšování atraktivity nabídky a parametrů programu i posilování uživatelského komfortu“, komentuje výsledky Tomáš Drtina z agentury Incomind. Nejdoporučovanější věrnostní programy letos nabízí Alza (se svými programy Plus+ a Premium), v kategorii Internet banking letos nejlépe bodovaly Česká spořitelna a Air Bank. V segmentu poskytovatelů energií již necelé 3/5 Čechů využívají zákaznický portál některého z poskytovatelů. Nejvyšší úrovně doporučení registrovat se do klientského portálu nebo zákaznické zóny dosáhla letos Innogy.

 

Zdroj: Věrnostní programy a zákaznické portály 2025, Incomind

 

Parametry výzkumu „Věrnostní programy a zákaznické portály 2025“: reprezentativní spotřebitelský výzkum na vzorku 1000 respondentů ve věku 18-70 let provedený metodou CAWI (on-line dotazování) v říjnu 2025.

 

Kontakt pro dotazy ke studii: Tomáš Drtina, INCOMIND, tel. +420 603 468 094, tomas@incomind.cz

 

 

Klíčová slova ČR-obchod-marketing

Oblast
Praha, Česká republika (ce)

Kategorie
Obchod, marketing

ZASÍLÁNÍ ZPRÁV
Přihlásit k odběru

Upozornění:
Materiály označené značkou Protext nejsou součástí zpravodajského servisu ČTK a nelze je publikovat pod její značkou. Jde o komerční sdělení zadavatele, který je ve zprávě označen a který za ně nese plnou odpovědnost.