Kvalita zvuku na koncertech? Vliv mají suchost vzduchu i denní doba

Do koncertních sálů se pro vyladění akustiky hodí instalace akustických panelů

Do koncertních sálů se pro vyladění akustiky hodí instalace akustických panelů

Práce zvukaře není jednoduchá

Léto je nejen časem dovolených, ale také řady open air festivalů i koncertů v halách či sálech. O tom, zda z takových akcí odcházíme spokojení nebo naštvaní, často nerozhodují výkony kapel…ale zvuk. Nevyhovující akustika umí zkazit i sebelepší hudební výkon muzikantů. Co ale o kvalitě zvuku vlastně rozhoduje? A proč je například z pohledu akustiky koncert v noci vhodnější než během dne?

Je krásná letní noc a koncert vaší oblíbené kapely právě začíná. Vy i ostatní fanoušci jste u vytržení a ti, kteří jsou fandové kvalitního zvuku, se těší dvojnásob. Hudba v noci je totiž ideální kombinace! Proč tomu tak je? Protože v nočních hodinách bývá vzduch u země chladnější a hustší. Zvukové vlny se tedy ohýbají k těmto studeným vrstvám, kde se odrážejí a zesilují. Zvuk k nám tím pádem letí silnější a přímější cestou. "Na šíření zvuku se podepisuje samozřejmě i vlhkost – čím sušší vzduch, tím lépe a na delší vzdálenost zvuk doletí,“ vysvětluje Iveta Králová, Key Segments Manager ze společnosti Ecophon, která bezmála čtyřicet let vyvíjí a prodává akustické systémy na absorpci hluku.

Výrazně tlumící efekt na zvuk má naopak sníh. Ten dokáže například utlumit zvuk na tiché ulici (40 db) až o 7 dB. "A vysvětlení je opět ve fyzice. Od hladkého a tvrdého povrchu se zvukové vlny odrážejí, ale v dutých prostorech šířením zvuku vzniká tření, které se mění na teplo. A sníh není nic jiného než vločky a dutiny. Co se stane s teplem ve sněhu je jasné, a právě tato přeměna a ztráta energie stojí za utlumením zvuku,“ říká Iveta Králová.

Křest ohněm pro zvukaře? Open air akce!

Obecně platí, že místa s nejlepším zvukem by měla být v dosahu reproboxů. Tedy za podmínky, že na akci je zkušený zvukař, který má k dispozici dostatečný audiovýkon. Eventy pod širákem jsou ovšem brány jako skutečná výzva, která plně prověří umění zvukaře. Důvod je ten, že nemůže využívat exaktní měření jako je tomu v koncertních sálech. A už vůbec nemá k dispozici materiály, které pomáhají šíření zvuku. Nejbližší stěna je pro něj totiž často les. Což je dosti markantní rozdíl oproti zvučení koncertních sálů nebo víceúčelových hal, kde lze využít i vhodné materiály k optimálnímu šíření zvuku a přesné akustické simulace.

Akustika koncertních sálů je věda

Například v minulém roce při projektování sálu pro filharmonii v brněnském Janáčkově kulturním centru se používal model o rozměrech 5 x 3,5 x 3 metry s desetinásobně zmenšenou, ale do posledního detailu provedenou podobou sálu. Do té akustici pouštěli všechny myslitelné zvuky včetně potlesku. To vše, aby ověřili rozmístění stěn, balkónů i sedadel a zajistili tak perfektní zvukový zážitek bez ozvěn pro každého diváka v sále. A taková ověřování často zaberou několik měsíců. Mezi standardní nástroje u akusticky náročných staveb patří 3-D počítačová simulaci šíření zvuku. U uzavřených staveb nejde pouze o sílu zvuku, ale především o optimální poslechové poměry. Toho lze kromě vhodného rozmístěná prvků jako jsou bloky sedadel, stěny nebo balkony docílit i volbou vhodného materiálu.

"Z našich zkušeností víme, že řada architektonicky překrásně řešených prostor trpí z hlediska kvality akustiky. A přitom by často pomohlo pouze zvolit vhodnější materiál. Typickým příkladem jsou volně zavěšené prvky z nevhodného materiálu, který nedostatečně tlumí zvuk,“ poukazuje na jednu z chyb Iveta Králová a pokračuje: „My v těchto případech doporučuje například náš Ecophon Solo Rectangle, což je volně zavěšený panel nabízející řadu provedení a tři různé závěsné systémy umožňují vytvářet několik vrstev a úhlů, a je k dispozici i v ekologicky šetrném provedení Plant.“

Kontakt:

www.ecophon.cz

Klíčová slova ČR-elektronika-hudba-firmy-Ecophon-Phoenix Communication

Oblast
Praha, Česká republika (ce)

Kategorie
IT, telekomunikace
Kultura

ZASÍLÁNÍ ZPRÁV
Přihlásit k odběru

Upozornění:
Materiály označené značkou Protext nejsou součástí zpravodajského servisu ČTK a nelze je publikovat pod její značkou. Jde o komerční sdělení zadavatele, který je ve zprávě označen a který za ně nese plnou odpovědnost.