České e-shopy mobilizují a cílí na udržení růstu i klientů

Česká e-commerce zažívá novou situaci. Poprvé v historii není na vzestupu a vzhledem k předchozímu meziročnímu růstu o 14 % vnímají české e-shopy pokles nebo v lepším případě stagnaci o to citlivěji. Množí se případy, kdy jsou e-shopy nuceny dokonce propouštět zaměstnance. Při snižování stavů ale musí být opatrní, paradoxně jsou to právě zaměstnanci, kdo pro svou kvalitu dokážou elektronické obchody v krizi podržet či dokonce zachránit.

Doslova žně zažívala česká e-commerce v období pandemie. Spotřebitelé často neměli jinou možnost než nakupovat prostřednictvím e-shopů, které tak získaly mnoho nových zákazníků. Akvizice nových klientů však nepřinesla vždy pouze pozitivní dopady. Mnoho elektronických obchodů nebylo na takový příliv zákazníků a růst svých společností připraveno a bylo nuceno fungovat na hranici svých sil. "Relativně rychlý růst v tomto období mohl být i na úkor kvality služeb, které byly e-shopy schopny poskytovat. Provozovatelé e-shopů se těšili ze zvýšených prodejů a věnovali méně pozornosti plánování a zajištění udržitelného růstu do budoucna," říká Matěj Kapošváry, CEO společnosti Shopsys.

Zisky a expanze e-shopů vystřídala červená čísla i propouštění

Středoevropský trh e-commerce si aktuálně prochází bolestivým vystřízlivěním, čeští provozovatele elektronických obchodů musí čelit slabším výkonům než očekávali a potýkají se s nižšími zisky. Zaměření na další růst začíná vytlačovat prioritní snaha o to, aby si e-shopy dokázaly udržet nejen své místo na trhu, ale především své zákazníky. "Stále platí, že retence stávajících klientů je levnější než akvizice těch nových," uvádí Kapošváry a dodává: "Mnoho provozovatelů e-shopů je v mínusu také kvůli špatnému plánování. V době pandemie tyto firmy zaznamenávaly enormní meziroční růsty a s vědomím, že to takto půjde dál, zapomněly na zadní vrátka." Právě tyto společnosti se potýkají s problémy, které v některých případech mohou končit i propouštěním. E-shopy ale zároveň čeká zásadní výzva pro budoucnost, kterou je nutnost udržet si kvalitní a klíčové zaměstnance, kterých je aktuálně značný nedostatek.

Pomoct překlenout náročnější období české e-commerce se chystá ShopCamp

Aktuálně by e-shopy měly věnovat pozornost tomu, jak za současné krize přežít a poučit se do příštích let. Doslova, jak se oklepat a znova postavit na nohy, a jak lépe plánovat. Příležitost, jak se novému standardu postavit a bojovat s poklesem budou mít na e-commerce konferenci ShopCamp, na které vystoupí např. Marek Liška z Reflex Capital, který má mnohaleté zkušenosti s řízením lidských zdrojů, Jan Kvasnička specializující se na UX a zástupci e-shopů, mezi které se řadí Ovečkárna.cz, nebo například Adam Pýcha zastupující Knihy Dobrovský. Devátý ročník konference ShopCamp se uskuteční 8. září 2022 v Praze a sestávat se bude z 12 přednášek. Pro účast na akci se stačí zájemcům z řad účastníků registrovat na stránkách konference, přičemž vstup zdarma mají e-shopeři, tedy majitelé či zaměstnanci e-shopů. Registrace se spouští 7. června 2022.

Společnost Shopsys pomáhá předním B2B i B2C hráčům digitalizovat jejich prodeje a uspět v omnichannel světě. Pro své zákazníky je spolehlivým full-service e-commerce partnerem s nejlepšími technologiemi a mnohaletým know-how. Mezi největší klienty, o které se stará přes 70 IT odborníků, patří Tescoma, SCONTO Nábytek, Mountfield, Bushman, Démos, B2B Partner, Office Depot nebo Agátin svět.

.

Klíčová slova ČR-trh-internet-Shopsys

Oblast
Praha, Česká republika (ce)

Kategorie
IT, telekomunikace
Obchod, marketing

ZASÍLÁNÍ ZPRÁV
Přihlásit k odběru

Upozornění:
Materiály označené značkou Protext nejsou součástí zpravodajského servisu ČTK a nelze je publikovat pod její značkou. Jde o komerční sdělení zadavatele, který je ve zprávě označen a který za ně nese plnou odpovědnost.