Dva roky od prvního lockdownu v Česku. Obraty e-shopů rostly i o stovky procent

Uplynuly dva roky od prvního lockdownu a dočasného uzavření kamenných obchodů v Česku. Pandemie Covid-19 pak výrazně zrychlila dlouhodobý trend přesunu maloobchodu na internet. Celková hodnota zboží prodaného přes internet v roce 2021 dosáhla podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) 223 miliard korun, což je o 44 % více než v roce 2019 před začátkem koronavirové krize. Přední poskytovatel e-shopových řešení Upgates dokonce zaznamenal růst obratu online obchodníků v průměru o 200 procent. O stovky až tisíce procent rostly e-shopy zaměřené na nábytek, vybavení do domácnosti nebo sport – konkrétně kola.

„Češi se během pandemie velmi rychle naučili nakupovat na internetu zboží, pro které šli dříve do obchodu. Během prvního lockdownu si lidé začali častěji objednávat položky každodenní potřeby jako například potraviny nebo drogerie. Proto také v roce 2020 poklesla průměrná hodnota objednávky v e-shopech,“ uvádí Martin Pech, obchodní ředitel společnosti Upgates.

Protože lidé trávili během pandemie více času doma či na home office, začali během roku 2021 nakupovat na internetu i vybavení domácnosti, kuchyně a zahrady. „Lidé také hledali nové způsoby trávení volného času a dovolené. Extrémně proto rostly třeba prodeje sportovního vybavení, zejména jízdních kol. Češi se postupně naučili nakupovat na e-shopech i zboží, na které se chtěli dříve osobně podívat. Průměrná hodnota objednávek proto začala od roku 2021 zase růst,“ komentuje Pech.

Právě e-shopy zaměřené na nábytek, vybavení do domácnosti a cyklistiku zaznamenaly růst tržeb až o tisíce procent. „Už před příchodem pandemie rostl zájem o elektrokola každý rok o 20 až 30 procent. Příchod lockdownu, uzavření hranic a omezené možnosti cestování to ale zcela změnily a růst umocnily,” potvrzuje Michal Sádecký z e-shopu GIVE.cz, jednoho z největších prodejců elektrokol v ČR.

Kvůli dlouhému období práce z domova naopak poklesly obraty e-shopů s kancelářskými potřebami a kancelářským nábytkem.

Celkový růst e-commerce potvrzuje také APEK, který sdružuje více než 600 subjektů a firem. „Poslední dva roky byly z pohledu spotřebitelského chování a nákupů naprosto výjimečné. Češi loni tak mimo jiné vůbec poprvé prolomili magickou hranici dvou set miliard korun obratů za nakoupené zboží. Během pandemie vzrostl i celkový počet e-shopů,” říká výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. Podle údajů nákupního rádce Heureka od roku 2019 přibylo e-shopů o 9 % na současných 50 985. Větší zájem potvrzuje i ostravská společnost Upgates, od roku 2019 se počet webů využívajících její platformu více než ztrojnásobil na současných 1300.

Většina českých obchodníků přesun do nového prostředí e-commerce zvládla dobře. Podle Upgates nadále funguje přes 80 procent nových e-shopů. V e-commerce se od pandemie prosadila řada firem od malých podniků až po významné hráče, jako je značka Beavia, která vyrábí cizrnové pomazánky hummus či populární korejský kvašený salát kimči a dodává své výrobky do více než 700 obchodů, včetně obchodních řetězců po celém Česku, Slovensku i sousedních zemí.

„Meziročně došlo od loňska ke ztrojnásobení objemu výroby a počítáme tak s výrazným nárůstem prodejů i přes náš e-shop. Jen mezi lety 2020 a 2021 jsme zaznamenali meziroční zvýšení počtu online objednávek o 100 procent,“ uvedl Štěpán Hodač, zakladatel a CEO Beavia (dříve I love hummus).

.

Klíčová slova ČR-internet-trh-koronavirus-Upgates-firmy

Oblast
Praha, Česká republika (ce)

Kategorie
Zdravotnictví
IT, telekomunikace
Obchod, marketing

ZASÍLÁNÍ ZPRÁV
Přihlásit k odběru

Upozornění:
Materiály označené značkou Protext nejsou součástí zpravodajského servisu ČTK a nelze je publikovat pod její značkou. Jde o komerční sdělení zadavatele, který je ve zprávě označen a který za ně nese plnou odpovědnost.