Od 1.12.2016 začal platit nový zákon o spotřebitelském úvěru, který zavedl řadu změn a povinností pro všechny subjekty poskytující nebo zprostředkující spotřebitelské úvěry. Jednou z velkých změn je i to, že od tohoto data vykonává dohled nad všemi těmito subjekty Česká národní banka.
Všechny subjekty, které chtějí poskytovat nebo zprostředkovávat spotřebitelské úvěry musejí podat žádost na ČNB. Poslední termín s možností využití tzv. přechodného období - období kdy poskytovatel / zprostředkovatel nemusí čekat na pozitivní vydání osvědčení od ČNB, byl 28. únor 2017.
Ke dni 3.3.2017 uvádí ČNB na svých webových stránkách, že žádost podalo 66 poskytovatelů a 240 zprostředkovatelů. Informace uváděné ve zpravodajství České televize hovoří o celkem 108 subjektech, které ČNB eviduje.
Předseda Asociace právní ochrany Bedřich Vít uvádí jako hlavní důvod nezapsání všech subjektů na seznam ČNB to, že část žadatelů o povolení nechávala dodání podkladů na poslední chvíli. Některé subjekty dokonce dodávali poslední nezbytné listiny do žádosti poslední den po 22. hodině tj. dvě hodiny před finálním termínem možnosti podání přihlášky k ČNB. Poslední sken Asociace právní ochrany dodávala klientovi 23:46, ihned však dodává, že to nebylo chybou na straně Asociace.
Dle statistik Asociace právní ochrany, která připravovala nebo se částečně podílela na přípravě více než 40 subjektů, lze očekávat, že počet žádostí o povolení poskytovat či zprostředkovávat spotřebitelské úvěry v nebližší době ještě poroste, neb mnoho firem v současné době vyčkává na postup ČNB a zatím poskytují jen podnikatelské úvěry - úvěry osobám s živnostenským listem.
Pro odlehčení Bedřich Vít dodává i další statistické údaje (průměr na klienta)
Osobní poradenství / diskuse o nutných změnách spojených s příchodem nového zákona | 14,5 hod |
Telefonické konzultace dílčích částí | 36 hod |
Odborné školení zaměstnanců - pomoc při implementaci norem do praxe | 5,5 hod |
Právní poradenství (osobní setkání, telefon, email) | 18 hod |
Doprovodná odborná školení (tvorba business plánu, úprava zaměstnaneckých smluv aj.) | 12 hod |
Upomínání klientů k dodání podkladů | 7 hod |
Kompletace a kontrola dokumentů k podání přihlášky | 21 hod |
Vytištěných stran | 2356 stran |
Naskenovaných stran | 1850 stran |
Ujitých kroků v kanceláři (spisovna, kopírka/skener, skartace) | 865 m |
Zpracovaných emailů (příchozí / odchozí) | 483 e-mailů |
Náklady na kurýrní službu | 21.000 Kč |
Náklady na překlady | 56.000 Kč |
Zajištění dalších zkoušek a povolení, navýšení základního kapitálu, zapsání dozorčí rady atd. | 89.000 Kč |
Klienti nám dále sdělili, že průměrně strávili přípravou podkladů, změnami atd. více jak 576 hodin (72 člověkodní).
Bedřich Vít dodává: myslím si, že po schválení zákona si nikdo nemyslel, že zákon přinese tolik nutných a v mnoha případech radikálních změn. V návaznosti na stovky hodin, které jsme strávili s našimi klienty, si dovolím tvrdit, že prvotní časové a finanční náklady nejsou zdaleka posledními, které do toho bude muset každý subjekt poskytující či zprostředkující spotřebitelské úvěry vložit. Velká část našich klientů teprve až s implementací povinných směrnic a postupů do praxe pochopila rozsah změn a povinností, které jim zákon přinesl.
Kontakt:
Asociace právní ochrany
Předseda Asociace právní ochrany Bedřich Vít
e-mail: advokat@DeCP.eu
ČTK ke zprávě vydává obrazovou přílohu, která je k dispozici na adrese http://www.protext.cz.