České banky nemají produkty vhodné pro seniory. Ani o to příliš neusilují...

Finanční sektor v roce 2015 celkově vydělal 66,9 miliardy korun. O rok předtím to bylo "pouze" 63,4 miliardy korun. Banky sice čelí nebankovní konkurenci, ale i tak se mají pořád dobře, jsou ziskové a nechtějí riskovat s novými produkty. A to je hlavním důvodem, proč se jejich přístup ke klientům nemění. Banky z hlediska věkové struktury cílí na studenty a mladé rodiny. Přitom pomíjejí segment seniorů.

Banky pro mladé potenciální klienty nabízejí studentské účty, hypotéky, inovují elektronické bankovnictví a upravují svoji marketingovou strategii směrem k internetu a sociálním sítím. V mladých a hlavně nových klientech vidí banky svoji budoucnost. Doufají, že tyto klienty „přetáhnou“ od konkurence a potom si je svými službami udrží. To je ale čím dál těžší. Mladých klientů je čím dál měně a jsou ochotni banku měnit. Bankovní produkty vnímají jako komoditu.

V zahraničí už se banky poučily a vědí, že se musí soustředit také na jiné věkové skupiny. Obzvláště zajímavý je segment seniorů. V České republice jde téměř o 2,4 milionu klientů pobírajících starobní důchod. Tito klienti mají své specifické potřeby a banky je neumí uspokojit. Přitom právě tito starší klienti jsou šestkrát loajálnější než mladší zákazníci.

Senioři mají jiné potřeby než mladší klienti. Potřebují osobní schůzku, dostatek času, popovídat si o produktu, diskutovat jeho výhody a nevýhody a v neposlední řadě i citlivě naslouchat při vyprávění jejich životních příběhů.

Část seniorů naspořila výrazné bohatství a potřebují jej udržovat. Část úspor spotřebují v pozdním věku sami a část zanechají dětem a vnoučatům. V oblasti investic požadují konzervativní, méně rizikové investice.

Významná část seniorů však nepotřebuje peníze investovat, ale naopak své investice postupně spotřebovávat. Výše průměrného důchodu v České republice je cca 11 000 Kč. Pokud od takovéto částky odečtete výdaje na bydlení, tak Vám zůstane polovina. To není rozhodně částka, za kterou lze důstojně žít. Navíc senioři s přibývajícím věkem vydávají více za léky a lékařskou péči.

Banky ani pojišťovny seniorům s takovouto situací v České republice příliš nepomohou. V zahraničí ano. Pro seniora, který je zároveň vlastníkem nemovitosti, existuje unikátní finanční produkt - reverzní hypotéka, někdy nazývána i jako zpětná či obrácená hypotéka. Senioři totiž mají v nemovitosti zpravidla kumulovány celoživotní úspory. Reverzní hypotéka je jedna z možností, jak tyto úspory uvolnit a tím prožít stáří důstojněji. Tento produkt má své výhody a nevýhody. Seniorovi zpravidla dokáže zdvojnásobit důchod, umožní mu zůstat bydlet ve své nemovitosti a poskytnutý úvěr během svého života nesplácet. Nevýhodou je, že na případné dědice zbyde menší majetek. Tento produkt s sebou nese také svá rizika, a proto je v zahraničí regulovaný. Samozřejmostí musí být etika a transparentnost instituce, která takovýto produkt poskytuje.

Více informací o Rentě z nemovitosti a orientační kalkulaci získáte na http://www.rentaznemovitosti.cz

ČTK ke zprávě vydává obrazovou přílohu, která je k dispozici na adrese http://www.protext.cz

Klíčová slova ČR-banky-menšiny-reality-senioři-firmy-Finemo

Oblast
Praha, Česká republika (ce)

Kategorie
Finance, ekonomika
Stavebnictví, bydlení a reality

ZASÍLÁNÍ ZPRÁV
Přihlásit k odběru

Upozornění:
Materiály označené značkou Protext nejsou součástí zpravodajského servisu ČTK a nelze je publikovat pod její značkou. Jde o komerční sdělení zadavatele, který je ve zprávě označen a který za ně nese plnou odpovědnost.