Různých certifikátů dnes můžete získat poměrně velké množství. Některé mohou prokázat kvalitu nabízených služeb, jiné třeba ocenit důvěryhodnost firmy. Některé jsou všeobecně známé, jako třeba Apek – certifikovaná firma nebo Heureka – Ověřeno zákazníky, jiné se teprve dostávají do povědomí – například Certifikát důvěryhodná firma. Jak tedy nenalítnout někomu na špek? Jak poznat, který certifikát má pro vaši firmu smysl? Pokud provozujete eshop nebo prezentujete svoji firmu na internetu, jistě jste se již s nějakou nabídkou možnosti získat certifikát setkali.
Obvykle to začíná stejně, přijde e-mail nebo vám někdo zavolá a nabídne Vám možnost získat certifikát. Většinou Vás to ale také bude něco stát a často ne málo. Jak rozlišit, který certifikát pro Vás bude užitečný? Podle čeho se rozhodnout?
Co je dobré si o certifikátu zjistit?
Předtím, než na nabídku kývnete, je dobré si nechat čas na rozmyšlenou a zjistit si o certifikátu a firmě, která ho nabízí, několik informací. Doporučujeme postupovat podle těchto kroků:
1. Najdu je na webu? Na internetu dnes najdete prakticky každého. Podívejte se, zda má certifikát nebo s ním spojená firma vlastní internetovou prezentaci a pozorně si projděte, co vlastně nabízejí. Pokud se Vám nepodaří stránky firmy nebo certifikátu nikde najít, raději nabídku pusťte k vodě.
2. Je to pro mě užitečné? Pokud se Vám podaří o certifikátu získat více informací, zvažte, zda se vůbec pro vaši firmu hodí a zda máte případně certifikát kde prezentovat – na webu, v provozovně, na prodejně.
3. Jaké jsou náklady? Z webových stránek by také mělo být jasné, co získáte a především kolik to bude stát. Je také vhodné dát si pozor na opakující se platby a další náklady spojené například s obnovením certifikátu. Transparentně se k tomuto staví třeba Certifikát Důvěryhodná firma, kde společně s certifikátem získáte i prohlášení, že náklady jsou pouze jednorázové a nečekají vás žádné další poplatky.
4. Co získám? Co za své peníze dostanete? Někdo nabízí pouze elektronický certifikát, někdo připojí i tištěnou verzi nebo třeba samolepky s logem certifikátu. Pokud máte provozovnu nebo prodejnu, je určitě výhodou, že budete moci certifikát prezentovat svým zákazníkům nejen na webových stránkách.
5. Co na to konkurence? Podívejte se, zda se certifikátem chlubí vaše konkurence. Především pro eshopy jsou dnes různé certifikáty kvality a ověření spokojenosti zákazníků prakticky nepostradatelné. Pokud certifikátem disponuje většina Vašich konkurentů, je to k zamyšlení.
6. Jaké jsou zkušenosti? Projděte si internetové diskuze a blogy. Zjistit tak můžete cenné informace. Pokud má služba nějaký háček, zpravidla si to poškození nenechají sami pro sebe.
Na základě těchto podkladů se pak můžete snáze rozhodnout, zda pro Vás certifikát má význam, nebo zda nekupujete zajíce v pytli. Jednodušší je samozřejmě rozhodování, pokud máte zaplatit několik stovek, pečlivě zvažujte drahé certifikáty za několik tisíc nebo desítek tisíc Kč.