V Česku vznikla Asociace zástupců kupujících nemovitosti

Na český realitní trh přibyl v červnu nový hráč. Vznikla Asociace zástupců kupujících nemovitosti (AZKN), která sdružuje společnosti hájící zájmy lidí, kteří kupují nemovitost.

Asociaci založily tři společnosti, které zde jako první začaly poskytovat služby v oboru zastupování kupujících: společnosti Alisen, Rádce pro vaši nemovitost a Reneo. Zástupci kupujících nabízejí v České republice své služby již téměř pět let. Jde o odborníky, kteří během celého procesu nákupu nemovitosti stojí výhradně na straně kupujících a hájí jejich zájmy.

"Asociace si klade za cíl zastřešovat všechny firmy, které v tomto segmentu pracují, nastavovat standardy kvality oboru, vzdělávat odborníky a především motivovat všechny subjekty pohybující se na realitním trhu k poctivosti, slušnosti a k solidním obchodním praktikám,“ vysvětluje Jan Kysela, předseda představenstva AZKN.

Členem asociace se mohou stát společnosti, které poskytují komplexní servis během procesu prodeje avšak výhradně kupující straně. Nesmí být tedy zároveň prodejcem či zástupcem prodávajícího nemovitost a musejí bezvýhradně přijmout a respektovat kodex asociace.

Koupě nemovitosti se řadí mezi čtyři nejvíce stresové situace v lidském životě. Zatímco prodávající strana je ve většině případů zastupována realitní kanceláří, kupující bývají v tomto směru často v nevýhodě, jelikož jednají sami za sebe a nemívají žádnou odbornou podporu. "Podle průzkumu, který jsme nechali vypracovat, se více než 60 procent kupujících obává možných právních či technických problémů spojených s nákupem nemovitosti. Stejné procento dotázaných koupilo nemovitost přes realitní kancelář, a to přestože pouze třetina respondentů projevila důvěru v informace, které jim realitní kancelář poskytnula,“ říká Jan Kysela.

Komplexní služba pro kupující zahrnuje:

- vyhledání vhodných nemovitostí dle zadání klienta,

- prohlídky vybraných nemovitostí spolu s klientem,

- prověření technického a právního stavu včetně historie nemovitosti,

- vyjednání nejlepších podmínek koupě a ceny,

- sepsání či prověření smluv,

- zajištění převodu a předání nemovitosti.

Cena za službu se na trhu pohybuje mezi jedním až třemi procenty z ceny nemovitosti. Právní prověření, které může zájemcům o koupi ošetřit ta největší rizika, lze pořídit za méně než deset tisíc korun. Velmi často ale kupující dokonce nezaplatí za poskytnuté služby vůbec nic, protože zástupce kupujícího vyjedná slevu z kupní ceny, která převyšuje jeho odměnu.

"Často od lidí slyšíme, že tyto služby za ně udělá realitní kancelář a zadarmo. Je třeba si ale uvědomit, že realitní kancelář zastupuje primárně prodávajícího a ten jí i platí. Ona tak má minimální zájem na tom, hledat na nemovitosti rizika a ošetřovat je pro kupujícího. A jelikož nemá s kupujícím uzavřenou jakoukoli smlouvu, tak za případné chyby, třeba v kupní smlouvě, realitní kancelář neručí. Je to tedy v podstatě tak, jako kdyby u soudu měly dvě strany v jednom sporu jednoho právního zástupce, který chvíli radí jednomu a chvíli druhému,“ uvádí Jan Kysela a podotýká „zástupce kupujících však nelze rozhodně vnímat jako konkurenci realitních kanceláří, ale spíše naopak jako jejich profesionálního partnera, který by měl přispět k tomu, aby byl nákup a prodej nemovitostí odborně ošetřen, transakce byly rychlejší a pro všechny zúčastněné bezpečnější a pohodlnější.“ Služba „zástupce kupujícího nemovitost“ vznikla v USA v devadesátých letech dvacátého století. V současnosti se tam s pomocí zástupce uskuteční šest z deseti nákupů nemovitosti.

Kontakt:

Asociace zástupců kupujících

nemovitosti, z.s.

http://www.azkn.cz

Petra Fajfrová

petra.fajfrova@contactpr.cz

ČTK ke zprávě vydává obrazovou přílohu, která je k dispozici na adrese http://www.protext.cz

Klíčová slova ČR-reality-trh-Asociace zástupců kupujících nemovitosti

Oblast
Praha, Česká republika (ce)

Kategorie
Stavebnictví, bydlení a reality
Obchod, marketing

ZASÍLÁNÍ ZPRÁV
Přihlásit k odběru

Upozornění:
Materiály označené značkou Protext nejsou součástí zpravodajského servisu ČTK a nelze je publikovat pod její značkou. Jde o komerční sdělení zadavatele, který je ve zprávě označen a který za ně nese plnou odpovědnost.