Je krize, nejsou zakázky, neprodává se. Tyto věty slýcháme od podnikatelů stále častěji. Stalo se z nich téměř klišé. Málokdo se dnes zamýšlí nad tím, proč tomu tak je. Zda za neúspěchem firem skutečně stojí hospodářská krize nebo jen neschopný management. Podle majitele společnosti J.I.P. pro firmy s.r.o., která se zabývá pomocí nejen "firmám v nouzi", je na vině jednoznačně pasivní přístup obchodníků a nedostatečný marketing, tedy v konečném důsledku v prvé řadě slabý management firem.
"Denně od firem, kterým pomáháme, slýchám stejné fráze o tom, že jim klesají tržby a že všichni do příchodu krize měli spousty zakázek a nyní se obávají krachu. Téměř u všech našich klientů již po zběžné analýze zjišťujeme, že jejich problémy mají téměř stejný základ, a to neskutečně pasivní obchod a marketing," prozradil ředitel společnosti J.I.P. pro firmy Jiří Jemelka.
Podle jeho slov se dnes jen málo podniků naplno věnuje aktivnímu nebo-li vědeckému obchodu.
"To znamená obchod, ve kterém se intenzivně pracuje na rozvoji a možnostech obchodníků.Tomu se téměř nikdo nevěnuje. Podniky alibisticky pošlou maximálně jednou ročně obchodníky na školení. Což jsou při takovéto nízké frekvenci jen vyhozené peníze - pouze vytrvalá snaha má význam. Na seminářích lidé získávají jen znalosti, nikoliv dovednosti. Navíc v dnešní době vznikla v důsledku dotací EU řada školicích center a takzvaných odborných lektorů, jejichž kvalita je, mírně řečeno, diskutabilní,“ poznamenal Jemelka.
Za neúspěchy obchodního oddělení je velmi často odpovědné samotné vedení firem, aniž by si to chtělo přiznat. "Například nekompetentní šéf obchodu předá novému zaměstnanci jen strohé informace o produktu a vyšle ho ke klientům. Jak to může dopadnout?
Nebo šéf kontroluje pouze počet navštívených zákazníků, ale není schopen jim nic předat ve smyslu, aby se od něj stále učili. Obchodníci bývají také často zavaleni administrativní činností, že na vlastní schůzky s klienty nemají dostatek času. Příkladů z praxe, proč se obchodníkům nedaří, jak by mělo, mám velkou spoustu. Všechny mají společný jmenovatel. Obchodník, který je administrativně přetížený, nedostatečně vedený a nesystematicky trénovaný, nemá šanci úspěšně prodávat. A to ve finále znamená, že firma s takovýmito obchodníky nemá šanci přežít,“ zdůraznil majitel společnosti J.I.P. pro firmy.
Dalším problémem firem, které svůj neúspěch přičítají krizi, je nedostatečný marketing.
"Řada manažerů zejména malých a středních firem si myslí, že pokud občas rozešlou letáky, pošlou spamy a vydají katalog, mají splněno. Skutečný marketing ale znamená neustálou komunikaci se zákazníky a získávání zpětné vazby, s čím byli spokojeni, s čím ne, co by si příště přáli, čeho se má firma vyvarovat. Důležité je znát konkurenci a neustále se snažit zlepšovat, hledat nové podněty a nápady. Krize opravdu možná bude silně tlačit na trh a na schopnost podniků přežít. Pokud se však přestanou vymlouvat a být pasivní, nebudou se muset potýkat s tolika problémy a hrozícím krachem. Byl bych vděčný, kdyby si čím dál více podnikatelů a manažerů uvědomovalo a přebíralo plnou zodpovědnost v tom duchu, že jediný, komu mohou přičítat neúspěch, jsou oni sami. Pokud nejsou ochotni se učit, přizpůsobovat, měnit. Zařaďte vyšší rychlost do vašeho obchodování a marketingu,“ vzkázal na závěr Jemelka.
Více informací najdete na http://www.jip-pf.cz
Kontakt: Kontakt:
Mgr. Lucie Trubelíková
Public Relations
Tel.: +420 774 02 00 58
E-mail: lucie.janisova@jip-pf.cz