V parafrázi na známý film názvu „Cirkus bude!“ můžeme vidět okolnosti doprovázející zprovoznění části Pražského okruhu, jehož vrcholným číslem je sice platné, ale protizákonné (!) stavební povolení, kterého Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dosáhlo. Veřejné listiny - výpis z katastru nemovitostí a stavební povolení, tento fakt dokládají.
Ve filmu z 50. let, ve kterém se cirkusové představení, na něž mají již tři měsíce zakoupené vstupenky zemědělští rekreanti právě v den, kdy zaměstnanci cirkusu mají náhradní volno, se cirkusovému inspicientovi po usilovném shánění a četných humorných příhodách, nakonec podaří.
Podařilo se, po mnohých peripetiích, nakonec uspořádat i slavnostní otevření Pražského okruhu.
Po odvysílání pořadu ČT 1 Otázky Václava Moravce dne 19.09.2010 je jasno a mnohé okolnosti ve věci společnosti Greyhound Company (Greyhound) a jejích pozemků v místě křížení Pražského okruhu a dálnice D1, byť těžko uvěřitelné, dostávají smysl.
Do celku již zapadá, proč úředníci magistrátu písemně informují firmu Greyhound nejdříve o tom, že změna stavby neproběhla, pak zase že už dávno proběhla. I to, proč úředníci magistrátu odpírají zástupcům firmy Greyhound zákonné právo na informace s tím, že nejsou účastníky řízení. (to je podařené cirkusové číslo, když víme, že její pozemky jsou součástí stavebního povolení na stavbu křížení Pražského okruhu a dálnice D1).
Do celku zapadá i to, proč zamítnutí Návrhu na předběžné opatření proti změně stavby obdržela firma Greyhound takřka před otevřením části Pražského okruhu, klasickou poštou místo datovou schránkou, těsně před víkendem, zatímco ŘSD o dva dny dříve, takže ŘSD o zamítnutí návrhu na předběžné opatření v předstihu informovalo média a ta pak veřejnost.
Veřejnost tak byla informována, že je všechno v pořádku a nic nebrání slavnostnímu otevření Pražského okruhu. Stranou zůstal fakt, že šlo jen o zamítnutí návrhu na předběžné opatření proti kolaudaci (nikoliv zamítnutí žaloby proti kolaudaci), která se stejně nekonala a ani konat nemůže. Součástí kolaudace je zákonné stavební povolení a v případě Pražského okruhu zákonné rozhodně není. Předčasné užívání stavby umožnilo ŘSD vyhnout se kolaudaci. Vyjádření názoru firmy Greyhound o pravdivosti informací z ŘSD, které se jí týkají, v médiích jaksi chybí. Vystoupení má být přeci „pěkné“.
Po dotazech Václava Moravce dne 19.9.2010 vyplynulo z úst přítomných, že plánované datum otevření tohoto slibovaného arcidíla za bezmála 30 miliard korun neposunou na pozdější termín ani zjištěné vady díla. Datum neposune prostě nic a cirkus bude. Chybí vůle vyčkat byť alespoň do doby, než přijde posudek třetí, který posoudí předchozí dva, které mají rozdílné názory na vážnost vad, které mohou ohrozit bezpečnost uživatelů. Jak by to zpoždění před lidmi vypadalo - před námi jsou komunální volby.
Po pořadu Otázky Václava Moravce je jasno. Nevadí-li stavební vady díla, koho by pak zajímaly jakési právní vady, že? Koho by zajímalo, proč se nákladně buduje provizorní trasa, která se zase za pár let bude muset za pár desítek milionů korun zase odstranit, a hlavně: proč se vlastně tato provizorní stavba nekolauduje, ale jen „zprovozňuje“, a to jen na základě titulu předčasného užívání stavby? Koho by mělo zajímat, proč v médiích informují tiskové mluvčí soudu i ŘSD, ale vyjádření firmy Greyhound nikdo zveřejnit nechce. Víme, že toto lidi asi nezajímá, hlavně, že se část Pražského okruhu „zprovoznila“ a uspořádat se mohlo představení zvané slavnostní otevření „napěkno“.
„Na novém pražském půlobchvatu je parádní pouze jeho cena blížící se třiceti miliardám, jiné věci by prý náměstek dopravy Radek Šmerda vyjádřil slovem nevyslovitelným, z kontextu vyplynulo, že má na mysli staré dobré české slovo bordel“, formuluje trefně Jiří Franěk v sloupku deníku Právo ze dne 20.09.2010. V den otevřených dveří uspořádaných za účelem prohlídky okruhu veřejností, byly dveře zavřené. Jedním z důvodů bylo, že by návštěvníci mohli ukrást vzácná čidla, ačkoli ze všech okolností vyplývá, že nebylo ještě hotovo. Ani láce v podobě servírované čočky a sody nezachrání pochybnosti o tom, že stavba je značně předražená, své k tomu den poté k televizním divákům vyjádřil Tomáš Kramár z občanské iniciativy Oživení a naznačil různé praktiky zvyšování schváleného rozpočtu, které jsou umožněny právě změnami staveb.
ŘSD se podivně věnovalo výkupu pozemků, když firmu Greyhound zcela pominulo a její pozemky bez jejího vědomí zahrnulo do portfolia pozemků svých a dosáhlo tak vydání stavebního povolení na stavbu křížení Pražského okruhu a dálnice D1. Na stavbu zbývající části Pražského okruhu peníze prý nejsou, na změnu stavby - výstavbu provizorní trasy namísto té projektované - se kupodivu peníze našly hned. Na výstavbu protihlukové bariéry za cca 180 miliónů na pražském Spořilově, jak jsme měli možnost se dovědět, peníze také jsou. Stop masivní výstavbě, zní k tomu všemu slogan jisté politické strany.
Někteří již stihli spočítat, že úspora času mezi jízdou po jižní spojce a nově otevřeném Pražském okruhu R1 jsou pouhé 3 minuty. Některé deníky nazývají otevření Pražského okruhu, a vše co jej provází, rovnou ostudou.
Cirkus bude! napadne nejednoho.
Maně se vybaví soudobý komentář k filmu z 50 let: „Socialistická blbost, pro pracující lid se prostě musí i cirkus postavit.“ ... Lze také dodat komentář k "Pražskému cirkusu": a to ještě, prosím, neviděli stavební povolení k této investici za bezmála 30 miliard korun, takové cirkusové číslo jen tak někdo nesvede. Stavební povolení k stavbě křížení Pražského okruhu a dálnice D1 je i k dnešnímu dni, tj. k 27.9.2010, stále protizákonné! (Uznáváme, že takové věci lidi zajímají až tehdy, když by se týkaly staveb jejich vlastních domků)
Stavební povolení je sice platné, ale nezákonné. Nezákonné je proto, že obsahuje pozemky, ke kterým ŘSD u Magistrátu hlavního města Prahy odboru dopravy (MHMP DOP) nedoložilo ve stavebním řízení vlastnické právo. Ani doložit nemohlo, neboť několik pozemků, uvedených ve stavebním povolení pro investora ŘSD patří od roku 1994 až dosud (!), akciové společnosti Greyhound Company - LV 651 v k.ú. Nupaky, čísla: st. 74, 113/38, 113/39, 113/43, 113/49.
Společnost Greyhound se o nelegálním záboru dozvěděla, až když po jejích pozemcích začaly jezdit stavební stroje. ŘSD posléze předložilo firmě Greyhound svůj návrh kupní smlouvy na její majetek, kterou firma Greyhound podepsala. Firma Greyhound uvěřila, že jde již jen o formality, a po požadavku ŘSD vzala v dobré víře zpět své odvolání proti stavebnímu povolení. Firma Greyhound čekala na vrácení podepsané kupní smlouvy. Stavební povolení na zmíněnou stavbu mezitím nabylo právní moci a tím se stalo platným, zákonným se však nestalo dosud. Smlouvu o prodeji nemovitostí firma Greyhound již neobdržela a naopak ŘSD opět zahájilo přerušené vyvlastňovací řízení, kde začalo prezentovat svůj názor na cenu majetku firmy Greyhound - nově mělo jít o cenu cihel a pozemku. Greyhound žádala vyvlastnění podle tržního ocenění, nikoli cenou vyhláškovou, jak prezentovalo ŘSD.
Již od prosince 2008 tak nemůže společnost Greyhound Company vykonávat vlastnická práva ke svému majetku, tj. ČSPH Greyhound - Shell a přilehlých pozemků, neboť jsou zablokovány zmíněným stavebním povolením. Nemůže je např. prodat či uplatnit jako zástavu při čerpání úvěru, či jinak ekonomicky zhodnotit. ŘSD tak společnosti Greyhound působí další a další škody.
Nevěřícím vzkazujeme, že není těžké zjistit z veřejných listin, výpisu listů vlastnictví na katastru nemovitostí a stavebního povolení, že část pozemků uvedených ve stavebním povolení investora ŘSD ze dne 01.12.2008 patří akciové společnosti Greyhound dodnes - viz.: LV 651 v k.ú. Nupaky, čísla: st. 74, 113/38, 113/39, 113/43, 113/49.
Nebude-li se vám chtít nahlížet do veřejných listin, můžete je ohledat v přílohách sumáře Právního vývoje kauzy Greyhound versus stát ŘSD a MHMP-DOP na portálu http://www.cgdf.cz, odkaz Public Relations - odkaz Čerpací stanice Greyhound-Shell na křížení Pražského okruhu a dálnice D1 - ŘSD. Nebo nic nečíst a doufat, že se to nestane vám.
A cirkus bude! Ať to daňového poplatníka stojí, co to stojí.
Kontakt:
Michal Kašpar
Tel: 606 724 386
Web: http://www.cgdf.cz