V roce 2009 se v českém civilním letectví objevil nový nebezpečný fenomén. Jde o ozařování letadel pomocí laserových zařízení (obvykle přenosných) poměrně vysokého světelného výkonu, která působí rušivě a mohou nejen oslňovat posádku přistávajícího nebo startujícího letounu, ale v případě přímého zásahu oka mohou způsobit vážné a nevratné poškození sítnice.
Za poslední rok bylo zaznamenáno minimálně sedm útoků laserem na civilní letadla, provedených ze země. Tyto útoky se odehrály v prostoru okolí letiště Ruzyně v oblastech Hostivic, Horoměřic a Kladna. Pachatel opakovaně zamířil laser na přistávající nebo startující letadlo.
Z výpovědí pilotů zasažených letadel vyplývá, že pachatel k těmto útokům užil laser minimálně 3. třídy, který je schopen na vzdálenost dvou kilometrů zapálit papír. Tato zařízení jsou v ČR ve volném prodeji bez omezení.
Podle Technické komise CZALPA ČSA představuje útok laserem na přistávající letadlo velmi vážné ohrožení bezpečnosti. Zásah laserem do oka pilota jej v lepším případě na několik vteřin vyřadí z činnosti. V okamžiku oslnění se stává dezorientovaným a prakticky není schopen ovládat letoun. Zasažený pilot po oslnění laserem také určitou dobu po zásahu nevidí. V horším případě může dojít k trvalému poškození zraku.
Přes zjevnou nebezpečnost takového jednání jej v současné době v ČR nelze postihovat. Trestní oznámení, která byla za tyto útoky podána, byla Policií ČR odložena, protože se pachatel z důvodu chybějící zákonné úpravy nedopustil trestného činu. Na rozdíl od SRN, Velké Británie nebo USA u nás není užívání laserů zákonem nijak omezeno. Český právní řád užívání laserů prakticky neupravuje.
K podobným událostem docházelo v minulosti i v cizině. Mezinárodní federace dopravních pilotů IFALPA spolu s dalšími organizacemi civilního letectví (např. Eurocontrol) před účinky laserových paprsků již dříve varovala formou informačních "Safety Bulletinů". Země jako Německo, Velká Británie nebo USA následně provedly změny zákonů, které tyto útoky staví mimo zákon a definují je jako závažný trestný čin.
České sdružení dopravních pilotů CZALPA ČSA vyvinulo podobné úsilí v rámci ČR a spolu s orgány správy a dozoru civilního letectví navrhnulo doplnění příslušných českých zákonů o nové paragrafy.
V zájmu zamezení těchto útoků na dopravní letadla je třeba laser v zákonech definovat a jejich uživatelům uložit povinnost používat tyto přístroje tak, aby jimi neohrožovali letadla, vlaky, auta a další dopravní prostředky. Po vzoru vyspělých zemí jako Německo, Velká Británie nebo USA by mělo být upraveno používání laserových zařízení v ochranném pásmu kolem letišť.
Na základě spolupráce CZALPA, ÚCL, ÚZPLN, Policie ČR, ČSA, a. s., a Letiště Praha, a. s., byla vypracována právní úprava, která by měla tato zneužití laserových zařízení postavit mimo zákon a umožnit je trestně stíhat. Návrhy byly předloženy k projednání Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR.
České sdružení dopravních pilotů je si vědomo své spoluodpovědnosti za bezpečnost a zdraví pilotů domácích i zahraničních provozovatelů létajících ve vzdušném prostoru ČR, a proto naléhavě žádá poslance Parlamentu, aby navržené úpravy v zájmu zajištění bezpečnosti civilního letectví urychleně schválili.
Kontakt:
Capt. Karel Mündel, Technická komise CZALPA ČSA
e-mail: kmundel@volny.cz
tel.: +420 724672230