Znamená restrukturalizace podniku jeho blížící se konec? Jako ortel zkázy vnímá tento proces mnoho českých podnikatelů a zaměstnanců. Majitelé a manažeři se jí vyhýbají, protože v procesu restrukturalizace firmy vidí přiznání vlastní neschopnosti vést svůj podnik k prosperitě. Existují však různé formy restrukturalizace. Některé celosvětově uznávané společnosti pochopily přínos restrukturalizace ve fázi rozvoje firmy a díky tomu se dnes hřejí na ekonomickém výsluní. Čeští podnikatelé většinou pomoc odborníků na restrukturalizaci začínají vyhledávat až v době, kdy se jejich firmě přestává dařit nebo se již nacházejí v celkové krizi.
"Mnoho podnikatelů má pouze omezený náhled na význam pojmu restrukturalizace. Tento proces lze v podstatě rozdělit do tří stádií podle míry změn a zásahů, které v ní probíhají. Pokud je podnik v rozvoji a přistoupí z důvodu snahy o další růst k procesu restrukturalizace, hovoříme o strategii prosperity. Pokud je firma ve fázi stagnace či poklesu výkonnosti, pak hovoříme o strategii revitalizace. A je-li firma na hranici zániku, a chce se z této situace dostat, pak hovoříme o strategii resuscitace, která je v běžném slovníku akcionářů, podnikatelů a manažerů chápána jako ona neoblíbená restrukturalizace podniku. V tomto slova smyslu je tento pojem používán nejčastěji," vysvětlil význam základních pojmů jednatel společnosti J.I.P. pro firmy Jiří Jemelka.
Strategie prosperity neboli rozvoj firmy je v České republice nejméně používanou formou restrukturalizace, protože jde o zásah do strategického řízení firmy v době, kdy zažívá rozkvět. "Rozhodnutí managementu bývá proto ze všech tří typů restrukturalizace nejtěžší. Často si totiž kladou otázku, proč by firma měla měnit to, co funguje? Odpovědí je, že nemusí měnit to, co funguje, ale zlepšovat to, co funguje," upřesnil jednatel společnosti J.I.P. pro firmy.
Podle jeho slov strategii prosperity zatím volí jen velmi zkušení a v byznysu ostřílení manažeři. Vědí, že každá firma prochází různými fázemi svého životního cyklu a ještě před dosažením vrcholu rozvoje chtějí pracovat na dalším směřování podniku. Takovýto model fungování v minulosti uplatňovala např. jedna z nejlepších firem na světě, společnost General Eletric (GE). Tuzemští podnikatelé začínají pomoc odborníků vyhledávat až v době, kdy se jejich firmě přestává dařit nebo se již nachází v celkové krizi. Mnohdy přitom stačí jen dobrá rada či drobné úpravy v marketingu, obchodě či v provozu. U malých a středních podniků bývají problematické oblasti hodně podobné. Nejčastěji jde o špatně nastavenou obchodní strategii, nedostatečnou motivaci zaměstnanců, chaos v řízení firmy a organizaci práce, nedostatečné finanční řízení firmy, plánování a controlling, špatný marketing a nulovou propagaci. Pouze identifikace problémů a návrh jejich řešení však nestačí. "Tyto věci je nutné s majiteli řešit bod po bodu a kontrolovat jejich plnění. Firmy mají často sklon vracet se k původně zajetému stereotypu," upozornil jednatel společnosti J.I.P. pro firmy.
Netradiční jednotka intenzivní péče o podniky, společnost J.I.P. pro firmy, pomáhá podnikatelům, kterým se příliš nedaří, znovu se postavit na nohy. Firmám, které dosáhly maximum a prosperují, pomáhá dosáhnout ještě lepších výsledků. "Setkávám se často s majiteli firem, kteří jsou s chodem jejich podniku v celku spokojení, ale neposunují se dále, kupředu. Často cítí, že by se dalo ještě něco vylepšit, ale nevědí co a jak. I v tomto ohledu se mohou s důvěrou svěřit do naší intenzivní péče," doplnil Jemelka.
Více informací o restrukturalizaci podniků je k dispozici na http://www.jip-pf.cz
Kontakt:
Mgr. Lucie Janišová
tel.: 774 02 00 58
e-mail: lucie.janisova@jip-pf.cz
J.I.P. pro firmy, s.r.o.