Společnost NIKE, Inc. (index NYSE:NKE) zveřejnila svou zprávu o firemní odpovědnosti za roky 2007 až 2009, ve které popisuje svou aktuální strategii firemní odpovědnosti. Zpráva obsahuje informace o posledním vývoji v oblasti řízení rizik a službě veřejnosti a současně také popisuje dlouhodobou strategii firmy se zřetelem na inovaci, spolupráci, transparentnost a spravedlnost s cílem připravit společnost na další rozvoj v duchu trvale udržitelné ekonomiky.
Společnost zvyšuje důraz na trvale udržitelný růst podnikání a na inovaci. V duchu této strategie chce firma Nike do svého podnikání zavést postupy, které firmě, jejím zákazníkům, zaměstnancům na celém světě přinesou do budoucna trvale udržitelný růst.
Ve zprávě je také podrobně popsán pokrok a aktuální situace v plnění pětiletých cílů v oblasti firemní odpovědnosti. Zpráva také obsahuje podrobný popis všech aktivit firmy v oblasti firemní odpovědnosti za poslední tři roky.
"Trvale udržitelný rozvoj je pro společnost Nike klíčem k růstu a inovaci," řekl Mark Parker, prezident a generální ředitel firmy NIKE, Inc.
"Pokud naše podnikání založíme na trvale udržitelném rozvoji, přinese to výhody jak pro naše zákazníky, kteří od nás očekávají výrobky vyrobené se zřetelem na minimalizaci zátěže pro životní prostředí, tak pro naše zaměstnance, kteří budou moci pracovat v lepších podmínkách, a pro naše akcionáře, kteří budou těžit z připravenosti naší společnosti na budoucnost."
Společnost Nike si uvědomuje nutnost hospodárného nakládání s přírodním bohatstvím a snížit emise oxidu uhličitého. Proto chce firma Nike tuto zprávu využít k tomu, aby se s okolním světem podělila o svou vizi - vytvořit uzavřený obchodní model, s cílem dosáhnout kompletně bezodpadového hospodářství v rámci celého dodavatelského řetězce a používat pouze materiály, které lze trvale recyklovat tak, aby z nich nevznikal žádný odpad před ani po zpracování. Smyslem této vize je podporovat inovativní a trvale udržitelné obchodní procesy a modely.
"Spojení mezi trvale udržitelným rozvojem a společností Nike, jako firmou orientovanou na růst, nikdy nebylo zřetelnější," řekla Hannah Jonesová, viceprezidentka firmy Nike pro trvale udržitelné podnikání a inovace. "Sociální, environmentální a ekonomické změny mají významný vliv na pracovní síly, sport, dodavatelský řetězec a produkty. To společnosti Nike dává příležitost využít naši schopnost inovace a úsilí v oblasti transparentnosti a spolupráce k tomu, abychom se s těmito složitými problémy vypořádali."
Ve zprávě je také popsán pokrok v plnění pětiletých cílů, které si firma Nike vytyčila v roce 2007. Firma učinila významný pokrok na několika frontách. Například zavedla školící program, jehož cílem je proškolit smluvní výrobce v oblasti snižování množství odpadu a emisí toxických látek a také v oblasti používání materiálů šetrných k životnímu prostředí v rámci celého programu uvědomělého návrhu (Considered Design) firmy Nike.
Ve zprávě jsou také popsány oblasti, které je stále potřeba zdokonalit, jako například správu přesčasové práce u smluvních výrobců. Kromě toho firma Nike také ve zprávě uvádí aktualizovaná nebo zpřesněná znění svých cílů a změnu některých strategií.
Ve zprávě firmy Nike o firemní odpovědnosti jsou některé důležité iniciativy popsány, patří mezi ně například:
1. Program uvědomělého návrhu (Considered Design)
Program Considered Design popisuje principy a inovace v oblasti návrhu produktů pro sportovce s cílem eliminovat odpad a emise toxických látek a zvýšit četnost používání materiálů, šetrných k životnímu prostředí.
2. Webové stránky GreenXchange (GX)
GX je webové tržiště, které umožňuje sdílení duševního vlastnictví s cílem vytvořit nové trvale udržitelné podnikatelské modely a podporovat inovaci. Jedná se o systém na sdílení patentů, licencí a postupů, které mohou využívat všichni, kdo chtějí pomoci s překonáním překážek na cestě k dosažení trvale udržitelného rozvoje. Cílem odhalení duševního vlastnictví a umožnění jeho využívání třetími subjekty je urychlit vývoj nových inovací v oblasti ochrany životního prostředí.
3. Řízení lidských zdrojů a hospodárnosti výrobních procesů (HRM)
Společnost Nike spolupracuje se smluvními výrobci a školí je v zavádění nových, hospodárných výrobních procesů. Hospodárnější a štíhlejší výrobní procesy umožňují přiblížit rozhodovací pravomoci blíže k dělníkům a podporuje tak týmovou práci a chápání významu kvality před kvantitou. Řízení lidských zdrojů zlepšuje výkonnost firmy a pomáhá firmě získávat kvalifikovanou pracovní sílu. Přestože je toto pouze jedna část práce firmy Nike se svými smluvními výrobci, je tato forma spolupráce pro společnost Nike jedním z pilířů při budování štíhlejšího, kvalitnějšího a trvale udržitelného dodavatelského řetězce.
4. Sportem za změny ve společnosti
Společnost Nike dále rozvinula svoji strategii využít sport jako masové hnutí za změny ve společnosti. Schopnost sportu vytvářet sítě sociálních podnikatelů a inovátorů je podceňována, stejně jako pozitivní vliv sportu na společenské, ekonomické a kulturní změny. Jedním z konkrétních příkladů takového programu je program firmy Nike v Africe, který nese jméno Grassroot Soccer. Jedná se o komunitní program, který přímo řeší stále rostoucí potřebu o rozšiřování povědomí o AIDS a viru HIV, a který umožňuje mladým lidem činit kvalifikované rozhodnutí. Tento program využívá sportu jako katalyzátoru na podporu komunikace mezi chlapci a děvčaty.
5. Strategie v oblasti hospodaření s energií a v oblasti klimatických změn
V roce 2009 firma Nike iniciovala vytvoření nového sdružení firem zabývajících se výrobou a prodejem spotřebního zboží. Toto sdružení má název Business for Innovative Climate and Energy Policy (BICEP - Podnikání s ohledem na klimatické změny a úsporu energií). Tento program vyzývá k vytvoření nové legislativy USA v oblasti klimatických změn a hospodaření s energií, jehož cílem je vyčíslit náklady na snižování emisí oxidu uhličitého a vytvořit a navrhnout novou infrastrukturu, která by tyto emise snížila. Společnost Nike chce stát v čele hnutí, jehož cílem je omezit vliv povinné regulace energetických trhů, zabránit fluktuacím a zvyšování cen energií a vyslyšet požadavky spotřebitelů.
V roce 2008 navíc firma Nike představila program na hospodárné nakládání s energiemi při výrobě fotbalové obuvi a oblečení. Tohoto programu se účastní pět smluvních výrobců firmy Nike. Výsledek úsilí a spolupráce firmy Nike na tomto projektu je skvělý. I přes 9procentní růst výroby se podařilo dosáhnout snížení emisí oxidu uhličitého při výrobě obuvi a oděvů o 6 procent.
Zpráva firmy Nike o firemní odpovědnosti je k dispozici online na webových stránkách nikeresponsibility.com, kde najdete informace o aktuálním stavu cílů, které si společnost vytyčila v oblasti firemní odpovědnosti a také podrobný rozbor činností, které firma Nike na tomto poli podnikla v letech 2007, 2008 a 2009.
O společnosti NIKE, Inc.
Firma NIKE, Inc. sídlí v blízkosti města Beaverton, ve státě Oregon, a je přední světovou firmou v oblasti návrhu, výroby a distribuce značkové obuvi, oděvů a příslušenství pro různé druhy sportovních a volnočasových aktivit.
Mezi společnosti, které jsou ve stoprocentním vlastnictví firmy Nike, patří společnosti Cole Haan, zabývající se návrhem, výrobou a prodejem luxusní obuvi, galanterie, kabátů a příslušenství; Converse Inc., která se zabývá návrhem, výrobou a prodejem atletické obuvi, oděvů a příslušenství; Hurley International LLC, zabývající se návrhem, výrobou a prodejem sportovní obuvi a sportovní obuvi, oděvů a příslušenství pro mladé a britská firma Umbro Ltd., přední globální značka v oblasti oděvů a obuvi pro kopanou. Více informací najdete na webových stránkách www.nikebiz.com.
Kontaktní informace:
Nike
Telefonní číslo pro média: +1 212-367-4447
Zdroj: NIKE, Inc.
Prohlédněte si tuto tiskovou zprávu online na http://www.businesswire.com/news/home/20100122005661/en.
Text této zprávy v původním, zdrojovém jazyce je oficiální verzí. Překlad této zprávy do jiných jazyků poskytujeme pouze jako doplňkovou službu. Text zprávy v původním, zdrojovém jazyce je jedinou právně závaznou verzí této tiskové zprávy.