LED žárovky využívá 82 procent Čechů. K jiným udržitelnějším změnám jsou Češi lhostejnější než před šesti lety

Ačkoliv se 93 procent české populace obává důsledků klimatických změn(1) a o udržitelnosti se nejen v médiích mluví čím dál častěji, srovnání nejnovějšího průzkumu IKEA(2) s průzkumem z roku 2014(3) ukázalo, že aktivita domácností v tomto ohledu klesla ve spoustě oblastí. V roce 2014 například mylo nádobí pod tekoucí vodou 31 procent Čechů, nyní tento počet vzrostl na 36 procent. Z 20 procent na 31 procent se také zvýšil počet lidí, kteří každý týden vyhazují nespotřebované jídlo. Chovat se šetrněji vůči životnímu prostředí je dnes přitom mnohem snazší a dostupnější.


Průzkum, který porovnával návyky české domácnosti spojené s úsporami v roce 2014 a s odstupem šesti let, poukazuje na zajímavý vývoj. O tématu trvalé udržitelnosti se mluví více než kdy dříve a většina Čechů se jednomyslně shoduje, že aktivní přístup je důležitý. Až 87 procent Čechů si podle studie IKEA uvědomuje vliv lidských aktivit na změny klimatu, přičemž jen 17 procent z nás vyvíjí velké úsilí na zlepšení situace. Zatímco ve svícení šetrnějšími LED žárovkami jsme se stali opravdovými mistry, v jiných oblastech je naše vůle ke změně slabší.

LED žárovky v časovém rozmezí šesti let zažily skutečný boom. Ve srovnání s rokem 2014, kdy je kupovala jen třetina obyvatel ČR, je dnes v domácnosti používá 82 procent Čechů. LED žárovky spotřebují až o 85 procent méně energie a vydrží dvacetkrát déle než běžné žárovky.

Snížení aktivity naopak můžeme vidět na počtu lidí, kteří týdně vyhazují nespotřebované jídlo (nárůst z 20 procent na 31 procent). Kromě toho, že vzrostl počet Čechů, kteří myjí nádobí pod tekoucí vodou z 31 procent na 36 procent, je podle průzkumu také méně těch, kteří mají doma vodovodní baterie s provzdušňovačem (55 procent v roce 2014 a 45 procent dnes). Tzv. perlátor přitom snižuje průtok vody z baterie až o polovinu, ale zároveň zachovává stejný tlak vody. Snižuje tak spotřebu, ale netrpí tím komfort uživatele. Při mytí nádobí pod tekoucí vodou se spotřebuje až 120 litrů vody. Pro srovnání, na umytí nádobí ve dřezu se spotřebuje 49 litrů a v myčce pouze 10 litrů vody.

Mírná změna k horšímu je zřejmá i v oblasti používání dobíjecích baterií - v roce 2014 je používalo 54 procent Čechů, teď je to pouze 48 procent. Dobíjecí baterie přitom může být nabitá až pětsetkrát a s jedinou dobíjecí baterií je možné eliminovat až 1 500 těch klasických jednorázových. IKEA chce motivovat zákazníky, kteří často používají alkalické baterie, aby přešli na baterie dobíjecí, a proto od 31. října 2021 jednorázové alkalické baterie vyřadí z prodeje.


Šetřit planetu si může dovolit každý


IKEA nabízí řadu produktů a řešení, díky kterým může planetu šetřit každý a zároveň nemusí slevit ze svých nároků na pohodlí. Ať už se jedná o LED žárovky, dobíjecí baterie nebo o výrobky z obnovitelných materiálů. Závazkem IKEA je nejpozději od roku 2030 využívat ve všech výrobcích pouze obnovitelné nebo recyklované materiály. V současné době už je v sortimentu IKEA 60 % takových výrobků.

Plast z polymléčné kyseliny (PLA plast) se vyrábí z obnovitelných zdrojů, jako je kukuřice, cukrová řepa nebo cukrová třtina. HEROISK a TALRIKA jsou prvními sériemi barevného nádobí IKEA, které jsou vyrobené výlučně z plastu PLA. Děti si je zamilují pro jejich barevnost, dají se použít v mikrovlnné troubě i myčce a lze je recyklovat. Udržitelnější návyky tak můžete dětem předávat už v tom nejmenším věku.

Zhruba třetina potravin vyrobených pro lidskou spotřebu po celém světě se každý rok zbytečně vyhodí. Dózy ze série IKEA 365+ se postarají o to, že v nich jídlo zůstane chutné a pěkně na svém místě. Díky průhlednému materiálu také hned vidíte, co je uvnitř. Snadno tak poznáte, jaké potraviny by se měly co nejdříve zpracovat a budete vyhazovat méně jídla. Větší množství zbytků se dá v krabičce také zamrazit.


1 Průzkum Climate Action Starts at Home zrealizovala pro společnost INGKA Group agentura GlobeScan v listopadu 2019. Do průzkumu bylo zapojeno 30 zemí včetně České republiky. Česká data byla zpracována na reprezentativním vzorku 1 049 respondentů.

2 Průzkum IKEA Sustainability zrealizovala pro společnost INGKA Group agentura Kantar Hoffmann v roce 2020. Do průzkumu se zapojila Česká republika, Slovensko a Maďarsko. Česká data byla zpracována na reprezentativním vzorku 500 respondentů.

3 Průzkum More Sustainable Life at Home zrealizovala pro společnost INGKA Group agentura Simply5 v srpnu 2014. Do průzkumu se zapojila Česká republika, Slovensko a Maďarsko. Česká data byla zpracována na reprezentativním vzorku 500 respondentů.

Keywords ČR-trh-energie-ekologie-firmy-IKEA-Ogilvy

Region
Prague, Central Bohemia region and Czech Republic

Category
Business, marketing
Energy, raw materials

RECEIVING PRESS RELEASES
Subscribe for free

Important notice:
Subscribers please note that material bearing the label "PROTEXT" is not part of CTK's news service and is not to be published under the "CTK" label. Protext is a commercial service providing distribution of press releases from clients, who are identified in the text of Protext reports and who bear full responsibility for their contents.