Memorandum k VRT posiluje roli obcí. Středočeský kraj souhlasí.

Sdružení měst a obcí Koridor D8, mezi jehož členy patří i samosprávy dotčené budoucí vysokorychlostní tratí (VRT) Praha–Ústí nad Labem, vítá konstruktivní postoj Ministerstva dopravy a Středočeského kraje k Memorandu o spolupráci při přípravě a výstavbě VRT. Memorandum představuje po letech intenzivních jednání důležitý dokument, který poprvé v historii nastavuje jasná, férová a předvídatelná pravidla mezi obcemi, kraji, státem a investory.

Středočeský kraj: příklad funkční spolupráce

Středočeský kraj Memorandum přijal k 30. 10. 2025 (číslo usnesení: 016-37/2025/RK). Tím se zařadil po bok všech členských obcí Koridoru D8 ze Středočeského kraje, které jej přijaly již dříve. Obce vnímají Memorandum jako nástroj, který jim přináší větší jistotu, předvídatelnost a transparentnost ve vztahu k investorům i státu.
„Jsem přesvědčen, že Memorandum přináší obcím nemalé výhody. Posiluje jejich pozici, zpřehledňuje proces a nastavuje povinnosti tam, kde dosud nebyly. Společný postup státu a samospráv má smysl jen tehdy, když je založen na důvěře a transparentnosti,“ uvedl Martin Klečka, předseda Sdružení Koridor D8.
 

Memorandum: výhody bez rizika

Co se podařilo vyjednat? Např. 

  • snížení hlukových limitů – D8 60/50 a VRT 55/50 (oproti aktuálně platným pro D8 68/58 a VRT 60/55)
  • možnost práce s niveletou VRT – už neplatí dogma výškového vedení dle studie proveditelnosti
  • zohlednění územních studií obcí a krajů a ochranného pásma NKP Říp
  • koordinace mezi Správou železnic (SŽ) a Ředitelství silnic a dálnice (ŘSD) přímo ze strany Ministerstva dopravy
  • otevření tématu adaptačních a kompenzačních opatření formou pozemkových úprav vyvolaných SŽ
  • ponechání nadjezdů nad VRT ve vlastnictví "státu"

Přínosy Memoranda pro obce potvrzuje i právní stanovisko JUDr. Michala Bernarda, Ph.D. (Advokátní kancelář Dohnal & Bernard, s.r.o.). Vyzdvihuje především skutečnost, že dokument “obsahuje mnoho z pohledu obcí pozitivních závazků Ministerstva dopravy, Správy železnic a Ředitelství silnic a dálnic ČR.” Stanovisko vzniklo jako reakce na zamítavé stanovisko Ústeckého kraje.

Sdružení Koridor D8 zdůrazňuje, že u tak rozsáhlého projektu, jako je VRT, je potřeba jednotného postupu samospráv, krajů i státu. Přijetí Memoranda je jedním z nástrojů, jak zajistit, aby se hlas obcí a jejich občanů v klíčových okamžicích procesu neztratil.

Sdružení Měst a Obcí Koridor D8 (SMO KD8) tak jen potvrzuje, že není odpůrcem výstavby VRT, ale požaduje, aby byla celá trasa transparentně a participativně projednána. Zároveň je nezbytné její komplexní posouzení – s ohledem na územní rozvoj, krajinu i dopady na obce. 

 

KONTAKT: 

Ing. Martin Klečka, Ph.D. 

předseda sdružení měst a obcí KORIDOR D8 

+420 608 029 700 

martin.klecka@koridord8.cz

 

 

Klíčová slova ČR-doprava-politika

Oblast
Praha, Česká republika (ce)

Kategorie
Auto-moto, doprava a stroje
Politika, veřejná správa a soudy

ZASÍLÁNÍ ZPRÁV
Přihlásit k odběru

Upozornění:
Materiály označené značkou Protext nejsou součástí zpravodajského servisu ČTK a nelze je publikovat pod její značkou. Jde o komerční sdělení zadavatele, který je ve zprávě označen a který za ně nese plnou odpovědnost.