Skončilo zjišťovací řízení EIA k VRT Podřipsko – Jak obce a veřejnost využily prostor pro uplatnění připomínek?

Dne 10. října 2025 skončila lhůta pro podání připomínek v rámci zjišťovacího řízení procesu EIA - posuzování vlivů záměru vysokorychlostní trati – VRT Podřipsko – na životní prostředí a lidské zdraví. Tato fáze je pro obce i veřejnost klíčová, protože na základě jejich připomínek může Ministerstvo životního prostředí (MŽP) určit Správě železnic, na co přesně se má investor v dokumentaci EIA zaměřit.

Společný postup samospráv

Sdružení měst a obcí Koridor D8 (SMO KD8) v průběhu zjišťovacího řízení poskytlo svým členským obcím jednotnou metodickou podporu a pro zájemce zprostředkovalo právní služby. Pro dotčené samosprávy byl vypracován společný základ podání, který pomohl sjednotit postoje a argumentaci. Velké uplatnění přitom našly i Katalogové listy, které Expertní tým KD8 zpracoval pro Středočeský i Ústecký kraj.

Co se MŽP z připomínek dozví? Třeba že:

  • hluková studie VRT a D8 je zcela nevěrohodná (chyba modelu až 5 dB!!)
  • není posouzen souhrnný vliv VRT a dálnice D8 a dalších souvisejících staveb,
  • není posouzen dopad Terminálu VRT v Roudnici na celý region,
  • není vyřešeno odvodnění stavby a riziko zhoršení povodní,
  • chybí jakékoliv vyhodnocení dopadů na lidské zdraví.

A bohužel i mnoho dalšího…..

Zapojení veřejnosti

Ve 15 obcích byla jako nástroj zapojení občanů využita aplikace MojePřipomínky, dostupná na obecních webech. Díky ní mohli lidé snadno podat své vlastní připomínky nebo využít připravené návrhy.

“Rozhoduje se o budoucnosti našeho regionu – o krajině, ve které budou žít další generace. Proces EIA je pro velké množství členských obcí KD8 nová zkušenost, ale společně jsme to zvládli. Teď je na Ministerstvu životního prostředí, zda vyslyší společný hlas regionu,” shrnuje Martin Klečka, předseda SMO KD8.

Co bude dál?

Až Ministerstvo životního prostředí vyhodnotí všechny podané připomínky, v závěrech ze zjišťovacího řízení určí, co musí Správa železnic zapracovat do plné dokumentace EIA.

Tu lze podle současného harmonogramu očekávat nejdříve v roce 2027.

SMO KD8 bude i nadále sledovat vývoj celého procesu. Naším cílem zůstává, aby výstavba VRT probíhala v maximálním souladu s potřebami regionu, obyvatel i krajiny, kterou nevratně promění.

Sdružení Měst a Obcí Koridor D8 (SMO KD8) není odpůrcem výstavby VRT, ale požaduje, aby byla celá trasa transparentně a participativně projednána. Zároveň je nezbytné její komplexní posouzení – s ohledem na územní rozvoj, krajinu i dopady na obce.

 

Kontakt: Ing. Martin Klečka, Ph.D. 
předseda sdružení měst a obcí KORIDOR D8 
+420 608 029 700 
martin.klecka@koridord8.cz

 

Klíčová slova ČR-Koridor D8-doprava

Oblast

Kategorie
Stavebnictví, bydlení a reality

ZASÍLÁNÍ ZPRÁV
Přihlásit k odběru

Upozornění:
Materiály označené značkou Protext nejsou součástí zpravodajského servisu ČTK a nelze je publikovat pod její značkou. Jde o komerční sdělení zadavatele, který je ve zprávě označen a který za ně nese plnou odpovědnost.