Dnes se uskutečnil třetí ročník konference Škola jako místo setkávání, pořádané redakcí Řízení školy (Wolters Kluwer ČR). Celodenní akce určená ředitelům škol, pedagogům a odborníkům z oblasti vzdělávání se letos konala v nových prostorách Kongresového centra hotelu Olšanka a přinesla rekordní účast i řadu novinek.
Stejně jako v předchozích letech nabídla konference prostor pro sdílení zkušeností, hledání inspirace a společné přemýšlení o tom, jak může vypadat kvalitní škola. Více než 400 účastníků čekal pestrý program v pěti paralelních sálech, rozdělený do sedmi tematických sekcí, do kterých se zapojilo 44 odborníků s 32 tematickými příspěvky. Všichni experti jsou respektované osobnosti z oboru a profesionálové, jejichž zkušenosti a postřehy poskytly účastníkům inspiraci pro každodenní praxi ve školství.
Součástí konference bylo také slavnostní vyhlášení výsledků 1. ročníku soutěže Ředitel*Ředitelka budoucnosti, jejímž partnerem je redakce Řízení školy. Soutěž získala také záštitu MŠMT. Cílem ocenění je vyzdvihnout a propojit inspirativní lídry českého školství – ředitele a ředitelky škol – kteří dokážou vytvářet podnětné prostředí pro žáky, pedagogy i celou komunitu školy. Finalisty vybírala šestnáctičlenná porota složená ze zástupců škol, asociací, akademické sféry, MŠMT, studentů i partnerů projektu. V kategorii základních škol získala první místo Štěpánka Černá ze 6. základní školy Cheb, v kategorii středních škol se stal laureátem Lukáš Procházka ze Střední průmyslové školy na Proseku.
Úvodní společná část programu, tzv. Plénum, byla rozdělena do dvou částí a otevřela klíčová témata současného školství. Od novely zákona o školských právnických osobách a jejich vlivu na autonomii ředitelů přes spolupráci obcí při správě škol až po ekonomické dopady optimalizace školské sítě. Následně byly představeny nové výukové platformy Storyon a Skoala a zahájení veřejné konzultace k Návrhu efektivního školního poradenského pracoviště.
Sekce věnovaná pedagogickému lídrovství, zastřešená Akademií Libchavy, se zaměřila na rozvoj a podporu ředitelů škol – od jejich výběru a přípravy až po možnosti profesního růstu a inspirace pro tým školy. Školní a kariérové poradenství nabídlo inspirativní příklady z praxe, výzkumné poznatky i nové metodiky a nástroje využitelné ve školách. V části zaměřené na předškolní vzdělávání se odborníci věnovali snižování odkladů školní docházky, revizi rámcového vzdělávacího programu a praktickým otázkám pedagogické diagnostiky a využití portfolií. Blok Škola pro 21. století se zabýval profesním učením pedagogů, podporou dětí při přechodu z mateřské do základní školy, rolí třídního učitele, badatelskou výukou i místně zakotveným učením. Sekce Digitální vzdělávání otevřela otázku, jak generativní umělá inteligence mění přístup k výuce a jak může posílit roli učitele jako průvodce. Novinkou byla sekce věnovaná pracovnímu právu ve školství, která přinesla přehled aktuálních legislativních změn a jejich dopadů na každodenní praxi škol. „Z letošní konference mám upřímnou radost. Z účasti, atmosféry i zpětné vazby, kterou jsme dostávali přímo na místě. Bylo cítit, že se akce posouvá dál a že každý ročník je o kousek lepší než ten předchozí. Už teď se těším na ten příští,“ uvedla šéfredaktorka redakce Řízení školy, Naděžda Eretová.
Konferenci laskavě podpořilo svou záštitou MŠMT, odborným partnerem byla kromě ministerstva i Česká školní inspekce a Národní pedagogický institut. Spolupráce těchto institucí i odborníků z praxe podtrhuje význam tématu leadershipu a sdílení zkušeností v českém školství.
Poděkování patří i partnerům konference, jmenovitě se jedná o Nadaci České spořitelny, Nadaci BLÍŽKSOBĚ, Unicorn (Edookit a Red Monster), CK2, Back in time, Advanced Monitoring services, ViewSonic, Mise Hero, VMS Vision a AG Foods.
Akce byla určena vedení škol, zřizovatelům, koncepčním týmům, poradcům i pedagogům všech typů škol. Organizátoři zároveň oznámili termín příštího ročníku konference, která se uskuteční 6. října 2026.
Kontakt: Naděžda Eretová
Nadezda.eretova@wolterskluwer.com
Tel. 739 583 938