Domácí práce rozhodně nelze zařadit mezi nejoblíbenější kratochvíle, nicméně některé z nich patří bezesporu mezi každodenní nebo přinejmenším pravidelné úkony či povinnosti. Mezi nejméně oblíbené domácí práce jednoznačně patří žehlení a mytí oken. Ukázal to aktuální exkluzivní průzkum společnosti SANEP, z jehož výsledků rovněž vyplývá, že naopak nejoblíbenějšími činnostmi v domácnostech jsou shodně u mužské i ženské populace vaření a zalévání květin. Nicméně i nejméně oblíbené žehlení patří u části domácí populace k vyhledávané činnosti, která může mít na řadu lidí uklidňující účinek. Není bez zajímavosti, že vyhledávanou domácí činností, byť minoritně, je i mytí sociálních zařízení a koupelen. V tomto případě se může jednat i o tu část populace, která lpí na absolutní čistotě, a to např. z důvodu fobie z bakterií. Čisté sociální zařízení pak může u těchto lidí vyvolávat velice příjemné pocity. Z výsledků exkluzivního průzkumu společnosti SANEP rovněž vyplývá zajímavá skutečnost, že téměř třetina domácí populace má problém s udržováním pořádku ve své domácnosti. Domácí práce pak většinou stojí na ženách a na rodičích. Pětina mužů a shodně i žen je pak toho názoru, že domácí práce jsou i v dnešní době výhradně ženskou záležitostí.
Exkluzivní internetový on-off-line průzkum společnosti SANEP byl proveden ve dnech 7. - 17. února 2011 na vybrané skupině 17.340 dotázaných, kteří představují reprezentativní vzorek obyvatel ČR ve věku 18-69 let. Celkově se průzkumu společnosti SANEP zúčastnilo v rámci respondentního panelu 200 tisíc registrovaných uživatelů 43.759 dotázaných. Reprezentativní vzorek byl vybrán metodou kvótního výběru a odpovídá sociodemografickému rozložení obyvatel ČR dle údajů Českého statistického úřadu. Statistická chyba u uvedené skupiny obyvatel se pohybuje v rozmezí +-1,5%. Kontrola daného vzorku byla provedena triangulační datovou metodou.
Za nejméně populární domácí práci označilo 17,2% dotázaných respondentů, kteří představují reprezentativní vzorek domácí populace, žehlení (z toho Ženy (Ž)-20,8%; Muži (M)-13,8%). Mytí oken považuje za nejméně oblíbenou domácí činnost 16% dotázaných (Ž-20,8%; M-11,6%) a utírání prachu 9,7% respondentů (Ž-8,4%; M-10,5%). Na opačném spektru neoblíbených domácích prací pak lze nalézt leštění zrcadel s 0,9% (Ž-1,2%; M-0,6%) nebo zalévání květin s 0,6% (Ž-0,1%; M-1,1%). Uvedený seznam domácích prací nijak nevadí 8,7% respondentů (Ž-7,8%; M-9,6%). Naopak všechny činnosti charakterizuje jako neoblíbené 8,6% dotázaných (Ž-7,2%; M-9,9%).
Vyložený odpor vyvolává u 13,1% respondentů opět žehlení (Ž-16%; M-10,5%). Pomyslné druhé místo drží s 10,5 procentními body mytí oken (Ž-12,3%; M-8,8%). Třetí příčku na žebříčku domácích činností, které respondenti vykonávají jen s velkým sebezapřením, obsadilo se 7,9% utírání prachu (Ž-8,7%; M-7,1%). Nejmenší averze je opět spojena s nenáročnými aktivitami jako zalévání květin, které s nechutí provádí pouze 1,2% respondentů (Ž-0,6%; M-1,7%), nebo praní s 0,7 procentního bodu (Ž-0,3%; M-1,1%). Všechny práce bez výjimky jsou odpudivé pro 3,5% dotázaných (Ž-2,1%; M-4,8%). Naopak za vyloženě nesnesitelnou nepovažuje žádnou z domácích prací 28,6% respondentů (Ž-28%; 29,1%), dá se tak říci, že většina dotázaných chápe domácí práce jako nutnou rutinu.
Nejoblíbenější domácí práci představuje pro 26,5% respondentů vaření (Ž-23,3%; M-29,7%). Spolu s vařením pak s 20,6 % dominuje oblíbeným činnostem zalévání květin (Ž-28,3%; M-13,3%). Třetí příčku s velkým odstupem obsadilo s 8,5% praní (Ž-15,1%; M-2,3%) a mytí nádobí rovněž s 8,5% hlasů (Ž-4,8%; M-11,9%). Nejméně zastánců (0,4%) má naopak utírání prachu (Ž-0,6%; M-0,3%) a mytí sociálního zařízení a koupelny, shodně s 0,4% hlasů (Ž-0,3%; M-0,6%). Svou oblíbenou domácí práci nemá 8% (Ž-4,5%; M-11,3%). Všechny uvedené domácí práce baví 3,5% dotázaných (Ž-3,3%; M-3,7%).
Domácí prací, jež u 26,2% vyvolává pozitivní pocity, je oblíbené vaření (Ž-23,2%; M-29,1%). Zalévání květin si užívá 15,3% dotázaných, zejména však ženy (Ž-20,2%; M-10,7%). Pomyslnou třetí příčku pak dle názoru 5,2% respondentů obsadilo luxování (Ž-3%; M-6,9%). Nejméně respondentů (0,4%) cítí uspokojivý prožitek z mytí sociálního zařízení a koupelny (Ž-0,6%; M-0,3%) nebo zametání a vytírání podlahy, které baví 0,3% dotázaných (Ž-0,6%; M-0,1%). Žádnou z domácích prací si vysloveně neužívá 28,4% respondentů (Ž-24,7%; M-31,9%). Všechny uvedené práce činí potěšení 2,2% dotázaným (Ž-1,8%; M-2,5%).
Většinu domácích prací zajišťují v domácnostech, dle názoru 34,4% dotázaných respondentů, manželky. Rovnou dělbu domácích prací v rámci rodiny zastává 26,5% dotázaných. Velmi zajímavým zjištěním je, že dle vyjádření 9,2% dotázaných provádí domácí práce některý z rodičů. Partnerky zajišťují většinu domácích činností u 4,8% dotázaných. Domácí práce jsou pak v režii manžela v 2,9% domácností. Partner či domácí hospodyně obstarávají domácí činnosti shodně v 0,9% domácností. Většinu domácích prací zajišťují děti v 0,6% domácností. Téměř pětina respondentů (19,8%) nemá žádného partnera, a tak se o svou domácnost musí postarat sami.
Drtivá většina respondentů (67,8%) nemá ve svých domácnostech žádný problém s udržením pořádku, nicméně problém s úklidem má 30,3% dotázaných.
Více jak dvě třetiny respondentů (76,9%) zastává názor, že by o domácích pracích nemělo být přemýšleno jako o výhradně ženské záležitosti. Naopak 20,3% dotázaných je i v dnešní době přesvědčeno, že domácí práce jsou čistě ženskou záležitostí. V této otázce jsou obě pohlaví téměř ve vzájemné shodě.
Více na http://www.sanep.cz
SANEP je exklusivním partnerem Vysoké školy ekonomické v Praze, Fakulty mezinárodních vztahů a výzkumného záměru Governance v kontextu globalizované společnosti a ekonomiky, a dále je členem mezinárodní aliance výzkumných agentur AIMRI (Alliance of International Market Research Institutes).
Kontakt:
Oldřich Zajíc
Tiskový mluvčí
tel.: 602 538 278
ČTK ke zprávě vydává obrazovou přílohu s grafy, která je k dispozici na adrese http://www.protext.cz











