Valentýnský svátek vnímá většina Čechů jako marketingový tah obchodníků

Téměř absolutní většina dotázaných v exkluzivním průzkumu společnosti SANEP uvedla, že valentýnský svátek zamilovaných, který se slaví 14. února, rozhodně nevnímá jako tradiční český svátek. Tři pětiny respondentů jsou pak toho názoru, že se jedná o marketingový záměr obchodníků. Přesto však bude tento převzatý svátek všech zamilovaných slavit nejméně třetina dotázaných.

Exkluzivní internetový průzkum společnosti SANEP byl ve dnech 7.-11. února 2010 proveden na reprezentativním vzorku 14.702 dotázaných ve věkové kategorii 17-69 let. Celkově se průzkumu společnosti SANEP zúčastnilo v rámci panelu 145 tisíc registrovaných uživatelů 27.579 dotázaných. Reprezentativní vzorek byl vybrán metodou kvótního výběru. Statistická chyba u uvedené skupiny obyvatel se pohybuje kolem +- 1,5procentního bodu.

Svátek svatého Valentýna, který byl do naší země importován ze zámoří před dvaceti lety, nepovažuje za tradiční český svátek 89,7 procenta respondentů.

Podle názoru 61% dotázaných pak představuje svátek svatého Valentýna coby svátek zamilovaných marketingový záměr obchodníků, což lze potvrdit řadou reklam na všemožné druhy zboží a služeb, které v období tohoto svátku všech zamilovaných zaplavují média a obchody.

Jako skutečný svátek lásky však vnímá svátek svatého Valentýna 9,4% dotázaných. Za zbytečný pak považuje svátek svatého Valentýna 8,2% respondentů.

Slavit či někoho obdarovávat na sv. Valentýna však hodlá souhrnem 33,8% dotázaných, což lze rozhodně vnímat jako velký úspěch u značné části populace, kterého se řada dalších převzatých svátků doposud nedočkala.

Souhrnem lze říci, že svátek svatého Valentýna i přes jeho dvacetiletou existenci stále nelze považovat za zdomácnělou součást české kultury. Přesto je však nutné vnímat jeho zjevně narůstající oblibu, a to jak u zamilovaných párů, tak i u obchodníků. Za poměrně značnou oblibu tohoto svátku však může právě jeho komercializace, a tedy reklama, která útočí na celou naši společnost citlivým citovým tématem.

Více na http://www.sanep.cz

Sanep je exklusivním partnerem Vysoké školy ekonomické v Praze, Fakulty mezinárodních vztahů a výzkumného záměru Governace v kontextu globalizované společnosti ekonomiky.

Kontakt:

Oldřich Zajíc

Tiskový mluvčí

tel.: 602 538 278

ČTK ke zprávě vydává obrazovou přílohu s grafy, která je k dispozici na adrese http://www.protext.cz

Klíčová slova ČR-zábava-trh-SANEP-Valentýn-MÍNĚNÍ

Oblast
Praha, Česká republika (ce)

Kategorie
Obchod, marketing
Kultura

ZASÍLÁNÍ ZPRÁV
Přihlásit k odběru

Upozornění:
Materiály označené značkou Protext nejsou součástí zpravodajského servisu ČTK a nelze je publikovat pod její značkou. Jde o komerční sdělení zadavatele, který je ve zprávě označen a který za ně nese plnou odpovědnost.