Zimní bunda do autosedačky nepatří. Volný pás je riziko

Nesprávné upevnění autosedačky a usazení dítěte do ní zvyšuje v případě nehody riziko zranění. Snad nejčastější chybou je, že dítě je v autosedačce až moc oblečené. Zejména v zimním období dospělí často zapomínají na to, že by svou ratolest nikdy neměli zapínat do autosedačky v tlusté bundě nebo několika vrstvách oblečení, a to i když jedou krátkou vzdálenost. Aby dítě bezpečnostní pás chránil, musí být co nejvíce na těle. Z hlediska zákona jsou zádržné systémy neboli autosedačky v Česku povinné do váhy 36 kg nebo výšky 150 cm.

Huňaté bundy sice ve voze zajistí teplo, ale pokud dojde k nehodě, představují velké nebezpečí. A bezpečnost v autě je klíčová. Platí čím méně vrstev, tím lépe. Rozdíl mezi dítětem v bundě a pásem může být až 10 cm. „Bezpečnostní pás musí být správně utažen a co nejblíže tělu dítěte, přes zimní bundu by mohl při nárazu snadno sklouznout,“ varuje Jan Polák, ředitel Týmu silniční bezpečnosti. „Dítě je připoutané správně a bezpečně, pokud jde jen těžko pod zapnuté pásy strčit prsty a pás nadzvednout,“ pokračuje Polák.

V autě je důležité pohodlí. Sezení v bundě tomu nepřispívá. Dítě, které je během cesty navlečené do péřovky, se nebude po chvíli cítit dobře. Začne se vztekat, ošívat, jeho chováním může být rázem rušen řidič a ohrožena bezpečnost jízdy. Ideální je proto auto před cestou nastartovat a trochu předehřát nebo mít ve voze připravenou deku. Pokud je dítěti chladno, po správném připoutání je nejjednodušší a bezpečné ho přikrýt.

Dětská autosedačka je věc, která by se neměla rozhodně podcenit. „Existují různé typy, ale bezpečné jsou jen tehdy, když jsou správně použité. V první řadě musí být dětská autosedačka řádně připevněna v automobilu. Při výběru je potřeba si pohlídat bezpečnostní standardy, v současné době jsou schváleny normy ECE R44/04 nebo R129, tzv. i-Size,“ upozorňuje Markéta Novotná, metodik dopravní výchovy Týmu silniční bezpečnosti.

Pravidlo oblékání platí ostatně i pro dospělé. Bez příliš teplého oblečení se bude za volantem cítit lépe řidič i ostatní spolujezdci. „Zimní bunda značně omezuje v pohybu. Pás přes hladký povrch bundy může sklouznout a neudrží tělo tam, kde by měl. Nejlépe funguje, když ho máme na svém těle,“ říká Jan Polák. Pod pásem by neměly být umístěny žádné pevné nebo ostré předměty jako propisky, klíče, zapalovače apod.

Poutání má své bezpečnostní zásady. V první řadě musí pás správně vést přes klíční kost, hrudní kost a boky. Musí být dotažený do těsné blízkosti s tělem a narovnaný. Nejen u dětských sedaček by se nemělo zapomínat na nastavení hlavové opěrky, která by měla být vždy minimálně v úrovni temene hlavy, lépe však alespoň dva centimetry nad.

S dětmi je potřeba mluvit a vysvětlovat jim pravidla bezpečného chování v dopravním provozu. Poutání v autech se například věnují časopisy Střeštěnov i animovaný spot, které vznikly díky projektu Markétina dopravní výchova. Další pomůcky a rady včetně dvou zmíněných jsou k dispozici na www.dopravnivychova.cz. Projekt je financován z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů.

Bližší informace podá:

Mgr. Markéta Novotná

Metodik dopravní výchovy

E: marketa.novotna@tymbezpecnosti.cz

Klíčová slova ČR-nehoda-automobilová-Bezpečně na silnicích

Oblast
Praha, Česká republika (ce)

Kategorie
Auto-moto, doprava a stroje

ZASÍLÁNÍ ZPRÁV
Přihlásit k odběru

Upozornění:
Materiály označené značkou Protext nejsou součástí zpravodajského servisu ČTK a nelze je publikovat pod její značkou. Jde o komerční sdělení zadavatele, který je ve zprávě označen a který za ně nese plnou odpovědnost.