Dva světové rekordy v letounu Lockheed Martin Hercules C-130J-30

Smíšená letecká posádka Royal Air Force/Lockheed Martin nyní dosáhla v dopravním letounu C-130J-30 Hercules dvou světových leteckých rekordů při dodání těchto nejnovějších letounů Royal Air Force na zdejší operační základnu. Rekordy, oba uskutečněné v turbokategoriích Unlimited a Třídě C-1.M, byly za rychlost při jisté letové trase z Atlanty (Dobbins ARB) do britského Swindonu (RAF Lyneham). Transatlantický let se uskutečnil bez zastávky a bez doplňování paliva.

(Foto: http://www.newscom.com/cgi-bin/prnh/19991208/ATW012

http://www.newscom.com/cgi-bin/prnh/19991208/ATW012-b) Posádka opustila Dobbins ARB 7. prosince v 20:29:20 místního času a přiletěla do Anglie po devíti hodinách, 58 minutách a 14 vteřinách 8. prosince v 11:27:34 místního času. Posádka, kterou tvořili hlavní pilot ze společnosti Lockheed Martin Aeronautical Systems (LMAS) Arlen Rens a pomocný pilot z RAF kapitán Jeff Bullen, uletěla vzdálenost 6643 kilometrů při průměrné rychlosti 651,7843 kilometru za hodinu. Pilot LMAS Ed Delehant sloužil jako náhradní pilot a Tim Gomez byl při letu specialistou na letecké systémy.

Rens provedl vzlet a Bullen, který je velitelem RAF Lyneham, pilotoval při přistání letounu.

"Tyto rekordy jsou jen dalším odrazem schopností C-130J-30," řekl Rens. "Vzali jsme to, co se považuje za čistě taktickou dopravu, a letěli na tzv. strategickou vzdálenost při relativně vysoké rychlosti bez zastavení pro palivo. C-130J je skutečně dobrý stroj".

"Po více jak dvouletém poslouchání řečí o tom, co C-130J nemůže, jsem strávil 10 hodin zkoušením toho, co dokáže, a bylo to velmi působivé," řekl Bullen. "Potřebujeme nyní, a to co nejrychleji, plně využít tuto větší schopnost."

Posádka vzlétla s 20.411,66 kilogramu paliva na palubě. Účinnost nového tryskového systému Rolls-Royce Allison AE2100D3 v C-130J se při letu jasně ukázala. Bylo dost paliva pro let a po přistání zbyly pohonné hmoty na další dvě hodiny letu.

Rekordy budou nejprve potvrzeny jako státní rekordy USA v Arligtonu sídlící nejstarší leteckou organizací NAA (National Aeronautic Association). NAA je americkým představitelem v Lausanne, kde sídlí federace FAI (Federation Aeronautique International), rozhodující organizace pro všechny světové letecké rekordy. Formální prověření letu oběma dohlížejícími organizacemi má trvat několik týdnů.

Letoun (RAF sériové číslo ZH866, číslo společnosti 5414) je třetím z 25 letadel, které budou dodány do Lynehamu, kde je hlavní základna RAF pro stroje Hercules. První letadlo bylo předáno při slavnostním obřadu 22. listopadu. RAF je prvním zákazníkem Modelu J, který je nejmodernější verzí vyráběného Herculesu.

Dalšími zákazníky Modelu J jsou Royal Australian Air Force, kterým se 12 objednaných C-130J-30S nyní dodává, a Aeronautica Militare Italiana - Italian Air Force, které si objednaly 18 letadel. Spojené státy mají objednaných 37 letounů, ale US Air Force požaduje dalších nejméně 168 letounů v příštích letech. Vojáci USA nařídili, aby letoun mohl kromě tradiční dopravní role také doplňovat palivo za letu, zjišťovat počasí a plnit válečné psychologické operace.

C130J-30 vychází ze standardního modelu C-130J, ale má o 457,2 centimetru delší trup, a tak větší kapacitu, kterou požaduje mnoho uživatelů. Prodloužení trupu přitom nemění letové vlastnosti letounu.

Při srovnání se standardním modelem nový model přepraví ne pět, ale sedm palet 463L o velikosti 2,23 krát 2,74 metru, což je ve světě běžný rozměr. Současně dále pojme 97, tedy o 23 více, nádob s lékařským materiálem a 24 (o osm více) kontejnerů CDS (Container Delivery System) na shazování materiálu na zemi. C- 130J-30 také uveze 128 bojovníků namísto 92 ve standardním modelu a 93 parašutistů namísto 64. RAF si objednala C-130J i C-130J- 30.

C-130J-30 Hercules je 34,69 metru dlouhý a má rozpětí křídel 40,42 metru. Při plném naplnění palivem pro maximální dolet je možné užitečné zatížení letounu 17.261 kilogramů.

Jde o první rekordy uskutečněné posádkou C- 130J-30, ale začátkem roku si posádka Lockheed Martin zapsala 50 světových rekordů se standardním C-130J. 21 rekordů bylo uskutečněno v Třídě C-1.N, turbokategorii pro rychlost po 1000 a 2000 kilometrů dlouhé vytyčené dráze a pro dosažení výšky s nákladem. Dalších 29 rekordů se při plné zatíženosti dosáhlo v třídě N při rychlém vzletu při 1000 a 2000 kilometrů dlouhé vytyčené trase za proměnlivé výšce 3000, 6000 a 9000 metrů. Rens a Gomez tvořili dvě třetiny posádky, která uskutečnila předchozí rekordy.

ots Original Text Service: Lockheed Martin Aeronautical Systems Internet: http://www.newsaktuell.de Kontakt: Peter Simmons z Lockheed Martin Aeronautical Systems, 770-494- 6208/2488, peter.e.simmons@lmco.com , nebo v Londýně, Chris Simmonds z Campaign PR, 020 7242 0007/020 7404 0919, campaignpr@compuserve.com Foto: NewsCom: http://www.newscom.com/cgi-bin/prnh/19991208/ATW012

http://www.newscom.com/cgi-bin/prnh/19991208/ATW012-b AP Archive: http://photoarchive.ap.org PRN Photo Desk, (USA) 888- 776-6555 nebo (USA) 201-369-3467 Web site: http://www.lmasc.com

Klíčová slova PROTEXT-letectví-rekordy-Lockheed Martin

Oblast
Evropa, EU, NATO (es)

Kategorie
Auto-moto, doprava a stroje

ZASÍLÁNÍ ZPRÁV
Přihlásit k odběru

Upozornění:
Materiály označené značkou Protext nejsou součástí zpravodajského servisu ČTK a nelze je publikovat pod její značkou. Jde o komerční sdělení zadavatele, který je ve zprávě označen a který za ně nese plnou odpovědnost.