Společnost DaimlerChrysler (NYSE: DCX) v úterý na Mezinárodním autosalónu ve Frankfurtu představila designérskou studii s názvem Chrysler Java*.
Automobil Chrysler Java, který vyjadřuje americký optimismus, představuje neotřelý přístup z hlediska designu pro důležitý evropský tržní segment. Konstrukce označená "Passenger Priority Design" (prioritou designu je cestující) se svým čistým, přesto promyšleným a elegantním "celoskříňovým" profilem maximálně využívá svých vnějších rozměrů. Vybavení vnitřku Javy je vlastně srovnatelné s tím, které má Chrysler PT Cruiser, ale je o 50 centimetrů kratší a má pouze 3,77 metru.
"S odkazem na MPV a design sportovně užitkových vozidel DaimlerChrysler tohle posunuje design na další úroveň," uvedl Tom Gale, výkonný viceprezident výrobkového vývoje, designu a osobních aut Chrysler. "Tento výstavní automobil obsahuje prvky toho, co nazýváme 'Design kde prioritou je cestující' s protáhlou architekturou a panoramatickými sedadly pro řidiče a pasažéry, které umožňují vyšší opěrky hlavy, což jim dává větší pocit jistoty ve srovnání s jinými malými vozy. Cestující vzadu ve skutečnosti sedí výše než cestující vpředu, což vytváří automobilovou podobu divadelních sedadel."
Unikátní panoramatické sedadlo Javy s vysokými opěrkami hlavy zvyšuje viditelnost, pohodlí, prostornost a snadnost nastupování a vystupování jak pro řidiče, tak pasažéry. Další vnitřní prostor byl získán posunutím čelního okna dopředu a snížením čelního a zadního převisu na minimum. Interiér Javy je praktický a flexibilní, ale přesto rozhodně komfortní. Gale uvedl: "Protože tohle je poprvé, co jsme vytvořili speciální designérskou studii se značkou Chrysler pro Evropu, museli jsme si být jisti, že Java bude vyzařovat solidnost a že bude vypadat a působit jako Chrysler."
"Java je výrazem snahy značky Chrysler o zaměření na segment kompaktů v Evropě. I když vozidlo je čistě designérská studie a nejsou žádné plány na výrobu, přesto vyjadřuje jasné sdělení, že DaimlerChrysler má vážné úmysly zvýšit svůj tržní podíl v tomto segmentu. Java představuje prvky designu, které by se mohly dostat do budoucího vozu Chrysler."
Design Chrysleru Javy je téměř architektonický spíše než automobilový. Její klasické architektonické proporce jsou doplněny dynamickými liniemi soudobého charakteru. Jednoduchá mřížka vyjadřuje promyšlený vývoj vozů Chrysler v čase a jejich výkon. Její cizelovaná kompaktní karosérie jí propůjčuje solidnost a vizuální hmotnost a naznačuje tak nízké těžiště a stabilitu s dlouhým rozvorem (2,49 metru) a širokým rozchodem kol (1,50 metru ve předu, 1,49 metru vzadu). Vysoké svislé zadní reflektory jsou jedinečnou charakteristikou zadní části vozu a zajišťují maximální viditelnost v husté městské dopravě v Evropě. Atletický design exteriéru Javy je zaoblen vyčnívajícími světlomety, čistým povrchem boku vozu a velkými 18palcovými koly. Výstavní automobil má novou světle zelenostříbrnou metalickou úpravu. "Na to jak je Java malá, působí solidně, dospěle a rozumně," uvedl Gale.
Tato vizuální řeč pokračuje v interiéru. Prostorný interiér, inspirovaný švédským nábytkem, s vyznačuje světlejším odstínem barev a lehčím charakterem materiálů. Zastoupeny jsou broušený hliník, chrom, krémově a světle zelená kůže a javorové dřevo. Palubní deska má unikátní trojrozměrné provedení.
"Tím že jsme dali interiéru Javy speciální vzhled a působivost s velkým důrazem na detail jsme zdůraznili tvarosloví vozů Chrysler, uvedl John Herlitz, senior viceprezident pro design. "Java ukazuje, že kompaktní vůz může mít atraktivní a bohatý interiér. K tomu panoramatická sedadla a světlé barvy propůjčují interiéru ještě lepší vzhled." Java má přední prohloubená sedadla a zadní sklápěcí a rozdělenou lavici.
Za projekt java byl odpovědný Kevin Verduyn, který má funkci Senior Design Manager v designérském středisku Pacifica Advanced Product Design Center společnosti v Carlsbadu v Kalifornii. "Java logicky navazuje na dřívější designérské studie, jako například Pronto a CCV. Hledali jsme efektivnější ale přitom stylový způsob pohybu čtyř lidí ve vozidle kratším než čtyři metry."
"Design byl dokončen právě před oznámením fúze DaimlerChrysler. Ve fázi výroby, ve které fakticky začínáme stavbu výstavního vozu, jsme mohli zapojit našeho partnera a dosáhnout podstatných synergických účinků využitím jeho znalostí a zdrojů," dodal Verduyn. "Protože tohle je designérská studie, mohli jsme podle libosti použít evropské díly DaimlerChrysler, jako je hnací ústrojí, převodovka a pérování Javy. Díky spolupráci na dílech jsme mohli výstavní auto dokončit mnohem rychleji."
Javu pohání čtyřválcový motor o výkonu 60 kW/130 Nm a objemu 1,4 litru, který je napojen na pětirychlostní ruční převodovku. Přední pérování zahrnuje vidlice, vzpěry MacPherson, dvoutrubicové tlumiče a stabilizátor torzní tyče. Ramena kyvné vidlice s cívkovými pružinami a jednotrubicovými tlumiči a stabilizátorem torzní tyče vytvářejí zadní pérování. Java jezdí na pneumatikách P185/50R18 na kolech 18"x6".
Hlavní technické údaje o designérské studii Chrysler Java Rozměry mm Délka 3768 Šířka 1723 Výška 1574 Rozvor 2488 Rozchod vpředu 1500 Rozchod vzadu 1490 Hnací ústrojí Motor 1,4 litru, I-4, 60 kW (80 bhp) @ 5000 rpm,
130 Nm, @ 3,750 rpm Převodovka Pohon předních kol, 5rychlostní ruční převodovka Pérování Vpředu Vidlicové s se vzpěrami MacPherson, dvoutrubicové tlumiče a stabilizátor torzní tyče Vzadu Ramena kyvné vidlice s cívkovými pružinami, jednotrubkové tlumiče a stabilizátor torzní tyče Odhadovaný výkon Maximální rychlost 170 km/h Akcelerace 0-100 km/h 12,9 sec
* Java je ochrannou známkou respektive registrovanou ochrannou známkou společnosti Sun Microsystems, Inc. v USA a jiných zemích. Sun Microsystems, Inc. se neúčastnil na designu ani vývoji tohoto vozidla společnosti DaimlerChrysler vehicle, ani toto vozidlo neobsahuje software či hardware, vyráběný nebo prodávaný společností Sun Microsystems.
ots Original Text Service: DaimlerChrysler Corporation
Internet: http://www.newsaktuell.de
Kontakt: Sjoerd Dijkstra, 248-512-2662 nebo Jim Crawford, 248-512-2696, oba z DaimlerChrysler
Webová stránka: http://www.media.daimlerchrysler.com