Podzimní veletrh Antique přemostí minulost s přítomností

Tradiční přehlídka starožitností, kterou organizuje jako svou největší akci už 30 let Asociace starožitníků, se koná od roku 2010 vždy na jaře a na podzim na Novoměstské radnici v Praze. Letos se představí šest desítek vystavovatelů z celé republiky, tématem je "Dialog mezi starožitnostmi a moderním uměním.“

Veletrh tohoto typu, který se koná od čtvrtka 24. listopadu do neděle 27. listopadu, dokáže přitáhnout velké množství lidí, podobně jako aukce. “Na prodejní výstavu přichází šest až devět tisíc návštěvníků za čtyři dny,” konstatuje 1. viceprezidentka asociace Simona Šustková. Za vysokými obraty aukcí stojí většinou obrazy. Ceny užitého umění jsou nižší a prodeje v obchodech zaměřených na užité umění představují v absolutním měřítku menší část trhu. “Na druhou stranu za cenu jednoho obrazu pořídíte sbírku secesního skla nebo kolekci vzácného míšeňského porcelánu,” srovnává Šustková.

Součástí trhu s uměním jsou kromě aukčních domů rovněž obchody a galerie. “Obchodníci s uměním prošli turbulentním obdobím, kdy sběratele zaujal marketingový styl aukcí a vzestup internetového obchodu. To pomohlo zejména mladým lidem, aby překonali nedůvěru ke starožitnostem. Aukční síně byly lepší v marketingu, a na tento trend navázal internet, který nabízí informace a možnost koupě až do domu,” říká Simona Šustková.

V současné době se však začíná ukazovat, že obchody jsou v jistém ohledu zábavnější a pružnější: denně doplňují sortiment, sběratelských věcí se v nich objevuje více – a dávají zájemci možnost, aby si koupi v klidu rozmyslel.

Vztahy mezi minulostí a současností začal před několika lety ukazovat prestižní veletrh TEFAF v Maastrichtu. Řídil se mottem "učinit současné historickým a historické současným, neboť je smysluplné stavět mosty". Stejným směrem chce jít pražský veletrh Antique. “Půjde o místo, na kterém budou k vidění a koupi hlavně poklady minulosti. V prostorách Novoměstské radnice najdete šperky, porcelán všeho druhu, habánskou keramiku, artdecové bronzové sošky, žánrové obrazy či francouzské komody, ale i díla současných výtvarníků,” vypočítává Šustková.

Podcast s viceprezidentkou Asociace starožitníků si poslechněte ZDE: https://open.spotify.com/episode/1OPA8T3mwyOyJU7YqxI3oo?si=lECLNxDnQV2S2W3N0r367w&nd=1

Novinkou ve třicetileté historii akce je pozornost věnovaná současnému umění. “Antique se tentokrát zaměří, kromě zmíněného tradičního obsahu, na ta období a disciplíny, v nichž české umění dosáhlo výjimečných úspěchů a světového věhlasu. Měl by navodit dialog se současným uměním, k němuž má napomoci samostatná sekce tohoto umění, zejména obrazů žijících autorů,” upřesňuje vyznění veletrhu Simona Šustková. K vidění budou díla Jakuba Špaňhela, Dana Trantiny, Oldřicha Tichého, Jaroslava Valečky, Tomáše Jetely, Lukáše Miffky, Pavla Formana či Ivany Štenclové.

Význam starožitností spočívá také v tom, že představují investiční možnost a jsou esenciálním příkladem udržitelnosti. “Žijeme v nejisté době, lidé – zejména starší generace – se proto poohlížejí po tom, do čeho uložit peníze. Starožitnosti, šperky, porcelán a další předměty pomáhaly přenášet hodnoty přes těžké časy,” líčí Šustková. Dnešní doba podle ní nahrává rychloobrátkovému používání věcí, a právě starožitnosti jsou ukázkou toho, že tomu tak nebývalo a být nemusí.

Za neméně důležitý přínos veletrhu Antique považuje viceprezidentka skutečnost, že má i vzdělávací roli. “Na veletrhu příchozí vidí, za kolik se věci prodávají, takže si mohou udělat představu o jejich hodnotě, případně věci koupit. Často je to novum zejména pro mladé lidi. I tento účel by veletrh měl plnit, a myslím, že ho plní,” uzavírá Simona Šustková.

Kontakt:

Lucie Gorovoj

manažerka veletrhu Antique

antique@asociace.com

ČTK ke zprávě vydává obrazovou přílohu, která je k dispozici na adrese http://www.protext.cz.

Keywords ČR-hobby-starožitnosti-Antique

Region
Prague, Central Bohemia region and Czech Republic

Category
Media, society and lifestyle

RECEIVING PRESS RELEASES
Subscribe for free

Important notice:
Subscribers please note that material bearing the label "PROTEXT" is not part of CTK's news service and is not to be published under the "CTK" label. Protext is a commercial service providing distribution of press releases from clients, who are identified in the text of Protext reports and who bear full responsibility for their contents.