Téměř 95 % Čechů má přístup ke kvalitní kohoutkové vodě, přesto stále nakupují vodu balenou

22. března již tradičně slavíme Světový den vody – připomínku nepostradatelnosti tohoto základního elementu života na naší planetě, jehož dostupnost bereme jako samozřejmost. V České republice tomuto vnímání nahrává především vysoké pokrytí veřejným vodovodem. Pouhým otočením kohoutku je u nás voda k dispozici pro 94,6 % obyvatelstva. Celosvětově přitom dostupnost upravené vody činí 62 % v městském prostředí a pouhých 44 % v případě venkovské populace.

KVALITA ČESKÉ KOHOUTKOVÉ VODY

Tvrzení o tom, že kvalita balené vody je díky jejímu čerpání ze speciálních zdrojů, jako jsou podzemní prameny, rezervoáry apod., výrazně vyšší, bývá často především součástí prodejní strategie. Přesto ji mnoho z nás stále kupuje. Potvrdili to i návštěvníci pražské Podolské vodárny v rámci dne otevřených dveří 19. března 2022. Z těch, kteří byli ochotní se podělit o své zvyklosti, 62 % potvrdilo, že kupuje balené nápoje (30 % perlivou, 21 % neperlivou vodu a 11 % slazené nápoje). Méně než polovina (38 % dotazovaných) už se rozhodla nápoje v jednorázových PET lahvích nekupovat vůbec.

V ČR je přitom kvalita kohoutkové vody na vysoké úrovni, a navíc se neustále zlepšuje, jak ukazuje celostátní databáze kvality pitné vody (kam se dostávají výsledky všech ze zákona provedených rozborů pitné vody v ČR). "Řada velkých úpraven vody zařadila do technologie další stupeň – filtraci přes granulované aktivní uhlí (GAU), díky němuž se z vody odstraňují další látky a metabolity. Takže dnes je zcela porovnatelná kvalita vody z podzemních a povrchových zdrojů," říká Marcela Dvořáková, výkonná ředitelka komunikace společnosti Veolia Česká republika. V pitné vodě se sleduje více než sto parametrů, některé dokonce nad rámec vyhláškou stanovených povinných ukazatelů. Kontrola kvality vody probíhá v akreditovaných laboratořích a přísně je kontrolován i celý proces výroby a distribuce pitné vody. Supervizi provádějí orgány ochrany veřejného zdraví.

OCHRANA ZDROJŮ

Voda pokrývá více než 70 % zemského povrchu, přesto je ta pitná poklad, o který se musíme starat. Podíl sladké vody na celkovém objemu je totiž pouze 2,53 % a se sílícími klimatickými změnami je stále více vnímána i jako strategická surovina. Abychom jí měli vždy dostatek, záleží kromě vhodné hydrologické politiky i na každém z nás. Jednou z hlavních oblastí znečištění vody jsou totiž plasty, které se paradoxně používají k jejímu balení. Přitom poptávka po balené vodě roste především ve vyspělých zemích, kde mají lidé po ruce i vodu kohoutkovou.

Důvodem nákupu balených nápojů bývají samozřejmě i jejich příchutě nebo osvěžující bublinky, které zpestřují pitný režim. "Češi mají perlivé a ochucené nápoje ve velké oblibě," říká Michal Panis, produktový manažer značky SodaStream, "přesto se jim společně s námi podařilo opakovaným používáním výrobníků perlivé vody a lahví SodaStream jen v roce 2020 zabránit spotřebě více než 50 milionů jednorázových PET lahví o objemu 1,5 l."

BALENÁ VERSUS KOHOUTKOVÁ

Pokud jde o chuť, respektive kvalitu balené vody, výrobce za ni ručí během procesu výroby, ale dodržení potřebných, a přitom křehkých zásad během dopravy a skladování u obchodníků už neovlivní. Není-li uchovávána v chladu a chráněna před přímým slunečním světlem, může být její kvalita výrazně ovlivněna. "Procesy probíhající ve vodě balené při nevhodném zacházení okem nepostřehneme, ale na její kvalitu mají velký vliv. Proto doporučujeme konzumovat vodu kohoutkovou, kterou si může každý čerstvě naperlit a dochutit v pohodlí domova," vysvětluje Michal Panis a dodává: "Je to snadné, dostupné řešení, které je navíc šetrné k našemu životnímu prostředí." V tuto chvíli vlastní výrobník SodaStream každá šestá česká domácnost a nových majitelů každý rok přibývá.

O značce SodaStream

SodaStream je specialistou na perlivou vodu nachystanou v pohodlí domova bez tahání lahví a jedničkou mezi perlivými vodami co do počtu vypitých litrů. *

Firma se od svého počátku datovaného do roku 1903 soustředí na ucelenou nabídku výrobníků domácí perlivé vody a souvisejícího příslušenství. Jejím cílem je nabídnout příjemný způsob přípravy vlastní perlivé vody v pohodlí domova místo tahání protivných plastových lahví a následného vynášení hromad plastového odpadu. Počtem stisknutí výrobníku si zákazník sám volí výslednou perlivost vody a přidáním čerstvého ovoce má možnost vytvořit lákavé pití bez zbytečných cukrů či sladidel pro sebe i svou rodinu. Litr vlastní domácí perlivé vody přitom vyjde na velmi příznivou cenu 2,57 Kč, takže si za pohodlí nemusí zákazník zbytečně připlácet.

Kromě svého pohodlí navíc používáním každého jednoho výrobníku domácí perlivé vody SodaStream domácnosti ochrání přírodu v průběhu tří let přibližně před 2 500 prázdnými PET lahvemi od nápojů.

Pro další informace a novinky navštivte adresu www.sodastream.cz.

* Zdroj: Porovnání firemních dat s výzkumem trhu balené vody za rok 2014 společnosti Canadean.

Kontakt pro média:

Hedvika Přibová

PHOENIX COMMUNICATION

140 00 | Praha 4 | Pod Vilami 785/22

hedvika@phoenixcom.cz

+420 774 273 821

Keywords ČR-voda-ekologie-SodaStream-firmy-Phoenix Communication

Region
Prague, Central Bohemia region and Czech Republic

Category
Agriculture, environment
Energy, raw materials

RECEIVING PRESS RELEASES
Subscribe for free

Important notice:
Subscribers please note that material bearing the label "PROTEXT" is not part of CTK's news service and is not to be published under the "CTK" label. Protext is a commercial service providing distribution of press releases from clients, who are identified in the text of Protext reports and who bear full responsibility for their contents.