U Evropanů vedou elektronické platby. Češi patří mezi lídry v bezkontaktním placení, ukazuje průzkum skupiny EVO v Evropě

Evropané začali během koronavirové pandemie upřednostňovat elektronické platby. Ve studii s názvem “Ovlivnil covid-19 nákupní zvyky Evropanů?” to potvrdilo téměř 80 procent účastníků. Průzkum pro skupinu EVO v sedmi evropských zemích včetně České republiky zajistil výzkumný ústav ARC Rynek i Opinia. Společnost Visa byla partnerem tohoto průzkumu právě v České republice.

Pandemie urychlila změny v nákupním a platebním chování, které jsou u nás i v zahraničí patrné již několik let. Pokud jde o nákupy v tradičních obchodech, placení hotovostí a kartou jsou u Čechů podobně oblíbené metody. Přihlásilo se k nim 95 procent respondentů, ale jejich budoucnost už vidí rozdílně.

Zhruba 22 procent respondentů předpokládá, že bude po skončení pandemie platit kartou častěji a pouze 8 procent se chystá využívat platební karty méně. U hotovosti jde o obrácený trend. Častější platby v hotovosti plánuje jen 11 procent respondentů a asi dvakrát tolik jich prohlásilo, že hotově budou platit méně. Z průzkumu dále vyplývá, že během pandemie nám nejvíc scházelo cestování (47 procent), návštěvy restaurací (37 procent) a kultura (35 procent).

„Změna, kterou jsou lidé připraveni udělat ve způsobu placení, má obrovský potenciál pro nás pro všechny, zejména však pro obchodníky. Češi totiž chtějí více platit kartou či bezkontaktně v malých obchodech a provozovnách a dokonce jsou připraveni v takovém případě utratit víc než při platbách hotově. Celá čtvrtina lidí říká, že by takto nechala větší útratu v restauracích, kavárnách, pekárnách i v obchodech s potravinami,“ komentuje výsledky průzkumu Kateřina Štěrbová, CEO EVO Payments v České republice a dodává: „Možnost vybrat si způsob platební metody už nevnímáme jako něco mimořádného, ale jako naprostý standard. Zajistit pohodlné, spolehlivé a bezpečné služby pro zákazníky je úkolem nejen pro nás v EVO, ale i velkou příležitostí právě pro obchodníky, kteří tak mohou zvětšit svůj byznys a víc vydělat.“

”Ukazuje se ale také, že jsou Češi v některých oblastech konzervativnější než další Evropané. Ačkoli jsme lídry v bezkontaktních platbách, používáme k nim častěji karty. Chytré hodinky či chytré peněženky v mobilu zatím příliš nevyužíváme a dokonce to ani nemáme v plánu, jak nám v průzkumu řekla téměř třetina dotázaných,“ dodává Kateřina Štěrbová.

Jak pandemie ovlivnila nákupní zvyky Čechů?

V důsledku pandemických omezení a uzavření kamenných prodejen začali Češi více nakupovat na internetu, přičemž 71 procent Čechů platí na internetu kartou. Mnohem častěji využívají platbu dobírkou na výdejních místech nebo přímo u kurýra. V 60 procentech tady platí kartou nebo hotově a obě metody různě střídají.

Další změny v placení si lze všimnout v kamenných prodejnách. 69 procent respondentů očekává, že v nich budou nakupovat stejně často jako před pandemií a jen 15 procent plánuje častější návštěvy. Už jen 11 procent lidí chce u nás v kamenných obchodech platit hotově.

Postoje spotřebitelů k platbám v ostatních evropských zemích

Nové zvyky zákazníků jsou patrné i jinde v Evropě.

“Bezhotovostní platby již pro Evropany nejsou jen otázkou pohodlí, ale přímo nezbytností. Přes 80 procent plateb Visa v obchodech na našem kontinentu je nyní bezkontaktních. Jsme rádi, že společně s našimi partnery můžeme pomáhat malým evropským firmám přizpůsobovat se novým zákaznickým preferencím a umožňovat svým zákazníkům platit metodou, která je pro ně nejpohodlnější,” říká Petr Polák, country manager Visa pro Českou republiku.

Co se týče preferovaných platebních metod a nákupního chování, průzkum odhalil tři hlavní spotřebitelské segmenty. Největší skupina tvořící přibližně polovinu z oslovených Evropanů může být pojmenována jako osoby střídající metody plateb – platí jak hotově, tak elektronicky. Okolnosti kolem pandemie je přesvědčily k častějším nákupům online. Druhým segmentem (31 procent respondentů) jsou moderní bezkontaktní plátci. Preferují elektronické metody plateb a většina z nich si myslí, že digitální platby v budoucnu převládnou. Nejmenším segmentem (21 procent evropských respondentů) jsou tradicionalisté orientovaní na hotovost.

"Široká dostupnost moderních platebních metod poskytovaná skupinou EVO umožnila Evropanům lépe se vypořádat s restrikcemi a omezeními během pandemie Covid-19. Evropští zákazníci cítili, že mohou díky bezkontaktním platebním metodám, které snižují riziko přenosu viru, nakupovat bezpečně. Věřím, že změny, které se projevují v našich nákupních zvyklostech, jsou nevratné. Na dobré věci si zvykáme snadno, a proto intenzivně pracujeme na tom, abychom elektronické platební nástroje učinili ještě dostupnějšími," říká Darren Wilson, prezident společnosti EVO Payments International zodpovědný za evropský trh.

Představitelé všech tří segmentů tvrdí, že jakmile pandemie skončí, chtějí opět častěji nakupovat v kamenných prodejnách. Možnost platby kartou je jedním z faktorů, které povzbuzují zákazníky k častějším návštěvám místních obchodů s potravinami, pekáren, barů a restaurací.

Výsledky průzkumu jsou ke stažení na:

www.revopayments.cz/pruzkum

www.monetaplatebnisluzby.cz/pruzkum

Společnost EVO Payments poskytuje moderní platební řešení pro všechny typy klientů od malých firem a živnostníků, přes velké společnosti, korporace až po veřejné instituce. V České republice svoje služby nabízí pod dvěma značkami, které vznikly jako součást strategického partnerství s významnými finančními skupinami působícími na zdejším trhu: MMB Platební Služby (www.monetaplatebnisluzby.cz) jako součást strategického partnerství s MONETA Money Bank a REVO (www.revopayments.cz): jako výsledek strategického partnerství s Raiffeisenbank.

O společnosti EVO Payments Inc.

EVO Payments Inc. (NASDAQ:EVOP) je předním poskytovatelem platebních technologií a služeb dostupných ve více než 150 měnách, na více než 50 trzích po celém světě. EVO nabízí řadu inovativních, spolehlivých a bezpečných platebních řešení pro podnikatele, od malých a středních podniků po mezinárodní korporace a organizace. Společnost EVO jakožto plně integrovaný platební procesor poskytuje konkurenceschopná řešení, která podporují rozvoj podnikání, zvyšují loajalitu zákazníků a zvyšují bezpečnost zpracovávaných dat.

Kontakt pro média:

e-mail:

frantisek.teply@grayling.com

mediacz@evopayments.com

Keywords ČR-Evropa-banky-internet-služby-firmy-Grayling Czech Republic

Region
Prague, Central Bohemia region and Czech Republic

Category
Services, tourism
IT, telecommunications
Finance, economics

RECEIVING PRESS RELEASES
Subscribe for free

Important notice:
Subscribers please note that material bearing the label "PROTEXT" is not part of CTK's news service and is not to be published under the "CTK" label. Protext is a commercial service providing distribution of press releases from clients, who are identified in the text of Protext reports and who bear full responsibility for their contents.