Téměř třetina Čechů podává daňové přiznání stále v papírové podobě, 26 procent s ním jde osobně na finanční úřad

Ani oběh dokumentů v rámci firem ještě není zdaleka tak digitalizovaný. Podle průzkumu agentury Instant Research pro společnost Software602 v šestině případů dokumenty fyzicky roznáší sekretářka, schvalování probíhá osobně ve 36 procentech případů.

Ani přetrvávající vládní opatření proti šíření koronaviru neodradí více než čtvrtinu Čechů od toho, aby odevzdali daňové přiznání za rok 2020 osobně na podatelně příslušného Finančního úřadu. Podle průzkumu, který pro společnost Software602 uskutečnila agentura Instant Research, tak učiní 26 procent Čechů. Dalších 5 procent zašle daňové přiznání v papírové podobě poštou. Přes datovou schránku letos daně přiznává jen 6 procent poplatníků, prostřednictvím portálu mojedane21.cz pak 2 procenta. Průzkumu se od 13. do 15. dubna 2021 zúčastnilo 525 respondentů ve věku 18 až 65 let.

Elektronicky řeší daně jen každý třináctý Čech

Z průzkumu rovněž vyplynulo, že přes 7 procent respondentů využívá pro podání daňového přiznání daňového poradce. Mohou tedy přiznat daň za rok 2020 v pozdějším termínu, který vláda stanovila na 1. července 2021. V listinné podobě je nutné daňové přiznání podat do 3. května 2021, v případě elektronického podání se termín posunul na 1. června 2021. "Právě elektronicky však daně přiznává podle průzkumu pouze 8 procent poplatníků, což je poměrně velký nepoměr k tomu, jak významně roste počet nově zřizovaných datových schránek a zvyšuje se objem zaslaných datových zpráv," konstatuje Pavel Nemrava, ředitel divize eGovernment ve společnosti Software602.

Datovou schránku pro podání daňového přiznání používají spíše muži (8 procent) a tento způsob přiznání k dani volí také spíše respondenti s vyšším vzděláním (9 procent s vysokoškolským a 8,5 procenta se středoškolským vzděláním). "Podání daňového přiznání přes datovou schránku je velmi jednoduché. Lze k němu využít portály s chytrými formuláři, například PODEJTO.cz, kde se uživatel přihlásí do své datové schránky a základní osobní údaje se mu samy předvyplní z veřejně přístupných databází. Poté stačí doplnit jen číselné údaje samotného daňového přiznání," říká Pavel Nemrava. Pokud je třeba zasílaný dokument elektronicky podepsat, jednoduše to lze provést prostřednictvím aplikace Signer.

Více než třetina Čechů (přes 35 procent) podle průzkumu daně nepřiznává, protože jde o zaměstnance nebo osoby, na které se povinnost daňového přiznání nevztahuje. U poměrně velké skupiny respondentů pak není jasné, jaký způsob podání daňového přiznání volí, protože téměř 18 procent jich uvedlo jinou nespecifikovanou cestu.

Vrchol digitalizace oběhu dokumentů ve firmách? E-mail…

Ze souběžného průzkumu zaměřeného na IT specialisty firem vyplynulo, že kromě elektronického podávání daňových přiznání Česko zaostává také v digitalizaci oběhu dokumentů a schvalovacích procesů ve firmách. Každý šestý IT expert (přes 16 procent) například připustil, že interní oběh dokumentů ve firmě zajišťuje osobně sekretářka a pokud je třeba nechat nějaký dokument schválit či podepsat nadřízeným, 36 procent respondentů ho donese manažerovi osobně. Takřka polovina dotázaných pak připouští, že pokud se chce dozvědět, v jakém fázi schvalování je ten který dokument, musí osobně zajít, zatelefonovat nebo napsat e-mail svému nadřízenému.

Z elektronických forem oběhu dokumentů ve firmách vede na plné čáře e-mail. Jeho prostřednictvím si dokumenty zasílá takřka 44 procent firemních IT specialistů. Dokumenty ke schválení svému nadřízenému takto posílá skoro 40 procent respondentů. Interní firemní systém pro oběh dokumentů používá necelá pětina oslovených (18 procent), desetina pak dává přednost veřejně dostupným cloudovým úložištím, jako je OneDrive, GoogleDrive nebo Dropbox. Schvalování dokumentů přes interní firemní systém probíhá u takřka 17 procent účastníků průzkumu. "Ukazuje se, že firmy jsou v tomto ohledu stále konzervativní, i když hromadění dokumentů v e-mailech nebo osobní schvalování a podepisování papírových dokumentů je dost nepraktické," říká Michal Vejvoda, Business Development Manager ve společnosti Software602.

Například pouze necelá čtvrtina IT specialistů (23 procent) může nahlédnutím do interního firemního systému pro oběh dokumentů zjistit, v jaké fázi je schválení jejich žádosti, projektu nebo jiného dokumentu. A necelé pětině (19 procent) o tom přijde notifikace e-mailem nebo SMS zprávou. "Všechny tyto procesy přitom lze vyřídit elektronicky v rámci jediného nástroje pro správu a oběh dokumentů," upozorňuje Michal Vejvoda. "Firma tím vyřeší, jak dostat dokumenty ke svým zaměstnancům na home office nebo kamkoli jinam, pohlídá si veškeré úpravy prováděné v těchto dokumentech, zajistí jejich rychlé schválení a elektronické podepsání i následnou archivaci," dodává.

Software602 v této souvislosti nabízí několik řešení, jak zajistit bezproblémové fungování firem bez ohledu na to, zda jsou zaměstnanci přítomní v kanceláři, či nikoli:

● Používáte datovou schránku a hledáte nástroj pro elektronické podpisy? Zjednodušte si elektronické podepisování a zasílání smluv a PDF dokumentů s aplikací Signer. Pro živnostníky a školy společnost vzhledem k dopadům pandemie uvolnila tuto aplikaci v dubnu minulého roku zcela zdarma.

● Hledáte aplikaci na oběh dokumentů s workflow pro schvalování smluv s elektronickým podpisem aniž byste museli utrácet za tokeny nebo jiná zařízení k uchování certifikátů pro elektronický podpis? Potřebujete vyřešit schvalování žádostí o dovolenou, o proplacení faktury nebo drobných nákladů v agendovém workflow ve firmě během hromadného home office? Digitalizujte s cloudovou aplikací Sofa.

Měníme způsob, jak lidé pracují s dokumenty

Jsme 602(R). Stvořili jsme legendární textový editor T602, první elektronickou poštu s archivací zásilek, první formulářové dokumenty s elektronickým podpisem ve formátu XML a první transakční jádro v EU, které doručilo přes miliardu právně závazných digitálních dokumentů. Pomohli jsme postavit Datové schránky nebo Czech POINT. Od roku 1991 vyvíjíme software, který lidem šetří čas, peníze a spoustu papíru. Více na https://www.602.cz/o-602.

Kontakty pro média:

Zuzana Štefanková

PR & Event Coordinator

Software602 a.s.

stefankova@602.cz

Jan Potůček

Account Manager

TAKTIQ COMMUNICATIONS

jan.potucek@taktiq.com

Keywords ČR-počítače-internet-správa-daně-software-firmy-Software602-Taktiq Communications

Region
Prague, Central Bohemia region and Czech Republic

Category
Politics, public administration and courts
IT, telecommunications
Finance, economics

RECEIVING PRESS RELEASES
Subscribe for free

Important notice:
Subscribers please note that material bearing the label "PROTEXT" is not part of CTK's news service and is not to be published under the "CTK" label. Protext is a commercial service providing distribution of press releases from clients, who are identified in the text of Protext reports and who bear full responsibility for their contents.