Rok 2020 ukázal nevyužitý potenciál online a distanční výuky

Minulý rok se nesl v duchu online setkávání. Služební cesty se přesunuly na online platformy, některé rodiny prožily štědrovečerní večeři na dálku přes obrazovku počítače a sezení u svého psychologa můžete absolvovat přes Skype. Zdálo se, že vše, co potřebujeme, zařídíme přes internet. Co se však týče jazykové výuky, zůstal tento potenciál nevyužit a online výuka jazyků na větší boom teprve čeká.

Březnový nouzový stav spolu s omezením setkávání a volného pohybu znamenal pro jazykové školy znemožnění výuky v klasické podobě. Často to pro ně bylo ohrožením samotné existence, protože během pár měsíců přišly o značnou část příjmů. "Na konci března jsme se najednou ocitli na 40 % objemu kurzů, teď téměř o rok později jsme někde okolo 65 %," říká Marcela Mitana, manažerka jazykových kurzů v Jazykové škole PELICAN.

Jasným řešením se zdála být online výuka, na kterou jazykové školy rychle naskočily. Očekávání byla velká, realita však ukázala opak. Školy vracely peníze klientům, kteří se online učit nechtěli, a zároveň přicházely o potenciální nové kurzy. Zjistily totiž, že je velký rozdíl v typu kurzu, ale i úrovních a cílech studentů.

Ve firemních jazykových kurzech jde často o přístup a názor manažerů, kteří byli k online výuce v první koronavirové vlně skeptičtí. "Od klientů jsme často slýchávali, že si kurzy přeruší a počkají, až se vše vrátí k normálů. V září si však začali uvědomovat, že to tak rychle možná nebude a jejich zaměstnanci se vzdělávat potřebují," popisuje Mitana, "a proto jsme s druhou podzimní vlnou zaznamenali nárůst zájmu o online výuku. Bylo to i na základě dobrých referencí od těch, kteří s distančním vzděláváním začali už na jaře."

Klasické skupinové kurzy pro veřejnost se pak do online podoby překlopily v menšině případů. Stojí za tím různá očekávání studentů, ale i jejich technická zdatnost a fakt, že je to něco, co se rozhodli dělat ve volném čase (na rozdíl od kurzů firemních). Jako nejlépe připravené a uzpůsobené pro online výuku jsou pak kurzy individuální.

IT a zahraniční firmy jedou online, mezi stále jazyky vládne angličtina

Data firemních kurzů ukazují, že v přijetí online výuky záleží také na odvětví a zemi, ve které firma podniká či působí. „Na jaře bylo jasně vidět, že firmy, které byly zvyklé působit v online prostředí nebo hodně obchodují se zahraničím a jazyk potřebují, najely na online kurzy téměř bez přemýšlení,“ popisuje Mitana situaci z jara roku 2020 s tím, že například IT firmy, české pobočky zahraničních firem a firmy obchodující se zahraničím jazykovou výuku nepřerušily a tvoří 80 % současných firemních klientů. Poptávka po kurzech naopak výrazně poklesla u firem výrobních a průmyslových.

V jazycích dlouhodobě vládne angličtina, kterou se učí 70 % všech klientů. Výrazný nárust v posledních letech zaznamenala čeština pro cizince pracující v Česku v mezinárodním managementu. Čeština tvoří 10 % objemu firemních kurzů. O slovo se hlásí také ruština. Zájem o němčinu stagnuje, stále ji však využívají firmy úzce spolupracující se sousedním Německem. Z exotických jazyků se firmy učí čínsky a japonsky.

Online potenciál

Jazykové školy zjistily, že ne zdaleka celý objem kurzů se dá bez ztrát převést do online podoby. „Snažili jsme se všude vysvětlovat, že je online výuka pro studenty pohodlná a praktická. Jakmile se nám je podařilo přesvědčit, aby to vyzkoušeli, velká část u online výuky opravdu zůstala. Problém tedy vidím v tom, že lidé online výuku neznají a myslí si, že probíhá jako pasivní poslouchání či pouhé překlápění učebnice,“ popisuje svou zkušenost Dagmar Ráček Pelikánová, ředitelka Jazykové školy PELICAN.

Důležitým faktorem v úspěchu či neúspěchu jsou samotní učitelé a lektoři. Lektoři se vyprofilovali, někteří se příležitosti chytili a začali pro své studenty vytvářet bohaté pracovní materiály s využitím interaktivních zdrojů a platforem.

"Je potřeba k tomu přistupovat jinak, nelze pouze výuku překlápět a jinak dělat vše stejně. Není to pouze o změně prostředí, protože virtuální prostor toho nabízí mnohem víc. Pro učitele a lektory to z počátku může být náročnější vzhledem k tomu, že příprava online lekce ve většině případů vyžaduje více času a oni na nové způsoby výuky nejsou zvyklí," říká Ráček Pelikánová.

Podle Ráček Pelikánové se dá k přípravě na online výuku přistupovat několika způsoby. Části lektorů poskytly podporu jazykové školy, které vytvořily osnovy a také materiály pro každou z lekcí. „Takto jsme to udělali například v našem kurzu češtiny pro cizince. Lektoři pak nemusí nad přípravou trávit zdaleka tolik času a „pouze“ učí. Pokud si lektor vše chystá sám, musí zohlednit vícero faktorů, jako je technická zdatnost studentů, jejich věk, potřeby i cíle. V takovýchto případech může příprava na jednu online lekci zabrat i několik hodin,“ říká Ráček Pelikánová.

Pokud se tato příprava nepodcení, může být online učení mnohem efektivnější než výuka klasická. Firemní studenti během online lekcí trénují na reálné virtuální konference, meetingy či prezentace. Mnozí popisují také to, že se mnohem lépe soustředí a využijí lekci na 100 %. Za lektorem není třeba cestovat a výuka tak není fixovaná na jedno místo. Navíc díky tomu mohou učit kvalitní učitelé z celé republiky i zahraniční rodilí mluvčí, což je výhodné pro studenty z menších měst a obcí.

Jaké výhody má online výuka a s jakými problémy se studenti potýkají?

výhody

- učení se kdekoliv a kdykoliv bez nutnosti dojíždění

- trénink na online pracovní povinnosti

- zvyšování počítačové gramotnosti

- efektivnější výuka z hlediska koncentrace

- kvalitní lektoři z celého světa

nevýhody

- internetové připojení může být nestabilní

- nedostatečná technická vybavenost

Tak proč se v roce 2020 nepodařilo využít potenciálu online jazykových kurzů?

"Myslím, že je to zkrátka v myšlení lidí a jejich přístupem ke vzdělávání. Je to něco neznámého, co je tady chvíli a studenti nevidí ty výhody, které online výuka má. Je to vše záležitostí propagace a PR, na to je teď nezbytné se zaměřit, ukázat lidem to, jak je budoucnost virtuální a výuka efektivní," přemýšlí Ráček Pelikánová a dodává, že pokud se toto podaří, jazykové školy přežijí a už je nic neohrozí.

Kontakt:

Jazyková škola PELICAN

https://www.skolapelican.com/

Keywords ČR-školy-koronavirus-Jazyková škola PELICAN

Region
Prague, Central Bohemia region and Czech Republic

Category
Health service
Science, education and school system

RECEIVING PRESS RELEASES
Subscribe for free

Important notice:
Subscribers please note that material bearing the label "PROTEXT" is not part of CTK's news service and is not to be published under the "CTK" label. Protext is a commercial service providing distribution of press releases from clients, who are identified in the text of Protext reports and who bear full responsibility for their contents.