Koronavirus zásadně mění spotřebitelské chování napříč Evropou. Nejvíc nakupují Maďaři, největší propad je ve Španělsku

Jan Jelínek

Jan Jelínek

Globální pandemie COVID-19 zcela proměnila nákupní chování Evropanů. Situace se liší dle rozsahu přijatých opatření jednotlivých zemí proti šíření nákazy. Spotřebitelsky neplatí ani tradiční dělení na západní, střední a východní Evropu jako doposud. V Maďarsku počet objednávek narostl až o 56 %, zatímco ve Finsku je propad okolo 5 %. Česká republika se drží uprostřed. Největší propad je ve Španělsku. Data vycházejí z analýzy nákupního chování zákazníků společnosti Alensa, která provozuje přes 50 e-shopů s kontaktními čočkami, brýlemi a dalším příslušenstvím ve 29 zemích Evropy a Rusku. Vzorkem bylo přes 15 tisíc objednávek od 4. do 17. března 2020, které byly porovnány s období před zavedení opatření jednotlivými státy Evropy.


Španělsko se propadá, Italové nakupovat nepřestávají

Největší nárůst objednávek až o desítky procent je v Maďarsku +56,2 %, Bulharsku +45,5 %, Estonsku +42,2 %, Rumunsku +32,7 %, Litvě +28,7 %, Řecku +27,2 % nebo Polsku +23,8 %. Střední růst Alensa eviduje v Lotyšsku +11,8 %, Německu +12 %, Velké Británii +13 % nebo České republice +14 %. Překvapivě o +13,3 % roste i Itálie, která jako první vstoupila do celonárodní karantény. Nejklidnější situace je v Rakousku +3,7 %, Holandsku +7,8 % nebo Švédsku +7,8 %. Propad objednávek je naopak ve Finsku -5 %. Nejvíc na aktuální situaci doplácí Španělsko, kde je řada míst prakticky odříznutá od světa, a proto je zde propad největší a to celých -13,2 %.


"Obecně evidujeme větší košíky a nárůst objednávek. Aktuálně jsou dva typy zákazníků. V zemích, kde ještě nejsou takové restrikce, se lidé spíše předzásobují. Tam, kde už restrikce jsou nebo je třeba zavedena karanténa, pozorujeme přelívání zákazníků z kamenných prodejen do on-linu. Dobrá zpráva pro ekonomiku je, že lidé nepřestávají nakupovat," komentuje data Jan Jelínek, analytik společnosti Alensa.

Alensa e-shop group 4. - 17. 3. 2020

ZeměObjednávky
Španělsko-13,24%
Finsko-5,01%
Rakousko3,70%
Holandsko7,80%
Švédsko7,87%
Portugalsko9,01%
Slovensko9,76%
Dánsko10,01%
Lotyšsko11,81%
Německo12,00%
Velká Británie13,07%
Itálie13,34%
Česká republika14,00%
Francie14,27%
Irsko15,22%
Malta15,63%
Slovinsko15,75%
Ukrajina16,08%
Chorvatsko20,87%
Belgie23,49%
Polsko23,84%
Řecko27,25%
Litva28,74%
Romunsko32,72%
Estonsko42,22%
Bulharsko45,53%
Maďarsko56,28%


Zboží je dostatek, omezení v dopravě přibývá

Jak uvedl Jan Jelínek, zákazníci se dělí na dvě skupiny. Ti, kteří se předzásobují, aby jim např. čočky nedošly v nejbližších týdnech, jsou nejčastěji stálými zákazníky. "S touto situací počítáme, naše sklady jsou velmi dobře předskladněné jak v množství zboží, tak i rozsahu a variant dioptrií. Disponujeme jedním z největších skladů v Evropě," komentuje přezásobování analytik společnosti Alensa. Druhou skupinou jsou zákazníci, kteří nakupují poprvé. "Situaci si vysvětlujeme tím, že tito zákazníci nemohou nebo nechtějí chodit do kamenných optik. Například v Itálii, která je už delší dobu pod karanténou, máme nárůst nových zákazníků o 71 % oproti stavu před třemi týdny. Očekáváme takový vývoj i v dalších zemích. Spousta i konzervativnějších zákazníků zjistila, že čočky lze objednat on-line. Absolutně největší nárůst až o 400 % je však v segmentu dioptrických brýlí. Ty je také možné si nechat vyrobit a doručit až do domu, bez návštěvy kamenné prodejny," doplňuje Jelínek změnu spotřebitelského chování.


Nejvíce se proměňuje situace v logistice, která se mění prakticky ze dne na den. Doručování koncovým zákazníkům je zatím možné, ale mění se způsoby doručení. "Hlavní přeshraniční trasy jsou víceméně průjezdné, někde se čeká v řádu jednotek hodin. Uvidíme, jaká bude situace třeba za týden nebo 14 dní. Situace však velmi ovlivnila zahraniční výdejní místa - tady očekáváme největší omezení. Ve Francii jsou zcela mimo provoz. V baltských zemích se doručuje například pouze do výdejních boxů. Výdejny jsme začali synchronizovat i v e-shopu, aby se nezobrazovala výdejních míst, která jsou problematická. V Česku byl menší výkyv první den po zavedení opatření, dnes už ale výdejní místa, jako např. Zásilkovna, fungují bez větších potíží," vysvětluje Jelínek. Další omezení je, že velká část dopravců zakázala práci s hotovostí a doporučuje platby kartami, což komplikuje dobírky. Někde se dobírky i vrací a nedoručují. E-shop proto doporučuje více využívat bezhotovostní platby.


O společnosti

Společnost Alensa provozuje přes 50 e-shopů s kontaktními čočkami, dioptrickými a slunečními brýlemi v 26 zemích Evropské unie, Velké Británii, Norsku, Ukrajině a Rusku. V současné době patří v každé zemi, kde působí, mezi tři největší on-line prodejce kontaktních čoček. V České republice provozuje například e-shop Alensa.cz a má téměř půl milionu zákazníků, po celé Evropě pak okolo 5 milionů zákazníků a přes 1,5 milionu objednávek ročně. Prodává pouze originální kontaktní čočky a brýle dodávané autorizovanými a známými distributory. Aktuálně nabízí on-line více než 4 000 brýlových obrub a drží skladem 99 % kombinací kontaktních čoček. Alensa v roce 2019 přesáhl 1,6 miliardy korun a řadí se tak k největším hráčům mezi českými e-shopy. Majiteli společnosti jsou Radek Hejl a JSK Investments s. r. o., manželů Jaromíra a Simony Kijonkových, kteří jsou zároveň spolumajiteli technologicko-logistické společnosti Zásilkovna.


Kontakt pro média (CZ/SK):

Alensa s.r.o.

Petr Langer

PR & Communication manager

planger@alensa.eu

www.alensa.eu

Adriana Berithova (EU-English)

PR specialist Europa

aberithova@alensa.eu

www.alensa.eu

Klíčová slova ČR-Evropa-trh-internet-zdraví-služby-koronavirus-firmy-TABULKA-Alensa

Oblast
Praha, Česká republika (ce)

Kategorie
Zdravotnictví
Služby, cestovní ruch
IT, telekomunikace
Obchod, marketing

ZASÍLÁNÍ ZPRÁV
Přihlásit k odběru

Upozornění:
Materiály označené značkou Protext nejsou součástí zpravodajského servisu ČTK a nelze je publikovat pod její značkou. Jde o komerční sdělení zadavatele, který je ve zprávě označen a který za ně nese plnou odpovědnost.