První recenze kurzu ITIL 4 Foundation je tu

Praha 22.ledna 2019 (PROTEXT)

Máme za sebou zbrusu nový kurz ITIL 4 Foundation, který se již brzy dostane i k vám a zde je první velká recenze trenérů na inovovaný ITSM framework.

ITIL 4 Update: vše co potřebujete vědět

Axelos, vlastník metodiky ITIL představí již brzy novou verzi ITIL 4 je robustnější a lepší, než kdykoliv předtím. 

Certifikační schéma ITIL 4 nabídne několik úrovní. Základem zůstává ITIL 4 Foundation. Další modul je ITIL Specialist, který obsahuje 3 programy, dále ITIL Strategist, ITIL Leader, ITIL Master. Jde o největší update v metodice IT Service Managementu za posledních 11 let.

Organizace, jejichž procesy jsou postavené na IT Service Managementu dlouho volali po změnách. Vždyť poslední aktualizace ITIL proběhla v roce 2011, ale šlo jen o malou revizi. ITIL 4 (2019) obsahuje tolik významných změn, že lze přirovnat tyto změny k velkému updatu, který proběhl v roce 2007. 

ITIL 4 se oficiálně představí 28. února 2019. Aktualizace a přepracování jednotlivých modulů bude realizováno potupně, až do června 2020. Půjde tedy o bezproblémový přechod certifikací, zkoušek, kreditů a nových knih.

Otestovali jsme kurz ITIL 4 a je to velké překvapení!

Populární framework ITIL prošel rozsáhlou rekonstrukcí, zaměřenou na modernizaci IT Service Managementu do agilního prostředí. Na svém počátku obsahoval desítky knih (IT Infrastructure Library), které se s každou další verzí zmenšovali. ITIL® tak postupně získal nálepku “lite verze” pro řízení IT Service Managementu. Mezi nejčastější požadavky IT Manažerů bylo, ať je nový ITIL přizpůsobitelný, agilnější a flexibilnější.

Největší událost v oblasti IT Service Managementu roku 2019 je a zůstane bezpochyby ITIL 4 Foundation, resp. nejrozsáhlejší update plný vylepšení a modernizovaných streamů metodiky ITIL 4 Update, která vyjde již za pár dní. 

Absolvovali jsme "Train the Trainer" a z testování kurzu dáváme až neuvěřitelně pozitivní zpětnou vazbu. Nemluvíme jen o interním teamu TAYLLORCOX. Stejné ohlasy zaznamenal Axelos od ATO (Accredited Training Organisation) po celém světě. Tady není na co čekat. Tento kurz si prostě musíte zažít. A termíny jsou již vypsané! ITIL 4 Foundation>

Co nového tedy přináší ITIL 4?

ITIL 4 se rozšířil o nové koncepty, zaměřené na vytváření přidané hodnoty pro byznys. Učí manažery efektivněji přerozdělit kapacity, dává vyšší důraz na spolupráci a komunikaci. V neposlední řadě integruje agilní a DevOps postupy. Také automatizuje procesy a celkově pomáhá efektivněji dosahovat lepší výsledky. 

Jaké osvědčené oblasti naopak v ITIL 4 zůstávají?

Základní kostra je roky prověřená a těžko na ni něco měnit. Co zůstává z předchozí verze jsou osvědčené koncepty zaměřené na správu IT, spolehlivost, stabilitu, informační bezpečnost. Je toho hodně. Nejlepší manažerský průřez metodikou ITIL a rozdíly mezi ITIL v3 a ITIL 4 poskytne 1/2 denní úvod do metodiky, který se jmenuje ITIL 4 Update Intro ITIL 4 Update Intro>

Co nás na ITIL 4 Update nejvíce zaujalo?

a) 7 Principů

Axelos vydal před 2 lety nový kurz ITIL® Practitioner. Byl to zcela nový kurz, který vlastně nic nového neučil. Navazoval na znalosti získané v kurzech ITIL Foundation a naopak je formou praktických příkladů a cvičení rozvíjel do praxe. Zaměřoval se na nové principy uplatňování ITSM, které jsou nyní hlavní součástí ITIL 4 Update, který je dále rozvíjí. 

Nová verze metodiky vám pomůže navrhnout a nastavit nejlepší postupy, které budou zaměřené na přidanou hodnotu, agilní řízení, flexibilitu a lean  IT (štíhlé) efektivní procesy. Konkrétně jde o těchto 7 principů:

  • Collaborate
  • Keep it simple
  • Focus on value
  • Work holistically
  • Progress iteratively
  • Start where you are
  • Optimise and automate

  • b) ITSM kultura / prostředí organizace

    ITIL 4 silně akcentuje organizační kulturu, kterou bere jako základní stavební kámen funkčního IT Service Managementu. Dříve bylo postavení IT odd. spíše jako samostatné divze, která navíc nebyla zcela integrováno do organizačního workflow.

    V důsledku toho bylo řízení IT vždy vytržené z celkového kontextu, což negativně ovlivňovalo koordinaci s byznysem, marketingem, managementem a dalšími částmi organizace. Stále více oddělení potřebuje větší přístup do IT systémů a IT naopak potřebuje stále více spolupracovat a komunikovat na strategické i byznysové úrovni. S novou verzí ITIL 4 budete mnohem lépe řešit i tyto manažerské výzvy.

    c) Agile a DevOps akcelerátory

    ITIL 4 pro vás bude silný nástroj i pro řízení změn, resp.  Change Management. Mimochodem přesně tahle “disciplína” byla v poslední době největší manažerskou slabinou. Odborníci nelibě vnímali styl, jakým způsobem ITIL přistupoval k řízení změn. Mezi nejčastější výtky patřilo, že není dostatečně agilní a brání rychlému nasazení i přizpůsobení se situaci. Nová verze má nejenom skvěle propracovaný change management, ale je perfektně kompatibilní s metodikami jako Agile, DevOpsa další.

    d) Robustní framework pro silnou organizaci

    Společnosti, které adaptují ITIL 4 získají ve frameworku důležité best practice, jak vybudovat pevné základy funkčního IT, které bude schopno inovovat, transformovat a pracovat agilně. A čím rychlejší obrátky bude vaše společnost nabírat, tím více budete potřebovat pevné základy v podobě funkčního IT Service Managementu.

    S novou verzí ITIL 4 můžete udělat řadu důležitých i strategických pokroků, implementovat systematická zlepšení, nasazovat nové technologie a udržovat data v bezpečí.

    e) Ještě větší zaměření se na “uživatele” Uživatelé hráli vždy klíčovou roli v ITSM a u ITIL 4 je zde ještě silnější akcent na posílení hodnot / přínosů a benefitů IT směrem k uživatelům. 

    V dnešním světě, který akceleruje na vlně digitální transformace jsou názory, recenze a zkušenosti uživatelů klíčovým faktorem, který může rozhodovat o tom, zda je a bude daný produkt / služba úspěšná a zda vůbec bude za rok existovat.

    Tato zpětná vazba je v nové verzi ITIL 4 skvěle zakomponována.

  • Nelze vytvářet přidanou hodnotu “ve vakuu”
  • Chcete-li něco řídit, musíte být schopni to být schopni měřit
  • Klient / uživatel musí být neustále součástí rozvojových plánů
  • Potřebujete naslouchat uživatelům, abyste věděli co budete měnit a proč

  • Závěr

    Dostat IT pod kontrolu nebylo nikdy jednodužší ITIL 4 není marketingový tah, ale metodika určená pro digitální transformaci, řízení změn a lepší manažerské rozhodování s DevOps, Agile a Lean IT

    ITIL metodika, procesy a best practice byly a stále jsou pro organizace pravděpodobně nejefektivnějším nástrojem k návrhu, implementaci a zlepšování IT produktů a služeb.

    Dvě nejvíce kritizované oblasti ITIL byly adresovány na fakt, že ITIL byl v poslední verzi hodně “ořezán” a stal se z něj nástroj pro nižší management, který opomíjí manažerské a strategické řízení IT, nebo propojení s byznysem. 

    Druhá kritická vlna se opírala o fakt, že ITIL nedodržuje poslední trendy agile, IT operations, software development, DevOps, Lean IT, clooudových služeb a dalších klíčových oblastí, kterým se organizace musí přizpůsobit, díky stále rychlejší digitalizaci a transformaci.

    Každý z vás jistě uvítá, že klíčové a osvědčené principy ITIL zůstávají z verze ITIL v3 i v novém ITIL 4 Update. Nová verze tedy nebourá to, co předchozí dokázala. Ale navazuje na její úspěchy a posunuje metodiku na vyšší level, který akceleruje váš byznys díky IT a s tím pochopitelně i vakši kariéru.

    Věříme, že ITIL 4 ve vás vzbudí vlnu nadšení. Na vývoji vlastních školících materiálů jsme strávili 1000 hodin a nemůžeme se dočkat, až se s vámi všichni o toto know-how podělíme. Začínáme již v únoru!

    Celý článek najdete zde: https://www.tx.cz/blog/prvni-recenze-kurzu-itil-4-foundation-je-tu

    KONTAKT:

    TAYLLORCOX https://www.tx.cz/blog/prvni-recenze-kurzu-itil-4-foundation-je-tu

    Klíčová slova komunikace-počítače-internet

    Oblast
    Evropa, EU, NATO (es)

    Kategorie
    IT, telekomunikace

    ZASÍLÁNÍ ZPRÁV
    Přihlásit k odběru

    Upozornění:
    Materiály označené značkou Protext nejsou součástí zpravodajského servisu ČTK a nelze je publikovat pod její značkou. Jde o komerční sdělení zadavatele, který je ve zprávě označen a který za ně nese plnou odpovědnost.