Krachycestovek.cz pomohly desítkám poškozeným klientů cestovních kanceláří a agentur

Praha 20.prosince (PROTEXT)

„Když nás jako spotřebitele nedokáže ochránit stát, musíme se umět ubránit před praktikami neseriózních podnikatelů my sami. Třeba i tím, že si mezi sebou řekneme, na kterou cestovku si dát pozor a proč.“ Takto zahájil na začátku dubna 2012 svou činnost zřejmě nejen v tuzemsku unikátní web Krachycestovek.cz. V počátku za ním stála občanská iniciativa, nespokojená s nedostatečnou ochranou tuzemských zákazníků v cestovním ruchu, která se později transformovala do spolku.

Proto vznikla občanská iniciativa „Stop krachům cestovek!“ Zrodila se jako reakce na nedokonalé tuzemské zákony, které nedokonale transponovaly evropskou legislativu v ochraně spotřebitele do českých podmínek. „Tento stav kromě jiného umožňoval majitelům a jednatelům cestovních kanceláří po úpadku i nadále působit v cestovním ruchu,“ vzpomíná současný předseda spolku Krachy cestovek Rudolf Marek s tím, že tyto excesy redakce webu průběžně dokumentovala.

Jednou z prvních „kauz“, které redakce otevřela, byl případ zkrachovalé cestovní kanceláře I. Parkam Holidays, jejíž klienti nedostali 100procentní náhradu za zájezdy do Bulharska, na které neodcestovali, přestože by tomu tak podle tehdy platné evropské směrnice mělo být. „Upozornili jsme na to, že jeden z majitelů a jednatelů této cestovní kanceláře si založil novou cestovku a dál s ní podnikal v branži cestovního ruchu. Smutným zadostiučiněním pro nás je, že tato cestovka letos v srpnu také zkrachovala,“ říká předseda spolku.

Jak rekapituluje předseda Marek, spolek od počátku narážel na bariéru ze strany jak ministerstva pro místní rozvoj, tak obou konkurenčních asociací v cestovním ruchu. „Na začátku nám to nebylo úplně jasné, ale záhy vyšlo v celé své kráse najevo, že asociace byly zvyklé fungovat v tomto režimu: Podívejte, krachla cestovka, ale naším členem nebyla,“ připomíná dobu, kdy mluvčí jedné z asociací Tomio Okamura ještě neventiloval své politické ambice, ale komentoval, že „sousedovi chcípla koza“.

„S každým úpadkem cestovní kanceláře, kdy bylo evidentní, že se klienti, kteří přišli o dovolenou anebo se z ní museli předčasně vrátit, přijdou o své peníze, jsme se ve spolupráci s advokátní kanceláří Jana Kalvody snažili o to, aby jejich nároky byly stoprocentně uspokojeny,“ říká Marek a dodává, že ne vždy se to bohužel podařilo.

Vývoj v posledních letech dává argumentaci spolku zapravdu. „Od začátku jsme tvrdili, že zákazníci v cestovním ruchu mají mít podle evropské legislativy v případě krachu cestovky stoprocentní ochranu. A že pokud ji nemají, odpovídá za tuto ochranu stát. A argumentovali jsme v minulosti např. tzv. rakouským případem. Teď už snad ochranu – vzhledem k aktualizované legislativě – klienti mají. Uvidíme, jak ve finále dopadnou letošní úpadky cestovek, zda byly řádně pojištěny proti svému úpadku anebo jestli bude muset vstoupit do hry nově zákonem zřízený fond,“ dodává předseda spolku.

„Otevřenou otázkou ale podle mne je, zda se stát vypořádá i s těmi, kdo byli úpadkem cestovní kanceláře poškozeni v minulosti (před novelou zákona o cestovním ruchu) a jejichž finanční nároky již byly promlčeny. V mnohém to totiž připomíná kauzu H-Systém, akorát že tisíce v minulosti poškozených klientů cestovních kanceláří nebydlí vedle sebe v Horoměřicích,“ uzavírá Rudolf Marek.

KONTAKT:

www.krachycestovek.cz

Klíčová slova ČR-obchod-turisktika

Oblast
Praha, Česká republika (ce)

Kategorie
Služby, cestovní ruch

ZASÍLÁNÍ ZPRÁV
Přihlásit k odběru

Upozornění:
Materiály označené značkou Protext nejsou součástí zpravodajského servisu ČTK a nelze je publikovat pod její značkou. Jde o komerční sdělení zadavatele, který je ve zprávě označen a který za ně nese plnou odpovědnost.