Dodání za dva dny, ale i za deset. Rozdíly mezi internetovými prodejci oblečení zmapoval test e-shopů

Praha 3. října 2018 (PROTEXT)

Vrácení peněz na účet

Češi propadli internetovým nákupům, jednou z nejčastějších položek virtuálních košíků je oblečení. Server Arecenze.cz otestoval v září letošního roku nejoblíbenější e-shopy s oblečením na tuzemském trhu. Do testování zařadil devět e-shopů, hodnocenými kritérii byla mimo jiné rychlost dodání nebo možnost vyzkoušení oblečení na pobočce. Většina obchodů v testu obstála s vynikajícím výsledkem, nechybělo ale ani dlouhé čekání na zboží a ještě delší čekání na vrácení peněz.

Podle údajů Českého statistického úřadu nakoupilo v roce 2017 přes internet 51,6 procenta obyvatel České republiky starších šestnácti let. Největší popularitě se v loňském roce těšily nákupy oblečení, nový kousek do šatníku si pořídilo necelých 28 procent Čechů nad šestnáct let. Není proto překvapením, že český trh uživí hned několik módních gigantů, tuzemských i zahraničních, které redaktoři serveru Arecenze.cz podrobili reálnému testování. "Objednali jsme zboží z devíti obchodů, do testu jsme zařadili jak čistě internetové prodejce, jako je Zoot nebo Zalando, tak i e-shopy běžných kamenných řetězců, třeba značky Zara nebo Reserved. Dobrou zprávou je, že většina testovaných e-shopů zvládá všechny aspekty prodeje profesionálně, na větší problémy jsme narazili víceméně jen u e-shopu značky H&M, u kterého se doba dodání protáhla na celých deset dní," popisuje zakladatel serveru Arecenze.cz Jakub Havelka.

Kromě zmíněné doby doručení byla hodnotícím kritériem také například přehlednost webových stránek, lhůta na vrácení zboží, nebo zda je možné vrátit nepadnoucí oblečení zdarma. Pozitivním zjištěním testu je rychlost dodání, kromě e-shopu H&M doručily všechny obchody zboží do dvou dnů. Vyzvednutí na výdejně nebo v kamenné prodejně umožňuje šest e-shopů z devíti, vyzkoušení na pobočce, které značně zjednodušuje nákup, je ale stále možné jen u tří z nich. Konkrétně jsou to obchody Tchibo, Zoot a Answear, poslední jmenovaný má navíc pobočky jen v Praze a v Brně.

Většina obchodů nabízí nějakou formu dopravy zdarma, stejně tak vrácení zboží zpravidla zákazníky nic nestojí. Bezplatné vrácení zboží neumožňuje opět jen e-shop značky H&M, na poplatek za vrácení zboží u této firmy už dříve upozorňoval časopis Dtest. "Nejjednodušší bylo vrácení zboží přímo na pobočce. Naopak odesílání poštou nebo kurýrní službou bylo lehce o nervy. Kurýrní služba v objednaný den nedorazila vůbec, druhý den přijela mimo avizovanou dobu. E-shop Zalando potom uvádí jiné požadavky na zabalení na webu a jiné v návodu, který byl v zásilce přiložený," doplňuje redaktorka serveru Eliška Srncová.

Na rozdíl od rychlosti dodání, která byla pro všechny obchody téměř stejná, jsou v rychlosti vrácení peněz zásadní rozdíly. Některé obchody zvládly přesun peněz zpět na účet zákazníka za den či dva, jiným to trvalo zhruba tři týdny od převzetí na pobočce nebo kurýrem dopravní společnosti.

Celý test e-shopů včetně recenzí jednotlivých obchodů najdete na webových stránkách.

Arecenze.cz je srovnávací portál, který pomáhá lidem s výběrem produktů na internetu. Projekt vznikl v roce 2016 a je dostupný všem čtenářům zdarma. Součástí stránek jsou informační články, recenze a porovnání jednotlivých produktů a přehledná grafika pro maximální usnadnění výběru a nákupu zboží on-line.

Kontakt:

zakladatel portálu Jakub Havelka (havelka@arecenze.cz), tel. 777 959 472

Klíčová slova ČR-internet-trh-textil-móda-firmy-Arecenze.cz-Procontent

Oblast
Praha, Česká republika (ce)

Kategorie
Zpracovatelský a výrobní průmysl
IT, telekomunikace
Obchod, marketing
Média, společnost a životní styl

ZASÍLÁNÍ ZPRÁV
Přihlásit k odběru

Upozornění:
Materiály označené značkou Protext nejsou součástí zpravodajského servisu ČTK a nelze je publikovat pod její značkou. Jde o komerční sdělení zadavatele, který je ve zprávě označen a který za ně nese plnou odpovědnost.