Alarmující stav - 99 % Čechů trpí nedostatkem vitamínu D!

Praha 5. září 2018 (PROTEXT)

Můžeme si myslet, že letošní léto bylo dostatečně dlouhé a sluneční paprsky intenzivní, a tudíž máme vitamínu D dostatek. Opak je však pravdou. Nové studie Státního zdravotního ústavu ukazují, že více než 99 % české populace trpí nedostatkem vitamínu D. A okolní evropské státy na tom nejsou o nic lépe. Vitamín D se vytváří v kůži nebo k nám proniká prostřednictvím toho, co jíme. Stará domněnka, že vitamín D potřebují jen malé děti proti křivici a že dostatek vitamínu D se nám vytvoří při pobytu na slunci, už neplatí. Nové studie ukazují, že vitamínu D potřebujeme s přibývajícím věkem ještě více a nejvíce paradoxně ve stáří. V USA se již 40 let přidává vitamín D plošně do mléka. V evropských severských státech jím uměle obohacují rostlinné margaríny. V ČR se zkouší ozařovat UV lampou houby a kvasnice k tvorbě vitamínu D2, jedna česká mlékárna přidává vitamín D do mléka, ale na zajímavý a revoluční produkt jsme narazili u farmáře chovajícího slepice.

Vitamín D se podílí na zdravém vývoji a růstu kostí. Je prevencí onkologických i kardiovaskulárních onemocnění. Zdravé zuby se bez něj neobejdou. Nedostatek vitamínu D u těhotných žen může mít za následek dítě trpící astmatem, alergiemi a akutním onemocněním dolních cest dýchacích. Příznivě ovlivňuje imunitu našeho organismu - chrání před rozvojem cukrovky I. typu, roztroušené sklerózy, revmatoidní artritidy a dalších. Zlepšuje tělesnou kondici jedince. Podávání vitamínu D se příznivě projevuje i při onemocnění lupénkou. Starší lidé s nedostatkem vitamínu D trpí řídnutím kostí, ztrátou rovnováhy a síly, pády, zlomeninami a mnohdy i předčasně umírají. Nedostatek vitamínu D je spojován také s obezitou.

Zastaralé české normy tvrdí, že doporučená denní dávka vitamínu D má u dospělé osoby činit 5 mikrogramů na den. Což u nás splňuje sotva 18 % populace. Doporučení v USA je 20 mikrogramů na den. Německy mluvící země (Německo, Rakousko, Švýcarsko - zkráceně DACH) hovoří shodně také o 20 mikrogramech na den. Čeští odborníci se po výsledcích z nových průzkumů a stavu zdraví naší společnosti přiklánějí k novým, výrazně vyšším hodnotám a staré doporučení 5 mikrogramů považují nedostatečné. Ovšem na nové hodnoty nedosahuje již 99 % naší populace. Čech přijme potravou totiž jen 3,6 mikrogramu vitamínu D denně.

V našich končinách je nejbohatším přirozeným zdrojem tohoto vitamínu slepičí vejce, konkrétně žloutek, dále pak nepříliš oblíbené vnitřnosti - nejvíce játra a tučné ryby. Zkusili jsme se proto zaměřit na vejce a s otázkou, jak je to s vitamínem D a vejci oslovit jejich producenty. Jeden pro nás měl velmi pozitivní informace. Zemědělská společnost farmáře Arnošta Maiwalda, která obhospodařuje pole na Litomyšlsku, je v drůbežím byznysu sice nováčkem, ale její majitel říká: "O této novodobé problematice víme. Změnil se životní styl i stravovací návyky. Spoustu času trávíme v kancelářích, ve fabrikách, v dopravních prostředcích, ve školních lavicích, u počítače a televize. Před slunečními paprsky se schováváme pod pokrývky hlav, do stínu či se mažeme opalovacími krémy s vysokým UV filtrem. Vitamínu D tak bráníme se v dostatečném množství tvořit.

Hospodářským zvířatům v intenzivních chovech se již dlouhé roky krmivo o vitamín D obohacuje. Hospodářská zvířata v intenzivních chovech mají lepší a kvalitnější "stravování" než lidé. "Každé stádo/hejno má své odborné výživové poradce a veterináře. Krmivo je vyvážené, čerstvé a pravidelně v předem určených dávkách podávané. S oblibou říkám, že mají péči jako vrcholoví sportovci - olympionici." Říká s úsměvem Arnošt Maiwald. U nosnic v obohacených klecích jsme ale ještě o něco dál. Moderní technologie osvětlení jim simuluje 24hodinový režim dne, ventilace udržuje ideální teplotu, máme přehled o jejich energetickém výdaji, pitný režim je striktně dodržován. Chovy jsou skutečně na špičkové úrovni. Dnes už z vlastní zkušenosti vím, že snášce nelze poručit, ale slepici lze ke snášce vytvořit ideální podmínky. O to se také dnes a denně s maximálním nasazením snažíme.

Jedna slepice u nás pak snese až 300 vajec za rok oproti domácímu chovu se 196 kusy za stejné období. A to je pro nás mimo jiné důkazem toho, že má naše práce smysl, že u nás jsou slepice zdravé a spokojené. Už dva roky pracujeme na obohacení vajec o vitamín D přirozenou cestou. V létě letošního roku jsme podali žádost na ochranu "užitného vzoru" a na podzim bychom tento produkt ve spolupráci s jedním z obchodních řetězců s velkou působností v ČR rádi nabídli všem Čechům. Tak, aby byl co nejvíce dostupný široké veřejnosti, a hlavně dostupný i cenově. Naším cílem je, aby si tento, pro zdravý život nezbytný produkt, mohl dovolit každý spotřebitel, ale také všechna veřejná, školní, nemocniční i jiná zařízení. Proto plánujeme s nabídkou na spolupráci oslovit i některý z velkoobchodů, který by mohl tato všechna tato zařízení do budoucna našimi vejci s vitamínem D zásobovat. Přijde nám krásné, že čerstvá základní potravina se stane významným nositelem tohoto vitamínu přirozenou cestou bez dalšího nakupování doplňků stravy, které zrovna k nejlevnějším nepatří." Dodává Arnošt Maiwald.

Vejce s vitamínem D se bude prodávat pod značkou Dr. Vejce. A 100 gramů tohoto produktu doplní 96 % doporučené denní dávky vitamínu D dle stávajících platných norem v ČR. Produkt doprovází i vtipný slogan "Kam nesvítí slunce, přijde Dr. Vejce".

A jak jsme, při našem pátrání po nejlepším přirozeném zdroji vitamínu D u nás, zjistili, společnost AG MAIWALD a.s. už má s obohacováním vajec o chybějící prvky v českém jídelníčku zkušenosti. Na trhu má vejce obohacená o jód a selen pod značkou IQejce. Jejich nosnice zobou kromě klasu mořskou řasu. Takže jako spotřebitelé už nejsme odkázáni jen na jodizovanou sůl, ryby či tablety z lékárny. Snad se obou produktů již brzy dočkáme i v našich obchodech.

Klíčová slova ČR-zdraví-potraviny-firmy

Oblast
Praha, Česká republika (ce)

Kategorie
Zdravotnictví
Potraviny, gastronomie

ZASÍLÁNÍ ZPRÁV
Přihlásit k odběru

Upozornění:
Materiály označené značkou Protext nejsou součástí zpravodajského servisu ČTK a nelze je publikovat pod její značkou. Jde o komerční sdělení zadavatele, který je ve zprávě označen a který za ně nese plnou odpovědnost.