5 tipů, aby se vám Vánoce neprodražily

Praha 14. prosince (PROTEXT)

Vánoční nákupy jsou v plném proudu. Obchodníci nabízejí rozmanité akce a slevy, finanční i jiné instituce lákají na výhodné služby možné pouze do konce roku. Na co si dát pozor, aby vaše peněženka nezaplakala ještě více, než je nezbytně nutné? Přečtěte si pět doporučení, které připravilo Spotřebitelské fórum, nezisková platforma zabývající se komunikací mezi občany, občanskými sdruženími, firmami a státem.

1. Pozor na nákupy přes e-shopy

Nakupování přes e-shopy se řadí k nejpopulárnějšímu způsobu pořizování nejen vánočních dárků. Ušetříte čas a mnohdy i peníze. Kryštof Kruliš, zakladatel Spotřebitelského fóra radí: "Pokud není e-shop prověřený, neplaťte nic předem. Spousta zákazníků také zapomíná, že má v takovém případě právo odstoupit od smlouvy (stornovat nákup) do 14 dnů ode dne převzetí zboží a dostat tak peníze zpět bez uvedení důvodu." Tématu nákupů na internetu se u nás detailně věnuje také Škola spotřebitele GLE.

2. Úskalí spotřebitelských a nebankovních úvěrů a rychlopůjček

Pokrýt chybějící finance na jednorázové nákupy spotřebitelským úvěrem je v dnešní době stále oblíbenějším způsobem rodinných nákupů. Podle České obchodní inspekce ale až polovina smluv nesplňuje ze zákona povinné informace. Pokud se tedy rozhodnete pořídit si úvěr, je lepší otevřít si ho u prověřených a důvěryhodných poskytovatelů. "Nedejte na reklamy a rychlé půjčky bez závazků a prověřte si byť i malá písmenka na konci smlouvy. Abyste se nedostali do spáru lichvářů, věnujte smlouvě značnou pozornost a podívejte se také pořádně na webové stránky společnosti. Při výběru nebankovního úvěru platí staré známé dvakrát měř, jednou řež," uvádí Kruliš a upozorňuje, že problematiku úvěrů má kompletně zpracovanou Sdružení českých spotřebitelů.

3. Kreditní karty a riziko úroků

Kreditní karta může být skvělým sluhou. Pokud rádi využíváte kreditní kartu, mnohé společnosti nabízejí tzv. cashback, tedy možnost vrácení určitého podílu z provedeného nákupu. Tím se vaše nákupy stanou o něco levnějšími. "Nezapomeňte ovšem myslet na to, aby se ze skvělého sluhy nestal zlý pán, a dluhy splatit včas," doplňuje Kruliš.

4. Na vánočních trzích buďte obezřetní

Trhy neodmyslitelně patří k Vánocům a sváteční atmosféře. Mnoho lidí zde dohání dárky na poslední chvíli či drobnosti pro radost kamarádům a vzdálenějším příbuzným. "Dejte si však pozor, na trhu často můžete nakoupit zboží pochybné kvality označené jako 'tradiční výrobek', přestože k české ručně dělané kvalitě má často daleko," upozorňuje Kryštof Kruliš. Buďte obezřetní hlavně u zboží bez cenovky (mohlo by se prodražit) a akcí 3 + 1 zdarma (cena nemusí být výhodnější než za jeden kus). Obchodníci se někdy snaží tvářit, že reklamace nepřijímají. "U vadného zboží zakoupeného u obchodníka platí v celé Evropské unii minimálně dvouletá odpovědnost za vady," připomíná Kruliš.

5. Předem znejte podmínky vrácení a výměny zboží

Často se stane, že pod stromeček koupíme něco, co obdarované osobě tak úplně nesedí, ať už se jedná o velikost oblečení, vůni parfému nebo jakýkoli jiný dárek. "Vždy si proto dopředu zkontrolujte podmínky vrácení nebo výměny zboží v obchodě. Obchodník v kamenném obchodě není ze zákona povinen vám za zboží vrátit peníze, ale většina seriozních prodejců je ochotná zboží vyměnit za jiný výrobek stejné hodnoty," doplňuje Kryštof Kruliš.

O Spotřebitelském fóru, z. ú.

Spotřebitelské fórum je otevřená nezisková platforma pro komunikaci mezi občany, občanskými sdruženími, firmami a státem. Propojuje organizace a firmy působící na domácím trhu a hájí zájmy českých spotřebitelů zejména v oblastech, jako jsou maloobchod, sdílená ekonomika, e-commerce, realitní trh či finanční služby.

Cílem Spotřebitelského fóra je v dlouhodobém horizontu vytvářet a moderovat dialog spotřebitelských organizací s byznysem a veřejnou sférou, edukovat spotřebitele o kvalitě zboží a služeb, k posílení jejich kvalifikovaného rozhodování a k budování vzájemné důvěry mezi spotřebiteli, státem a podnikateli. Projekty a kampaně přispívající k informovanosti spotřebitelů Fórum aktivně podporuje.

Více informací na: http://spotrebitelskeforum.cz

Kontakt pro média:

Communication Lab

Michaela Studená

tel: +420 608 307 205

e-mail: michaela@commlab.cz

Klíčová slova ČR-trh-finance-internet-Vánoce-firmy-Spotřebitelské fórum-Communication Lab

Oblast
Praha, Česká republika (ce)

Kategorie
IT, telekomunikace
Obchod, marketing
Finance, ekonomika

ZASÍLÁNÍ ZPRÁV
Přihlásit k odběru

Upozornění:
Materiály označené značkou Protext nejsou součástí zpravodajského servisu ČTK a nelze je publikovat pod její značkou. Jde o komerční sdělení zadavatele, který je ve zprávě označen a který za ně nese plnou odpovědnost.