Jednoznačnou podporu dává většina veřejnosti ministru dopravy Vítu Bártovi, který usiluje o vstup čínských investorů na český trh dopravního stavitelství. Ten si od případného vstupu čínských investorů slibuje zlevnění výstavby české dálniční sítě. Názor, že by vstup čínských investorů mohl výrazně zlevnit výstavbu české dálniční sítě, která patří mezi vůbec nejdražší, sdílí i nadpoloviční většina domácí populace. Ukazuje to exkluzivní průzkum společnosti SANEP.
Téměř sto procent respondentů, kteří představují reprezentativní vzorek domácí populace, je pak přesvědčeno, že největší domácí stavební firmy zneužívají svého dominantního postavení na českém trhu k udržování vysokých cen za výstavbu dálnic. Stejně tak převažuje téměř absolutní přesvědčení, že v oblasti dopravního stavitelství českých silnic a dálnic panuje korupce. Zároveň většina domácí populace nesdílí obavy ekonomů a např. i ministra průmyslu a obchodu Martina Kocourka, kteří se na čínské investory dívají s nedůvěrou a nejsou nakloněni jejich vstupu na český stavitelský trh. V menšině je také sdílen názor, že čínští investoři připraví řadu českých stavebních firem a jejich zaměstnance o práci. Jednoznačně tak vítězí možné úspory na výstavbě dálniční sítě nad možnými riziky spojenými se vstupem čínských investorů na český stavební trh. Celkově tak má ministr dopravy Vít Bárta ve snaze oslovit čínské investory téměř třípětinovou podporu veřejnosti.
Exkluzivní internetový off-line průzkum společnosti SANEP byl proveden ve dnech 12. - 14. listopadu 2010 na vybrané skupině 3.209 dotázaných, kteří představují reprezentativní vzorek obyvatel ČR ve věku 18-69 let. Celkově se průzkumu společnosti SANEP zúčastnilo v rámci respondentního panelu 190 tisíc registrovaných uživatelů 7.630 dotázaných. Reprezentativní vzorek byl vybrán metodou kvótního výběru a odpovídá sociodemografickému rozložení obyvatel ČR dle údajů Českého statistického úřadu. Statistická chyba u uvedené skupiny obyvatel se pohybuje v rozmezí +-1,5%. Kontrola daného vzorku byla provedena triangulační datovou metodou.
Snaha ministra dopravy Víta Bárty o vstup čínských investorů na český trh dopravního stavitelství, která by mohla být správnou cestou ke zlevnění výstavby české dálniční sítě, má podporu 64,7% dotázaných, kteří představují reprezentativní vzorek domácí populace.
V Česku se aktuálně dálnice staví v rozpětí od 290 do 500 milionů korun za kilometr, což je dělá jedněmi z vůbec nejdražších dálnic v celoevropském měřítku. V Polsku, kde stát v průměru vynakládal na kilometr dálnice v přepočtu 377 milionů korun, však podle informací médií vyhrál soutěž čínský stavební gigant Covec s nabídkou 164 milionů korun za kilometr. Takzvaná čínská cesta je tak podle ministra dopravy Víta Bárty jednou z možností, jak ušetřit při výstavbě české dálniční sítě.
Vzhledem k časté kritice předražených českých dálnic je pochopitelný názor 93,9% respondentů, kteří se domnívají, že dosavadní největší stavební firmy zneužívají svého dominantního postavení na českém trhu k udržování vysokých cen za výstavbu dálnic.
Alarmující rozhořčení téměř absolutní většiny domácí populace nad stavem v oblasti výstavby české dálniční sítě je pak patrné v názoru 92,9% respondentů, kteří jsou přesvědčení, že v oblasti dopravního stavitelství českých silnic a dálnic panuje korupce, která celkově výrazně prodražuje cenu za výstavbu české dálniční sítě.
Většina dotázaných (44%) pak nesdílí obavy některých ekonomů, ale např. i ministra průmyslu a obchodu Martina Kocourka, kteří se na čínské investory dívají s nedůvěrou a nejsou nakloněni jejich vstupu na český stavitelský trh. Naopak kriticky se ke vstupu čínských investorů staví 40,7% dotázaných.
Názor, že čínští investoři vstupem na český trh dopravního stavitelství připraví řadu českých stavebních firem a jejich zaměstnance o práci, sdílí 25,1% dotázaných. V nastartování konkurenčního prostředí v oblasti dopravního stavitelství, a tedy přimění českých stavebních firem ke snížení cen, však v případě vstupu čínských investorů na tento trh věří 39,4% respondentů. Názor, že vstup čínských investorů v každém případě zlevní cenu za výstavby českých dálnic, pak vyjádřilo 27,1% dotázaných.
Podporu ministru dopravy Vítu Bártovi a jeho snaze oslovit čínské investory v rámci zadávání zakázek v oblasti dopravního stavitelství pak v souhrnu vyjádřilo 58,8% dotázaných.
Celkově tak převládá zájem většiny veřejnosti na zlevnění výstavby české dálniční sítě nad obavou českých firem o svoji existenci.
Více na http://www.sanep.cz
SANEP je exklusivním partnerem Vysoké školy ekonomické v Praze, Fakulty mezinárodních vztahů a výzkumného záměru Governance v kontextu globalizované společnosti a ekonomiky, a dále je členem mezinárodní aliance výzkumných agentur AIMRI (Alliance of International Market Research Institutes).
Kontakt:
Oldřich Zajíc
Ředitel a jednatel společnosti
tel.: 602 538 278
ČTK ke zprávě vydává obrazovou přílohu s grafy, která je k dispozici na adrese http://www.protext.cz