Finanční krize se letos dotkne i vánočních svátků. Nadpoloviční většina obyvatel ČR totiž připouští, že finanční krize a připravovaná úsporná opatření ovlivní množství dárků pod stromečkem. Ukazuje to exkluzivní průzkum společnosti SANEP, v němž většina dotázaných, kteří představují reprezentativní vzorek domácností, dále uvedla, že se nehodlá kvůli nákupu vánočních dárků zadlužit. Třetina dotázaných pak hodlá využít povánočních slev. Jakkoli představují Vánoce pro většinu občanů především svátky míru a pohody, které jsou důvodem pro setkání s těmi nejbližšími, většinově jednoznačně převládá názor, že Vánoce jsou spíše komerční událostí než křesťanským svátkem. Vánoce jsou pak největší křesťanskou oslavou zrození Ježíše Nazaretského pouze pro necelou pětinu domácí populace, což koresponduje s celkově ateistickým duchem českého národa. V každém případě je zřejmé, že Ježíšek zůstává i nadále králem českých Vánoc a Santa Claus společně s Dědou Mrázem zůstávají pouhým obchodním artiklem a pohádkovými postavičkami.
Exkluzivní internetový průzkum společnosti SANEP byl ve dnech 24. září - 5. října 2010 proveden na reprezentativním vzorku 15.623 dotázaných ve věkové kategorii 18-69 let. Celkově se průzkumu společnosti SANEP zúčastnilo v rámci panelu 175 tisíc registrovaných uživatelů 39.280 dotázaných. Reprezentativní vzorek byl vybrán metodou kvótního výběru. Statistická chyba u uvedené skupiny obyvatel se pohybuje kolem +- 1,5 procentního bodu.
U většiny respondentů (56,1 %) bude o letošních Vánocích nadělovat dárky Ježíšek, který i přes odklon většiny Čechů od křesťanství jednoznačně zůstává dominantou vánočních svátků. Zajímavé je, že u 27 % dotázaných bude dárky rozdělovat rodina, která se tak po Ježíškovi stává druhou nejsilnější podstatou vánočních svátků. Pouze minimum dotázaných (3 %) Vánoce nepovažuje za svátek, který by se měl slavit. Celosvětově nejznámější Chris Cringl alias Santa Claus bude nadělovat dárky pouze u 0,5 % dotázaných. Ještě hůře pak dopadl s 0,3 % Děda Mráz.
Nadpoloviční většina respondentů (56,7 %) očekává, že tuzemská finanční krize společně s plánovanými úspornými opatřeními vlády budou mít vliv na počet vánočních dárků.
Pro téměř čtvrtinu dotázaných (24,2 %) jsou Vánoce především symbolem klidu a pohody. Na bezprostřední dětskou radost z nadělených dárků se těší 20,7 % dotázaných. Evropské křesťanské kořeny jsou patrné u 17,2 % dotázaných, kteří považují Vánoce zejména za náboženské svátky, jež oslavují zrození Ježíše Nazaretského. Pro 15,4 % respondentů představují Vánoce ideální příležitost k rodinnému setkání. Na druhou stranu Vánoce vnímá jako stres a chaos 10,7 % dotázaných, a pro 8,4 % dotázaných se Vánoce nesou v duchu nákupu dárků a předvánočního shonu.
O tom, že Vánoce jsou v dnešní době spíše komerční záležitostí, nemá pochyb 78,1 % respondentů.
Téměř všichni respondenti (94,7 %) zastávají postoj, který lze v dnešní době označit za finančně odpovědný, a sice že se kvůli nákupu dárků nehodlají zadlužit. Nicméně v souhrnu 3,1 % dotázaných, kteří představují reprezentativní vzorek obyvatel, vánoční zadlužení připouští.
Většina dotázaných (28 %) hodlá na nákup vynaložit 3000 - 5000 Kč. O něco méně respondentů (21,6 %) má v plánu utratit 1000 - 3000 Kč. Rozpočet v rozmezí 5000 - 10 000 Kč hodlá vydat 16,9 %. Ještě více peněz má v záloze 4,8 % dotázaných. Maximální částku 1000 Kč pak plánuje utratit za vánoční svátky 10,5 %.
Mnohdy výrazné povánoční slevy spotřebního zboží budou letos zajímavé a k nákupu zlevněného sortimentu motivující pro 38,9 % dotázaných.
Většina námi dotázaných respondentů (26,1 %) si nechce kazit Vánoce šetřením. V těsném závěsu jsou respondenti (24,2 %), kteří naopak chtějí šetřit na všech výdajích týkajících se Vánoc. Na sobě se pak chystá šetřit 15,4 % dotázaných. Na dárky pro příbuzné chce letos vynaložit méně 9,8 %. Za jídlo a různé pochutiny utratí méně 3,4 %. Na výzdobě stromečku bude nejvíce spořit 2,3 %. Téměř nikdo z respondentů nechce šetřit na dárcích pro partnery (1,2 %), pro potřebné (0,8 %) nebo pro děti (0,3 %).
Více na http://www.sanep.cz
SANEP je exklusivním partnerem Vysoké školy ekonomické v Praze, Fakulty mezinárodních vztahů a výzkumného záměru Governance v kontextu globalizované společnosti a ekonomiky, a dále je členem mezinárodní aliance výzkumných agentur AIMRI (Alliance of International Market Research Institutes).
Kontakt:
Oldřich Zajíc
Ředitel a jednatel společnosti
tel.: 602 538 278
ČTK ke zprávě vydává obrazovou přílohu s grafy, která je k dispozici na adrese http://www.protext.cz